PGA Touren var kanske inget för mig. Vad ska jag göra nu då? Jag har förvisso ofta identifierat mig med en lättklädd tonårs-hejaklacksledare, och då känns ju EVERYBODY’S GOLF HOT SHOTS som spelet för mig.
Vid första anblick var min tanke ”Detta kan jag spela med barnen”. Tio minuter senare var mina tankar att det här kan jag inte spela med barnen. Varför har de antingen en fjortonårig hejaklacksledare i kort kjol som huvudkaraktär eller en svår kille med lila moln runtom sig av dålig stämning? Men, efter att ha stängt av konversationsfunktionen slipper vi mycket stönande, hoppande och viftade. Nu kan vi mer fokusera på själva golf-aspekten av detta golf-spel – och den är faktiskt inte dum.
Faktum är att den har mycket funktionalitet som vi kan finna i de mer seriösa spelen. Detaljerad träffbild på bollen för att få olika skruv som exempel. Det är lätt att både få slice som hook när vi bestämmer hur långt vi ska slå. Det sker på en klassisk skala där vi trycker en gång för att bestämma styrka och en gång till i ett litet område för att bestämma träffen på bollen. Green-spelet har en del djup som också passar in i de mer ”seriösa” spelen. Detta skapar kaos i min hjärna! Den säger ”detta är ett mobil-spel med lättklädd tjej som ropar ”Go Ball” vid varje slag”, medan gameplay säger ”Detta är ett golf-spel”.
Spelmekaniken är tämligen enkel. Vi har vanligt golf-spel där vi väljer en karaktär och sedan spelar på i ett antal olika lägen, återkommer om dessa senare. Karaktärerna utvecklas utmed spelets gång och vi får tillgång till nya bollar och klubbor som påverkar vårt spelande. Klubborna vi låser upp är helt enkelt olika varianter av de klassiska järn, stål och trä-klubbor som har lite olika egenskaper, något set är enklare att skruva bollar med och något kan vara enklare att slå längre. Utmed matchresultat får vi också mat som förbättrar olika egenskaper. Vi utvecklar även vår caddie och låser upp flera sådanna. Caddien verkar ha som huvuduppgift att springa ikapp bollen och ge lite råd om hur långt vi ska slå, hur greenen lutar och annan bra information. Caddien kan även få klistermärken som ger förmågor, som denne sedan kan dela med sig av. Ett sådant exempel kan vara att det blir lite enklare att slå rakt.
Vi har ett gäng olika lägen, exempelvis Tournament som är precis vad det låter. Vi har World Tour som är berättelseläget där vi spelar flera olika karaktärer och hör deras historia (det går att stänga av konversationerna som tur är). Här får vi följa en karaktär som vi väljer i olika turneringar, där vi under varje tillfälle spelar mot en specifik motståndare. Varje turnering eller match har del-utmaningar som att få en viss poäng, bara använda standardbollar, se till att skruva bollen och liknande. Dessa inleds och avslutas med konversationer mellan karaktärerna, dialogen varierar beroende på vilken vi spelar. Även om match två i World Tour är mot samma motståndare så skiljer sig dialogen beroende på om vi är en hyperaktiv hejaklacksledare eller tjurig pojke.
I World Tour varierar det mellan slagspel på nio hål där vi räknar antalet slag och den med lägst vinner, samt det som kallas Match Play där det spelas om varje hål. En tävling på nio hål kan därmed sluta om en av tävlande sätter fem av dessa, bäst av nio helt enkelt. Match Play går även att spela utanför World Tour som en egen tävling. Det finns även något som kallas Wacky Golf med några avvikande varianter, den som är mest värd att nämna den vi spelar om klubbor. Vi spelar Match Play men om vi förlorar på ett hål här, förlorar vi även en slumpmässig klubba inför nästa. Det innebär i praktiken att vi i princip kan sluta med enbart en putter. Under dessa olika varianter kan vi dessutom spela multiplayer lokalt, det finns även online-läge där de vanliga lägena går att spela.
Banorna är varierande till layout med hinder som bunkers och vatten. I vissa spellägen kan det komma överraskningar som virvelvind runt hålen. Det finns olika klubbars banor att spela på som medför viss variation i hur miljön ser ut, dock ska jag vara ärlig och säga att efter tio-femton timmar så trodde jag det bara fanns en klubb. Det visade sig att jag varit på tre olika, så variationen är kanske inte så märkvärdig. Ett trevligt inslag är dock att det kan utspela sig vid olika tider på dagen. Jag upplevde att detta fick banorna se lite annorlunda ut. Sedan har vi såklart vinden som spelar in som faktor.
Ljudet är bra för vad det är. De har valt att sätta röster till spelet och att det ska finnas någon form av anime-känsla i det. Det har de lyckats med… Precis som i anime kan huvudkaraktären bli otroligt enerverande. I bakgrunden finns någon sorts hissmusik som låter som en nedtonad samba på Ole Bramseruds bergsprängare. Detta kombinerar vi med en helt ok grafik för vad det är. Ett lättsamt golfspel med japanska influenser, så inga märkvärdiga finesser. Den ser bra ut i handhållet läge och ser bra ut på min tv på väggen.
Detta spel gör mig dock perplex. Jag har en rolig stund med att spela golf, men jag känner mig som en gammal stofil som reagerar på karaktärers kläder och beteende – just att de kvinnliga karaktärerna är utmanande och killarna är ”vanliga”. Spelet ska ju ha en anime-känsla i sin design och det är ju där. När det kommer till spelandet klämmer det sig in mellan Mario Golf och PGA Tour vilket för mig är ett trevligt område att vara i. Inte för seriöst, men jag kan inte heller bara sitta och tro att det spelas av sig självt. Utmaningarna och karriärläget lockar vidare till fortsatt spel, även om karaktärerna är bitvis irriterande.
Denna recension baseras på Nintendo Switch versionen.
Det finns även till Playstation 5 och PC. Switch-versionen fungerar även på Switch 2.
EVERYBODY’S GOLF HOT SHOTS. Lägsta pris 489 kronor enligt Prisjakt.nu 2025-09-16.
Kod tillhandahållen av Bandai Namco.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.
i samarbete med PriceRunner