Hem RecensionerSpelrecensionerNintendo Alwa’s Legacy

Alwa’s Legacy

av Martin "Fyghar" Johansson

En flicka hittas som verkar ha tappat minnet. En äldre kvinna verkar veta precis vem hon är och vad som kommer ske. Hur vet hon det och vad kommer flickans framtid att innebära? Dags att se vad Alwa’s Legacy har att erbjuda.


Spelet börjar med klichén att vår huvudperson har tappat minnet. En pojke väcker henne vid sidan av en liten sjö och säger att en äldre kvinna väntar på henne i ett bibliotek i byn som ligger intill. Dock måste vi spöa en del monster för att komma till byn, vilket inte är särskilt svårt då de ofta går ner på två eller tre smällar. Väl framme i biblioteket, som även det har monster, möter vi kvinnan som ger vår karaktär en bok vars sidor är helt blanka. Sedan skickar hon iväg oss för att utforska landet Alwa samt stoppa en ond mästare. Borde ju bli lätt, eller hur? Men även om storyn är enkel och knappast originell betyder det inte att spelet i sig blir lika lätt att klara av. Nu menar jag inte att jag inte gillar storyn men den känns förutsägbar och klichéartad för mig. 

Likt andra spel i Metroidvania-genren får man även här springa mycket fram och tillbaka för att lista ut hur man tar sig vidare. Om jag kände mig låst och inte riktigt visste hur jag skulle ta mig vidare var det helt enkelt för att jag inte hade utforskat tillräckligt mycket av kartan. Vissa delar är låsta av olika hinder men ju längre in i spelet man kommer desto fler förmågor låser man upp och man kan då komma förbi hindren utan några större problem. Det är inga svåra hinder men det kan vara plattformar som är för höga att hoppa till, brädor som kan brännas eller knappar som ska tryckas på. Att då kunna skapa slimekuber, flygande bubblor som man kan stå på eller kasta eldbollar kommer vara användbart i många situationer.

Det finns flera olika sparpunkter man kan använda sig av ifall man skulle dö, något man lär göra och spelet håller snällt räkningen på hur många gånger jag har dött, ifall man skulle vilja veta det. Sparpunkterna kan även omvandlas till warp points, alltså punkter som man kan snabbt förflytta sig mellan om man lägger i en kristall som kallas Tear i den. Den här funktionen kommer komma väl till användning då man ibland behöver resa från ena sidan av kartan till den andra, och det är rätt bra bit att springa. Då är det tur att dessa warp points finns och man då snabbt kan teleportera från punkt A till punkt B, vilket är en förmåga jag mer än gärna skulle vilja ha i verkliga livet. Fatta vad jag hade sparat pengar på bränsle… 

Utöver sparpunkter kan man även hitta olika orber runtom världen. Dessa orber använder man sedan hos en trollkarl som förbättrar de magiska förmågor man har fått. Ta slimekuben till exempel, en uppgradering ger den spikar på ena sidan när man knuffar den och om man ger den en andra uppgradering kan man slå till den så den snabbt åker glider iväg. Då har den gått från att vara ett skydd man kan stå på till att bli en livsfarlig projektil. Rätt häftigt ändå.

Alwa’s Legacy har en mysig grafik med massvis av detaljer. Jag gillar hur skeletten reagerar när jag slår dem, hur farliga plantor smälter in i grafiken om man inte tänker på dem samt hur statyer står stilla men plötsligt vaknar till liv om man springer förbi dem. Det är småsaker men det bjuder på en kul upplevelse för mig grafiskt sett. Musiken är även den trevlig och passar in i spelets olika områden. Sen har vi kontrollen som fungerar riktigt bra. Jag ville i början testa och se hur det fungerade att spela med tangentbordet och det… Det gick. Spelet rekommenderar dock att man spelar med en kontroll och det är även vad jag kommer göra. Det blir betydligt enklare att klara särskilda hopp eller när man ska manövrera på ett särskilt sätt för att undvika skada. Det finns en hel del spikar runtom i världen och de gör ont att landa på, särskilt när man bara kan ta tre träffar. Kontrollerna känns  stabila och fungerar bra för den här sortens spel men jag har en sak jag stör mig på. Det är ingen stor grej, men jag gillar inte att trycka uppåt på styrkorset för att interagera med personer eller saker utan hade hellre haft en annan knapp för det. Som sagt, det är en struntgrej men ändå något jag ständigt irriterade mig på.

Allt som allt är det här spelet ett bra spel. Det är visserligen kort och går att klara på ca tio timmar men det finns gott om utmaningar. Dock inget man inte kan klara av om man tänker efter lite. Kontrollerna är stabila vilket jag tycker är viktigt för ett sånt här spel, och om man ska spela det tycker jag att man bör följa spelets rekommendation och använda en kontroll. Det var så mycket smidigare jämfört med tangentbordet. Med allt det här i åtanke, plus spelets pris som ligger runt 150 kronor, kan jag inte göra annat än att rekommendera Alwa’s Legacy som ett Bra Köp!


Specifikation

Denna recension baseras på PC-versionen.
Spelet finns även till Playstation 4 och Nintendo Switch.

Alwa’s Legacy. Lägsta ordinarie pris ca. 153 kronor enligt Steam 2021-11-30.

Recensionsex tillhandahållet av Elden Pixels.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar