Efter 22 år kommer här en uppdaterad version av Platypus som, trots sitt namn, inte har något med näbbdjur att göra. Vad det däremot har är modeller av lera som flyger runt och skjuter på varandra i en ny och förbättrad version. Dags att se vad som har byggts ihop!
Spelet går ut på att jag styr ett ensamt skepp mot en armada av rymdskepp som håller på att invadera planeten. Vad annat kan jag göra förutom att skjuta ner varje skepp jag ser på min resa? Jag kan ju försöka undvika att bli träffad av deras skott och skepp, vilket är betydligt svårare än vad en kan tro. Det är så lätt att bli överväldigad med allt som kan vara på skärmen samtidigt och mina ögon inte ser allt som händer och mitt skepp sprängs. Och sen sprängs det igen, och varför inte en tredje gång? Jag kan vara helt fokuserad på spelet, det går riktigt bra men när det kommer ett bakslag tappar jag liksom rytmen och det tar mig en stund att komma tillbaka. Redan i spelets första nivåer kan jag förlora ett flertal liv på grund av det här. Det finns totalt sex nivåer som är uppdelade i fem sektioner. För att klara av en nivå behöver jag klara av alla sektionerna, vilket är lättare sagt än gjort. Den femte sektionen går främst ut på att ta ner en boss samtidigt som tidigare fienderna fortsätter sina angrepp.
Den främsta anledningen till att mitt skepp sprängs är för jag att jag flyger rakt in i något jag inte ska, och jag är medveten om det. Men det händer lite för ofta att jag dör utan att riktigt veta varför. Det händer så mycket på skärmen ibland att det lätt missas något skott eller liknande, men det finns ett till problem. Det problemet är spelets grafik. Jag vill först poängtera att jag tycker spelet ser fantastiskt ut. Utvecklarna har gjort alla modellerna i lera i verkliga livet som sedan har fotograferat och fört in i spelet som modeller. Riktigt kul, men det är väldigt svårt att avgöra vad som är farligt och inte på skärmen ibland. För det mesta flyger jag bara förbi byggnader men sen kan det helt plötsligt dyka upp något jag tydligen skulle undvika, för mitt skepp sprängdes precis. Jag uppskattar grafiken, men det är svårt att avgöra vad som är farligt eller inte ibland, och det kan också vara syftet, men för mig blir det frustrerande när jag bara dör utan att riktigt veta varför.
Jag har dock ett gäng extraliv till mitt förfogande när jag spelar, och ju fler poäng jag samlar på mig desto fler extraliv får jag. Dessutom har jag några extra krediter om alla liv skulle ta slut, men då nollställs mina poäng. För att underlätta det hela lite dyker det upp orangea skepp lite då och då som jag verkligen vill skjuta ner. Anledningen är att just dom skeppen släpper ifrån sig en stjärna som är en sorts vapenuppgradering. Det kan vara ett snabbare maskingevär, ljudvågor, donuts eller målsökande raketer för att nämna några. Det går att se på stjärnan vilket vapen det är jag kommer plocka upp, färgen och bokstaven på stjärnan varierar nämligen från vapen till vapen.
Om det är ett vapen jag redan vet om att jag inte vill ha kan jag bara skjuta stjärnan och då får jag ett annat vapen istället. När jag har plockat upp stjärnan kommer vapenuppgraderingen vara en kort stund, men om jag plockar på mig fler stjärnor samtidigt som jag har en uppgradering, kommer deras tid att läggas ihop. Säg att jag har raketer som varar i 15 sekunder till, och sedan plockar upp en stjärna med bomber istället, kommer raketerna att bytas ut till bomber men vapnet varar nu i 50 sekunder istället för 35.
Det här är en uppdaterad version av spelet Platypus som släpptes 2002, men du kan faktiskt spela det gamla spelet i den här versionen också. Självklart testade jag det och kunde jämföra spelets olika versionerna mot varandra samt se vad utveklarna har valt att lägga till i den nya versionen. Kul att utvecklarna har lagt till det gamla spelet, det är uppskattat.
Du kan spela med kontroll, mus eller tangentbord. Jag har testat det med kontroll samt mus och det fungerar bra med båda alternativen. Något som händer är att musens dpi sänks (hur snabbt pekaren förflyttar sig baserat på hur mycket du flyttar på själva musen) i spelets inställningar, men det går att ändra den biten om du skulle vilja det. Jag kan ibland tycka att spelet rör sig lite långsamt, men det är mest när jag försöker få tag på något som precis lämnar skärmens kant. Annars tycker jag skeppets hastighet känns lagom. Något mer som känns lagom är spelets musik som passar in bra. Det är elektronisk musik som håller uppe tempot under spelomgångarna, inte för att det nödvändigtvis behövs, men trevligt oavsett. Ljudeffekterna låter också bra med olika ljud från vapen och explosioner som blir en härlig sörja som matchar det som händer på skärmen.
Platypus Reclayed är ett charmigt litet spel som jag tror kan passa spelare som gillar den här typen av spel. Om du spelade originalet och tyckte om det tror jag det här kan passa dig utmärkt. Själv känner jag att det här är inget för mig. Det blir för hektiskt och känns stundvis orättvist, men det kan också vara en fråga om erfarenhet, för om jag spelar mer lär jag ju bli mer van i vad det är som händer. Men som det ser ut nu känner jag mig nöjd med det här.
Testdator: AMD Ryzen 5 2600X, 16GB DDR5, Nvidia GeForce GTX 1070
Denna recension baseras på PC-versionen.
Spelet finns även till Nintendo Switch, Playstation och Xbox.
Platypus Reclayed. Lägsta pris ca. 164 kronor enligt Steam.com 2025-09-22.
Kod tillhandahållen av Claymatic Games.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.