Hem RecensionerSpelrecensionerPC Deathloop

Deathloop

av Danny Larsen

Ett ’Måndag hela veckan’-liknande spel, men med mer våld och mördande. Här är det en dag som loopar om och om igen, och du som Colt måste finna ett sätt att bryta den fördömda slingan, men kan du göra det med livet i behåll?


Spelet är uppbyggt på att du kommer att uppleva samma dag många gånger om, fler om du dör en massa då loopen startar om från början igen. Vår protagonist heter Colt och han vaknar upp varje dag liggandes i sanden på en kall strand. Inte den optimala starten på dagen kanske… Colt verkar av någon anledning ha fått nog av att vara kvar i denna loop och har nu bestämt sig för att bryta den och komma ut i vanliga livet igen. Men resten av invånarna på ön Blackreef verkar ha fått reda på vad Colt har i åtanke och kommer skjuta först och skjuta igen tills han ger upp. Men någon som verkligen vill skjuta Colt är Julianna som verkar njuta av att plåga honom och pika hans tafatta försök i början av loopen. När man rör sig omkring på banorna kommer det komma upp text som hintar och pikar Colt, men vem har skrivit texten och lämnat det för Colt att se? Det finns många hemligheter att hitta på ön… 

Spelet bär många likheter med Dishonored vilket kan ses naturligt då det är samma utvecklare. Vi har en person som är ute på ett uppdrag, smygandes och mördandes alla som vill se honom död, han kommer finna krafter som han kan uppgradera. Är det Dishonored eller Deathloop jag pratar om tro?

Inte det bästa slutet för en…

Under vår färd genom de olika banorna kommer vi att finna information och hintar i form av papper, dialoger eller på datorer. Vi kommer finna ledtrådar som vi kan använda oss av för att försöka lista ut hur vi ska stoppa loopen och bli fri. Men även med dessa ledtrådar kommer det kanske inte vara det lättaste i början av vårt spelande, vi har bara de vapen vi kan hitta eller ta från fiender vi mördar. Vi kommer även hitta ”trinkets” som kommer att kunna användas på dig själv eller dina vapen. De kan vara allt från att dubbelhoppa till att du kan skjuta igenom flera fiender samtidigt. Dessa trinkets kommer komma i olika kvaliteter, där de högre kan ge dig bättre förmågor.

På ön finns det några av innevånarna som kallas för Visionärer och det är mer eller mindre de som har makten på ön. Med den positionen kommer fördelar och de har alla varsin specialtrinket som ger dem förmågor att kunna t.ex. teleportera sig, kamouflera sig som någon annan och lyfta upp folk i luften och kasta dem över en kant. Att hitta och ta död på dem ger dig en del fördelar, dock brukar de vara på en specifik plats under dagen.

Hitta ledtrådar för att hjälpa dig hitta och mörda visionärerna.

Dagen som vi loopas i är indelad i fyra delar: morgon, förmiddag, eftermiddag och kväll. Beroende på vilken tid på dygnet det är kan saker ha ändrats sig i området vi befinner oss i. Precis som dagen är uppdelad är också ön uppdelad i fyra områden: The Complex, Updaam, Karl’s Bay och Fristad Rock. Beroende på tid och plats kan man hitta något intressant att göra eller mörda. Med de ledtrådar man hittar kan man utröna vart Visionärerna kan vara och när man som lättast mördar dem för att få deras krafter. Ju mer man utforskar och hittar ledtrådar desto lättare kommer det att bli helt enkelt.

Men tänk om jag har kommit långt och jag dör, måste jag börja om från start utan någonting? Svaret är ja, till en början i spelet i alla fall. Senare i spelet kommer man att hitta ett sätt att föra över vapen, förmågor och trinkets till nästa loop. Men för att göra det måste man samla på sig något som heter ”Residuum”, man kan hitta det på objekt som finns på banorna eller ta direkt från en dödad visionär. Alla saker, vapen och förmågor kommer ha sitt pris och residuum räcker bara så långt per bana, tänk noga på vad du vill ingjuta med residuum och få med dig vid nästa loop.

Varierad design på områdena man är i.

Jag tycker väldigt mycket om bandesignen som påminner starkt om hur Arkane Studios gjorde i Dishonored, med en mängd valmöjligheter hur du ska ta dig till ett ställe. Du ska t.ex. till ditt gamla rum, ska du ta huvudvägen dit, kanske smyga längs en bakgata eller varför inte klättra över hustaken. Friheten att kunna leka runt och smyga dig runt fienderna, välja hur du ska ta dig an dem är en stor del av spelet. Du kan såklart springa in bland fienderna med hagelbössan i högsta hugg, men förvänta dig att en kall strand väntar dig då. Eller varför inte smyga upp försiktigt bakom en intet ont anande fiende och sparka ner honom från en hög mur. Du kan även förklä dig och kliva runt bland dem och sen plötsligt slänga iväg dem in i en vägg. Jag gillar att spelaren erbjuds detta smörgåsbord av valmöjligheter.

Man har också en variation av vapen, handvapen, kniv och gevär. Har man tur kan man hitta en som är ljuddämpad, sen sitta på håll och skjuta skallen av fienderna och de har ingen aning om vad som händer. Men AI:n i spelet kanske inte är den smartaste. De kan se dig och deras mätare går upp, men sen plötsligt tappar de intresset för dig och går iväg. Där spelet kan kännas tufft när det kommer till de vanliga fienderna har inte att göra med smart AI, utan hur många som kommer springande och skjuter mot dig.

Det jag gillar allra mest är spelets grafiska design, speciellt dess 60-tals utseende. Det ger en viss känsla till spelet, det i kombination till musiken (som också är inspirerad av 60-talet) gör att det visuella och musiken ger en samlad helhetsbild som är skön den också. Jag vet inte hur mycket tid jag har spenderat efter jag har skjutit ihjäl alla, med att bara vandra runt och kolla på omgivningarna och sett vad de har för posters, tidningar och böcker. Att sätta spelet i den här tidseran gör att man skiljer sig från andra och ger de visuella aspekterna unika. 

Mångt och mycket kommer vi höra dialog mellan Colt och Julianna, som ibland kan bli lite tjatig och överdriven dialog. Men jag tror att de har gjort det här för många gånger om, jag kan nog förbise det hela.

Spela som Colt och stoppa loopen eller som Julianna och mörda Colt.

Spelet har förutom kampanjläget ”Break The Loop” även multiplayerläget ”Protect The Loop”. Här får du spela som Julianna, där du kan hoppa in i kompisars eller andra spelares spel och försöka döda dem. När du börjar har du begränsat med vapen och trinkets, men ju mer du går upp i nivå här kommer du låsa upp fler roliga saker du kan mörda Colt med. Det är en kul idé, men när jag försökte hitta någon att spela med tog det väldigt lång tid. Detta är för att du kan välja att sätta ditt spel i ren singleplayer, då kommer bara en AI Julianna att hoppa in och försöka mörda dig. Du kan ändra inställningen att bara kompisar kan hoppa in i ditt spel, eller lämna helt öppet för vemsomhelst att mörda dig. Kul att det finns där för de som vill sitta och vänta på att någon ska börja spela som har öppet för folk att hoppa in, men jag kommer fortsätta leka runt som Colt och mörda alla andra istället. 

En sak som var jobbig att ha med att göra var menyerna i spelet, speciellt om jag vill in och hitta en ledtråd eller en kod. Det är en hel del runthoppandes och letandes. Här finns klart förbättringspotential.

Deathloop är ett kul spel som låter oss leva Måndag hela veckan, fast betydligt våldsammare. Här får vi två spellägen som vi kan leka runt i, även fast Protect The Loop känns som man bara sitter och väntar på att någon ska släppa in en i ett spel. Spelet är genuint roligt, låter en leka runt och experimentera på hur man kan ta sig fram över banorna och de olika sätten man kan ta död på fienderna. Om du letar kommer du finna  hintar på var alla Visionärer gömmer sig och kanske till slut kan Colt äntligen få bryta denna eviga dödsloop.


Specifikation

Denna recension baseras på PC versionen.

 

i samarbete med PriceRunner

Recensionsex tillhandahållet av Arkane/Bethesda.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar