Hem RecensionerSpelrecensioner Dragon Quest Builders II

Dragon Quest Builders II

av Fredrik Olsson

Kombinera sötheten hos Chibi, med JRPG genrens lättsamma äventyr och Minecrafts byggaranda – och du får Dragon Quest Builders II! Ett äventyr i co-op eller singelspelande där du får utforska en mängd platser i jakten på att bli den fulländade mästerbyggaren! SÅ fram med spik och hammare – nu är det byggardags!


Det pittoreska utseendet, med sina block och lärande av nya recept gör att det initialt känns både unikt och intressant. Du presenteras för en berättelse där du som en mästerbyggare (som du kan ändra, om än förenklat, utseendet på) försöker undvika hämndaktioner från en grupp vid namn ”The Children of Hargon”. De har arbetat för att ta kol på alla mästerbyggare, så att inga nya saker skapas i världen. Ja, deras motiv är märkliga, men vadå….det är ett spel främst riktat mot en yngre publik.

Ja, storyn är något som faller platt omedelbums i spelet, som inte bara är ointressant och rentav tråkigt, men som tillsammans med spelets oändliga pratbubblor segar upp tempot konstant, och gör att jag som spelare blir alltmer rastlös. Nåväl, bortser man från spelets narrativ, så har spelet den karaktäristiska Dragon Quest design – med Akira Toriyama designade utseenden, som verkligen kommer tilltala de som älskar detta utseende. Jag personligen är inte så mycket för denna design, men kan uppskatta originaliteten i det.

Spelet har “Photomode”, för de som gillar att ta lite bilder då och då!

Nåväl, dessa små chibi-liknande ”gubbar” ses springa runt över både öppna fält och djupa skogar i en mer klassisk tredjepersonsstil, som känns välgjord och indragande. Till skillnad från Minecraft, så har DQB2 en annan vinkel – där du hela tiden låser upp recept (vapen, mat etc.) och ritningar (för olika typer av hus bland annat) som gör att du hela tiden kan skapa nya objekt, och föra dig framåt inte bara genom storyn, utan även i din egen utveckling. Du levlar dessutom din karaktär (om än högst förenklat) och hittar vapen, växter och brygder allteftersom, på ett väldigt dynamiskt och organiskt sätt som jag gillar. Dessvärre kommer tempot in i bild igen, när egentligen ‘tutorialen’ är hela första ön man kommer till – som är på upp till 10 timmar!

Med konstanta dialogrutor som sabbar tempot, sega laddningsmoment när man får nya karaktärer och en uppdragsuppbyggnad som orsakar leda utan dess like, så tappar spelet mig tyvärr återigen igen. Det känns ärligt talat som att spelskaparna inte vet vad de ska göra här. Ska det vara management, action-rpg eller en ”farming simulation”? Ja, de olika segmenten har sina ljusglimtar, men tillsammans skapar de en helhet som få kan komma att gilla. Upplägget i spelet är enkelt – du är en hjälte; mästerbyggare rentav, så de yngre borde gilla det. Men då det dyker mängder med dialogrutor och detta infernaliskt slöa tempo hela tiden, så kan det med säkerhet ta bort viljan att spela hos den mest tålmodige. För vuxna, så kan det finnas poänger – men spelets förenklade stridsmekanik tillför väldigt lite till glädjen, och levlandet av både karaktär och by (ja den ökar i nivå ju mer hjärtan du plockar) är även det simplistiskt och tillför ingen större spelglädje. Upptäckandet och de varierade sysslorna är spelets största styrkor, samt dess utseende om man gillar denna design – men det hjälper dessvärre inte mycket i långa loppet.

Spelet har co-op spelande som låses upp först när du tar dig från andra ön – och där har man i mina ögon spelets hjärta, vilket gör det synd att man inte redan från start kunnat spelat med en vän och upptäckt spelet. Dessutom, Inte bara det att du får co-op, men jag upplever att själva spelet öppnar sig upp mer, när du då har alla mer behövliga recept och verktyg. Så klarar man sig ända hit, så finns det betydligt mer att göra och upptäcka. För en spelare som mig, som gillar att tålmodigt bygga städer, levla byggnader och karaktärer, så är det helt otroligt att detta spel inte fångade mig. Den kombinationen borde vara perfekt för mig; men kanske just därför så tappar Dragon Quest Builders II mig så otroligt mycket. För inte nog med att det har en del tråkiga moment i det jag redan tagit upp; styrningen och kontrollschemat känns inexakt och utdraget även det. Särskilt om du hastigt vill bygga ett hus (som är efter specifika ritningar som man låser upp) så går det inte i ett nafs – och får spelet att tappa ytterligare ett par poäng i mina ögon.

Visst har jag varit väldigt negativ nu, men jag hade ärligt talat högre förväntningar på en så pass känd spelserie, uppbackat av Square Enix. Tittar man lite snabbt på spelet, så går det inte att förneka att helheten ger många speltimmar, med fokus på varierat gameplay, sött utseende (enligt många, kanske inte jag personligen – men å andra sidan är allt subjektivt), och ett värdigt försök att kombinera spelmekanik med berättelse.

Men min största hinder blev det ofokuserade tempot, som trots att det borde passa mig, inte passar in i denna fusion av genrer. Men å andra sidan, hade de siktat in sig mer på byggandet så skulle Minecraft kännas för snarlikt, och skulle de ”bara” varit ett JRPG, så skulle man lika gärna kunnat spela Dragon Quest serien. Ja, i mina ögon så finns det många kompetenta delar här och var; som det mysiga ljudet och utforskandet som är toppen. Men i slutänden måste det få mig att vilja spela vidare, vilket detta tyvärr inte gör. Så diggar du föregångaren, så kan detta vara något att skaffa – för oss andra så är det nog bättre att vänta på en mer slipad uppföljare.


Specifikation

Denna recension baseras på Playstation 4 versionen.

Dragon Quest Builders II. Lägsta pris 509 kronor enligt Prisjakt.nu 2019-07-11.

Recensionsex tillhandahållet av Square Enix.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

0 kommentera

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar