Innehållsförteckning
Creative är inga dunungar vad gäller skapandet av ljudinriktade produkter. De har hållit på med ljudkort sedan jag var ung; så att ge sig an ett gaming headset från dem är riktigt intressant. Kommer det flyga högt eller krascha tungt. Ja det är frågan, nu när vi tar oss an Creatives Sound BlasterX H7.
Känsla & Design
Headsetets design går i stilren matt svart färg, där endast X:et (i Sound BlasterX) pulserar i rött som standard. Dess huvudband går i en tjockare imiterad läder som ligger bra mot toppen av huvudet, och så gäller även öronkuddarna, som ligger väldigt bra mot skallen. Det är tydligt att Creative gått hårt in vad gäller komfort, då de större något avlångt ovalt formade öronkuddarna passar i princip alla typer av öron. Och sedan att de även är i en mjuk imiterad svart läder, gör att det blir riktigt bra vad gäller känsla.
Öronkåporna är för övrigt slutna, och läcker extremt lite ljud, vilket även det är en riktigt bra sida av detta headset. Utformningsmässigt så är öronkåporna i sig delvis mönstrat i prickar, vilket gör att headsetet står ut lite från dess konkurrenter. En detalj förvisso, men ändå värd att nämna.
Som helhet så ser de fina ut, med svart design över allt, även om under huvudbandet så har de en svart borstad aluminium yta som faktiskt får en att tänka på Kingstons HyperX serie. Men vem vet, kanske de är besläktade på något sätt.
Ergonomi
Som jag sa, så är komforten riktigt bra; något som är tydligt i långtidsanvändning. Det bildas inget direkt tryck över varken öron eller skalp, så de funkar felfritt att använda i många timmar i sträck.
Ljudbild & kompatibilitet
Det mest fundamentala för ett headset är såklart ljudbilden. Här blev intrycken inledningsvis negativa. Men det var innan Creatives ”BlasterX Acoustic Engine Pro” installerades. Inte för att ljudbilden innan på något sätt var dålig; den var bara trivial och ganska intetsägande. Men när väl Creatives ljudprogram installerades så väcktes det till liv.
Du får en fyllig 7.1 surround känsla i spel, och till viss del även musik. Rumskänslan infinner sig bra, på det sättet att riktningar upplevs tydliga och klara. Sedan vad gäller ljudbilden i övrigt, så är det en subtil bas, som trots att den initialt inte upplevs märkas; blir tydlig när man stänger av den. Säkert något som kan dela användarbasen, men jag upplevde den som att den verkligen låg under de övriga registrerna och att den gjorde det bra. Vad gäller sedan mellanregister och diskant, så är de rena och framförallt utdefinierade mot varandra som kanske inte gav den där direkta wow-känslan, men som ändå gjorde sitt jobb väl.
Mikrofon
Här kommer då den svåraste biten vad gäller detta headset; mikrofonen. Den är samtidigt ljudlig och förhållandevis tydlig. Men lider av ett brus och en robotisk klang. Den är brusreducerande samt avtagbar, så vill man kan man alltså ta bort den.
En kul detalj är dessutom att i Creatives programvara ”BlasterX Acoustic Engine Pro”, så kan du starta ”voice fx”, om du t.ex. vill ha ett annat röstläge. Mjukvaran kan nämligen ögonblickligen göra om din röst till en av flera olika fördefinierade sätt. T.ex. kan du få en mörk röst likt en jätte, eller en gammal mans vobbliga röst. Detta är förvisso inget man kanske använder allt för mycket, då man tappar i tydlighet på vissa, men är ändå ett kul komplement för den som vill leka lite.
Interface, Användning & installation
Om vi då går tillbaka till Creatives programvara ”BlasterX Acoustic Engine Pro, så finns det en del att säga om den. Från att du kan ställa in bland väldigt många redan skapade profiler, så kan du även göra dina egna och spara de.
I programvaran, finns följande flikar; ”profile”, ”acoustic engine”, ”equalizer”, ”scout mode”, och ”voice fx” att välja mellan. I ”acoustic engine” kan du skifta på olika reglage; du har ”surround”, ”crystalizer” (förbättrar ljudet genom att återskapa låga och höga ljud som förlorats vid ljudkomprimering), ”bass” (Lägger till extra effekt i låga frekvenstoner), ”Smart volume” (håller dynamiskt volymnivåer, även vid plötsliga volymförändringar) och ”Dialog Plus” (förbättrar röster i spel och film).
Alla dessa hjälper till att verkligen kunna göra sin spel upplevelse (eller film) mer personlig. För t.ex. om du vill ha större fokus på dialog i film men ändå få fram en bra bas, eller om du vill öka surround känslan men ändå öka ”Smart volume” ifall något oväntat händer i ditt spel. Det finns många områden man kan applicera detta på, och där har verkligen Creative skapat ett mångfacetterat ljudprogram.
EQ läget är även det bra, med ett antal förinställda lägen (pop, rock, vocal m.m), som även där kan ge dig möjlighet att få din musik som du önskar. Självklart kan du även göra egna inställningar och spara de som ”custom” profiler att välja på. Ett annat läge är deras ”scout mode”, som i princip gör att du i spel kan höra dina fiender från längre håll. Ett sätt att ge dig som spelare en något bättre taktisk fördel i spel. Detta läge har väl fungerat någorlunda bra, men var överlag ganska onödig kan jag tycka. Men den funktionen finns med för den som vill.
I övrigt så kan man även säga att headsetet fungerar bra på konsoler (främst Playstation 4), och självklart även på mobil.
Men är allt verkligen guld och gröna skogar? Nej, vi märkte att drivrutinerna gärna ville strula med andra drivrutiner på datorn. Så risk för konflikter blev tydliga, och är egentligen Creatives största problem (om än ett litet i det stora hela), men med uppdatering av programvara så hoppas jag att detta kan lösas i framtiden.
Headset – Over-ear dynamiska 50 mm element – Sluten konstruktion – Vikt: 200g – Frekvens omfång – 20Hz – 20000 Hz – HP Impedance 32ohms / 118 dB/mW @ 1kHz Mic – uni-directional – Frekvens respons – 100-15000 HZ – Output: -40 @ 1 kHz – Kontakt: USB eller 3.5mm kontakt
Cirkapris – 1600 kr
Recensionsex tillhandahållet av Creative
Tillhandahållaren av produkten har inget inflytande över artikelns innehåll.