Med vårt garage av gamla maskiner från 60-talet gör vi oss redo att tackla ödemarker eller bara trasiga marker. Är maskinerna i tillräckligt bra skick för att vi ska ha roligt eller ska vi lämna dem i skogen åt dess öde? Brinner du för att se till att fabriken får material eller att hamnen fungerar är detta spelet för dig.
Spelet har ett tämligen enkelt upplägg. Utforska karta, se vad som uppstår för behov och se till att lösa det. En generator behöver fraktas från punkt A till B. Vi behöver nu hitta generatorn och se hur den ska fraktas till punkt B. Eller så kanske fabrik X behöver ha ett stadigt flöde av produkter från lager Y och vi behöver planera en rutt för att lastbilar enkelt ska kunna färdas fram och tillbaka utan vår inblandning. Vi kommer också att lära oss att köra nya maskiner för att lösa problem (och för att kunna komma fram förstå saker som diffspärr, 4-hjulsdrift och lågväxel). Varför inte få köra en lyftkran för att bygga färdigt skydd i hamnen innan stormen och översvämningarna kommer eller fylla igen surhål med sand? Till vår hjälp har vi en stor uppsjö av öst-europeiska maskiner från 60-talet. Lastare, mobila kranar, stationära kranar, schaktmaskiner, flakbilar och fler. Vägarna kommer att bli längre och längre och klurigare och klurigare att få ihop.
Även om spelet erbjuder en tämligen stor variation av moment så blir det lite enformigt efter ett tag. Dock har de fått med moment som rutt-planering. Detta kom som en överraskning när jag började spela det första uppdraget då det avvek från klassiska köra maskin-moment till att plotta ut rutter på en karta för att sedan se om lastbilar kunde köra dessa per automatik utan att fastna. Fastnade de någonstans får rutten korrigeras och vi behöver eventuellt åka dit och se över vägen. Rutten kan ju blivit dragen genom ett surhål som behöver fyllas med sand. Senare kommer vi att få koppla ihop rutter med planerade brobyggen och liknande där material kommer behövas. Och tack gode gud att vi kan automatisera detta för det tar tid att åka runt med last till olika positioner.
Det finns en del menyer att navigera runt i men när det kommer till pågående uppdrag och vad som ska utföras så upplevde jag det många gånger som att jag tappade bort mig. Du ska göra X. OK, nu kör vi, men hur? Jaha.. måste vi först göra uppdrag Y? Och hur gör jag det uppdraget? Det blev en del rita gissa spring. I denna typ av spel ser iallafall jag gärna en tydlighet då det är utförandet som är det vi vill göra. Jag vill vara anställd och någon pekar på mig och säger ”Gräv en grop där borta!”. Detta gällde både uppdragen i början när vi lärde oss såväl som senare under spelet. Något som jag uppskattade var att vi i ett uppdrag ska uppföra en skyddsmur för en inkommande storm och när stormen bedarrat så ser vi följderna av stormen i landskapet och på vägarna. Ett snyggt grepp på att omforma den värld vi känner.
Uppdrag kan vara såsom att se till att det går att köra till ett nytt område. Plocka bort hinder, fylla surhål med sand och platta till. Något som är värt att notera är att chaufförerna i rutterna vi sätter upp är extremt noggranna i att följa uppdraget. Det innebär att om vi har ett fordon som står lite i vägen för dem kommer de att köra på som sura getabockar och stånga gång på gång på gång tills de till slut välter fordonet och mer eller mindre kör rätt över.
Spelet har en ganska ordentlig akilleshäl och det är kontrollen. Till att börja med när vi kör fordon, vilket ändå är en stor del av spelet, finns det en fördröjning på en sekund eller två från när vi börjar svänga på kontrollen tills att vårt fordon svänger. Detta har mången gång lett till paniksvängar fram och tillbaka och även vid något tillfälle nedför en klippa. Men det är inte bara där det fallerar enligt mig. När det kommer till fordon som lyftkranar och liknande så finns det många möjligheter. Saker kan åka fram och tillbaka, upp och ned, vridas och gripas.
Sedan ska fordonens stödben fällas ut och vi ska koppla fast det som ska flyttas på. Detta gör vi i ett enklare format i spel som Farming Simulator och här är skillnaden. Kontrollerna där känns intuitiva och smidiga. Här så får jag gång på gång titta på kombinationerna som jag svär inte är samma på de olika maskinerna dessutom. Detta resulterar i mängder av frustration. Dessutom är det väldigt lätt att missa kombinationer då de bara syns vid vissa knapptryckningar. Hur ska jag vrida på lasten? Jaha, jag måste i princip påbörjat det för att se hur jag gör…
Ljudbilden som finns är ganska sparsam. Vi möts av lite olika motorljud, vilket som ofta är lite burkiga men bättre än på många andra spel i denna genre. Något som jag uppskattar är ljudet av vädret. Hur vind och regn kan låta tämligen dynamiskt utifrån vart man befinner sig. Om det verkligen är så tekniskt eller om det bara är min upplevelse är svårt att svara på. Med lite jämna mellanrum dyker det upp musik i bakgrunden. Oftast någon enkel melodi på gitarr. Grafiken i sin tur bjuder inte direkt på några överraskningar. Den är inte helt generisk men ändå tämligen lik grafiken i spel såsom Mudrunner Expeditions. Det är dock ingenting negativt.
Vad ska jag sammanfatta min tid med Roadcraft med? Ambitiöst men tyvärr lite opolerat. Men samtidigt förstår jag visionen likväl som att någon gång måste det kommas i mål och hamna på marknaden. Tyvärr skjuter nära ingen hare. Men jag tror absolut det har sin publik. Jag uppskattar speltypen generellt och har haft trevliga timmar med spelet men det är något som stryker mothårs, huvudsakligen när det kommer till kontrollerna.
Denna recension baseras på Xbox Series S/X versionen. Finns även till Playstation 5 och PC
RoadCraft. Lägsta pris 389 kronor enligt Prisjakt.nu 2025-06-22.
Kod tillhandahållen av Focus Entertainment.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.
i samarbete med PriceRunner