Hem RecensionerFörhandstitt Förhandstitt: Mars Attracts

Förhandstitt: Mars Attracts

Ack-ack-ack ack!

av Martin "Fyghar" Johansson
6 minut(ers) lästid
A+A-
Nollställ

Har du tröttnat på de nöjesparker vi har här på jorden? Då kanske du ska blicka mot Mars, och besöka en av deras nya nöjesparker! Sa jag besöka? Du kommer att vara attraktionen!


För snart 30 år sedan släpptes filmen Mars Attacks! som nu anses vara en kultklassiker. Som ett resultat av detta har jag nu suttit och spelat Mars Attracts, där marsianer baserade på filmen bygger nöjesparker med människor som huvudattraktioner. Jag tar mig an rollen som chef för de här nöjesfälten och får i uppdrag att bygga upp dem från grunden. De som ger mig uppdragen har ingen större förhoppning på mina prestationer utan de utgår från att jag kommer att misslyckas helt. Men jag ska nog allt visa dem!

Först behöver jag bygga en inhägnad där människorna kan bo. De behöver mat, vatten, möjlighet att kunna vila och kanske något att roa sig med. Till en början har jag bara tillgång till marsdesigner när det gäller inredning, men jag kommer snart kunna få tag på nya grejer. Jag behöver dock först få tag på människor som ska bo i min nybyggda inhägnad, och för att få tag på dem behöver jag skicka ut ett skepp på en expedition. Till en början kan skeppen bara hämta ett fåtal människor från antikens Grekland. Det är ju alltid en start och de lockar in besökare, vilket genererar pengar som jag desperat behöver. För det kostar att bygga inhägnader, att skicka ut skepp på expeditioner, för att inte tala om alla löner jag dessutom behöver betala ut. Sen har jag ett massivt lån jag behöver betala av och banken drar av pengar lite då och då, med ränta inräknad.

Människor är rätt tråkiga att titta på. Därför kan det livas upp med olika experiment som genomförs på dem för att se hur mycket de tål. Det kan vara test med vatten, elektricitet eller gamla hederliga sågklingor. De här experimenten genererar forskningspoäng som jag sedan kan använda för att efterforska olika förbättringar. Som att anställda kostar mindre, nya forskningsstationer, bättre urval av anställda och nya byggnader att bygga. Experimenten lockar dessutom fler besökare, som njuter av att kolla på hur människor plågas. En extra bonus är att ju mer jag experimenterar på människorna, desto större expeditioner kan jag skicka iväg. Jag kan då få med fler människor och även inredning som jag kan använda mig av när jag dekorerar inhägnaden. Det är en bra grej, för dels ser det trevligare ut men vissa människor har krav på sin omgivning och jag kan behöva anpassa mig efter dem. Alternativt kan jag bara omvandla de kräsna till biomassa och använda den som byggmaterial. Mig kvittar det egentligen.

Jag får tillgång till nya sorters människor som vikingar, egyptier och amerikaner, alla från olika tidseror. Utöver det är det samma cykel i spelet jag repeterar. För det mesta sitter jag bara och väntar på att få tillräckligt med pengar för att kunna göra något. Ibland har jag gått ifrån datorn och gjort något annat medan spelet sköter sig själv. Det här är inte helt ovanligt för spel i den här genren, men det blir lite för passivt för min del. För att lägga in lite mer variation i spelet finns det uppdrag jag behöver göra för att låsa upp nya nivåer. Det finns i dagsläget fem olika nivåer med sina egna utmaningar. Som t.ex. att rensa bort ruiner innan det kan byggas något nytt, eller en nivå med extra hög temperatur där saker hela tiden går sönder.

För de besökare som inte vill titta på människor hela dagarna finns det alternativa attraktioner som kan låsas upp. Kanske lite mat att äta, någon åkattraktion, souvenirer att köpa eller vad som de nu kan vara intresserade av. Det finns inte mycket tillgängligt i början utan jag behöver göra efterforskningar och liknande för att få tillgång till dem. Som tur är får jag uppdrag som säger vad jag ska göra för att få tillgång till nya efterforskningar, attraktioner, människor och dekorationer. En viktig grej jag fick lära mig är att det är inte en bra idé att skynda igenom de här uppdragen, för då kommer ekonomin snabbt bli dålig. Utan det är bättre att jobba på dem i lugn och ro, för det finns ingen tidspress. Så varför stressa?

Det finns en hel del att efterforska.

Grafiskt sett ser spelet okej ut. Det är kul att se alla marsianer gå omkring i parkområdet och kolla in när människor styckas i bitar för att sedan sättas ihop igen. Det påminner mig om Rollercoaster Tycoon från min barndom, fast lite mer högupplöst. Lite kul att de har valt att skriva talet först som “Ack-ack-ack” som de sedan översätter till engelska. Kontrollen är lätt att hålla koll på med musknappen samt några tangenter för snabb åtkomst. Lätt att lära sig och lätt att hålla koll på. Användargränssnittet är också tydligt och bra, det finns flera ikoner väl synliga på skärmen hela tiden och inget är direkt gömt. Det är lätt att bygga saker, koppla runt olika resurser samt dekorera.

När det kommer till ljudet vill jag först säga att även om musiken är trevlig, blir det repetitivt att höra samma slinga om och om och om igen. Utöver det känns det lite fattigt på ljud. Vad jag menar är att även om det finns hundra besökare i parken hörs det inte. Utan jag hör bara musiken med lite ljud från att jag bygger något eller att ett rymdskepp flyger. Jag vill bara höra lite sorl, bevis på att marsianer rör sig runt i parken.

Jag tror det här kan bli ett kul spel för de som gillar den här typen av spel. Det lär vara än mer poppis hos de som har sett filmen, vilket jag tyvärr inte har gjort ännu. Trots detta tycker jag spelet har varit underhållande den stunden jag har spelat, och jag tror att det kommer ha en ljus framtid.

Testdator: AMD Ryzen 5 2600X, 16GB DDR5, GeForce RTX 3060


Specifikation

Denna recension baseras på PC-versionen.

Mars Attracts. Lägsta pris 24,50€ (ca 270 kronor) enligt Steam 2025-10-19.

Kod tillhandahållen av Outlier.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar