Senast i ledet av RGB (läs färggranna) möss är Roccat Kone EMP som inte bara ska ge oss spelare en upplevelse under användning, utan även ska ge oss en mer estetisk sådan. Idag är de dock inte längre ensamma om RGB-utförandet, och frågan är om helheten övervinner motståndet. Så nu siktar vi in oss på musen och ser om den levererar en härlig upplevelse.
Design, Ergonomi & känsla
Det man först slås av är hur lätt musen känns. Dess vikt på 116 g är verkligen fjäderlätt och förs smidigt över alla ytor man provar den på. Dess konstruktion är i en matt plast som känns gedigen i handen, och framförallt ergonomisk. Dess svängda form passar onekligen högerhänta bäst och passar min hand väl. Den har en relativt lång form med en inte alltför hög mittpunkt, och en bra bredd. För mig som har någorlunda stora händer så ligger den väldigt bra i handen och med väldigt distinkta knappar så finns det inte mycket att klaga på när det kommer till känsla och design.
På tal om design; Kone EMP har ett scrollhjul (som för övrigt klarar att tryckas i fyra riktningar) som känns förvånansvärt brett med ett riktigt bra gummibeklätt grepp. Likaså ligger tumknapparna riktigt bra, och har även de en riktigt skön respons i sina klick.
En kul detalj är Roccats ”Easy-shift”-teknik, vilket i korthet innebär att du kan ange en sekundär funktion till dina musknappar, och på det sättet utöka antalet knappfunktioner (kan ha 21 möjliga).
Om vi tittar på det ytliga så är denna mus försedd med två ränder på respektive sida av toppen av musen, där RGB-ljus strålar ut. Dessa kan ändras på väldigt många sätt i Roccats Swarm programvara, så det ger verkligen användaren möjlighet att få det på sitt sätt.
Roccat har tagit fram en optisk sensor på 12000 dpi de kallar Roccat Owl-Eye, och med en uppdateringsfrekvens på max 1000Hz och svarstid på 1 ms märks det verkligen av i spel såsom Counterstrike och Battlefield att musen är exakt och framförallt pålitlig i dessa miljöer.
Även om det inte på något sätt är anmärkningsvärt (de flesta spelmöss klarar dessa specs) så gör ändå musen vad den säger den ska klara, och det med råge.
Dess 1.8 meter flätade USB kabel ser även till att hålla sladden på bordet utan att trassla till det. Alltid en bra punkt för den nya tidens spelmöss.
Helhetsmässigt så kan man säga att med en dpi på 12000 så har den ett spektrum som lär hitta spelare i alla erfarenhetsläger. Allt från casual spelare till e-sports spelare lär hitta något som passar dem.
Programvara
Roccats egengjorda programvara ”Swarm”, är verkligen ett stort plus för musen. Att ställa in knappar, makron och allt det ”vanliga” sker på ett intuitivt sätt, och dessutom är programvaran riktigt lättöverskådlig, vilket hjälper till mycket.
Programvaran följer i samma spår som den överliggande designen på musen; sparsmakad men med allt man kan tänkas behöva. Du kan (till viss del) ändra RGB belysningen, knappinställningar, polling rate och DPI som sig bör, men även spara profiler lokalt såväl som i musens inbyggda minne.
Självklart medföljer även en makrofunktion för de som spela in egna sådana.
Datormus – ROCCAT® Owl-Eye – Optisk sensor med 12000DPI, 1000Hz uppdateringsfrekvens, 1ms svarstid, 50G acceleration, 250 ips maxhastighet, Musacceleration: nej, Angle snapping: nej, Justerbart lyftavstånd, ARM Cortex-M0 50MHz, 512kB inbyggt minne, 1.8m flätad USB-kabel
Prisbild ca 800 kr.
Recensionsexemplar tillhandahållen av ROCCAT / PR Nordic
Tillhandahållaren av produkten har inget inflytande över artikelns innehåll.