Jag måste inleda denna recension med att erkänna: Jag har aldrig sett ett enda Naruto-avsnitt innan jag ger mig in i nya Naruto Shippuden: Ultimate Ninja STORM 4 ROAD TO BORUTO. Är det möjligt att få ut något av spelet som nybörjare eller är äventyret enbart något för de redan frälsta?
I grund och botten är NARUTO SHIPPUDEN: Ultimate Ninja STORM 4 ROAD TO BORUTO ett fighting-spel baserat på den populära animeserien Naruto Shippuden. Huvudpersonen i serien är ingen mindre än Naruto Uzumaki själv som har drömmen att bli ledare, en så kallad Hokage, över sin hemby Hidden Leaf Village. Hans önskan är att ta över ledarrollen från sin far. Drömmen om att bli en hokage är Naruto långt ifrån ensam om. En han delar drömmen med är Sasuke Uchiha som kommer att bli Narutos rival. De går på uppdrag tillsammans med andra ninjor för att rädda världen från förödelse.
Själva storyn i spelet är uppdelad i tre gamemodes, Story, Adventure och Boruto´s Tale och utspelas kronologiskt i den ordningen. I Story får du följa Naruto på hans äventyr under det fjärde ninjakriget. Huvudpremissen är att din lärare Kakashis lagkamrat Obito blir anfallen av ett gäng ninjor och hamnar i ett tillstånd mellan liv och död. Här träffar han den uråldriga ninjan Madara som lovar honom liv igen om han lovar att tjäna honom. Ditt uppdrag som Naruto blir nu att försöka rädda Obito, samtidigt som du måste skydda världen från Madaras onda planer.
Till en början är jag förvirrad och förstår inte mycket vad som händer. Storyn är “pang-på” och kräver förkunskap om serien för att få kontext till vad som händer. Som tur är fylls det på med bakgrundshistoria under spelets gång och när jag är klar med detta läge har jag en hyfsad förståelse för helheten och huvudpersonerna. Läget Story är uppdelat i kapitel som oftast består av cutscenes från serien och fighter (som vi kommer till senare). Till varje strid finns en lista av delmål som du måste klara av för att nå så hög ranking som möjligt. Det kan vara att du till exempel använder en speciell attack ett visst antal gånger eller att du har en viss procentsats liv kvar efter du vunnit striden. Rankingen går från E-S för varje strid och ju högre rank du når desto bättre belöning får du; till exempel mer valuta (Ryo) vars användningsområde jag kommer att ta upp lite senare.
Grunderna för en vanlig strid är att du slåss en cirkulär tredimensionell arena mot din motståndare. Du kan ha upp till tre karaktärer som du kan byta mellan under stridens gång. I strid kan du göra olika combos beroende på vilken karaktär du har. Beroende på vilken karaktär du har kan du använda olika så kallade jutsus/specialattacker som du aktiverar genom specifika knappkombinationer. En annan viktig mekanik i striderna är Chakra som är en slags energi som du bygger upp genom att hålla inne x-knappen. När du når full chakra-mätare blir din karaktär Awakened, vilket innebär att du gör mer skada mot fienden med dina attacker.
Förutom vanliga strider finns det även tillfällen i storyn där din karaktär transformeras till ett stort monster, en så kallad tailed beast. Dessa strider är betydligt simplare när det kommer till combos och huvudfokuset är att få en cinematisk upplevelse, vilket tar oss till en annan viktig aspekt av striderna i Story, nämligen Interactive Actions– quick-time events som inträffar när vissa bossar når en viss hälsa. Varje quick-time event rankas med stjärnor från 1-4 och om du lyckas tillräckligt bra låser du upp en extra scen kallad för Secret Factor. Dessa scener kan till exempel visa flashbacks från händelser i serien.
Sedan har vi Adventure mode som utspelar sig direkt efter händelserna i Story mode. Till skillnad från Story, som bara består av strider och cutscenes får du nu möjligheten att utforska ikoniska platser ur serien och lära dig om vad som har hänt i serien genom att utföra olika uppdrag som ger dig tillbakablickar till ikoniska händelser i serien. Både Adventure mode och Boruto´s Tale har vaga RPG-element i sig. Du kan göra sidouppdrag och hjälpa folk runt om i byarna med vardagssysslor; såsom att skrämma iväg kråkor och hitta en borttappad hund. Det finns dock några uppdrag som känns mer betydelsefulla än andra, till exempel går ett uppdrag ut på att stärka relationen mellan fader och son genom att strida mot sonen så att han får bättre självkänsla. Överlag hjälper sidouppdragen med att bygga upp världen på ett sätt som gör att den känns bebodd, vilket är ett plus i min mening.
Förutom sido- och huvuduppdraget så finns även i Adventure mode vad som kallas för memory fragments, små kristaller som ger dig tillbakablickar till tidigare händelser i serien genom tematiska strider. Dessa är bra för mig som aldrig har gett mig in i serien tidigare och även om jag inte förstod allt kring dessa lämnade jag ändå oftast dem med en djupare förståelse för serien som helhet och därför hävdar jag att de uppfyller sin funktion. Självaste huvudstoryn är också bara tillbakablickar och när du klarat av ett visst moment kan du köra om striderna som memory fragments.
I både Adventure mode och Boruto´s Tale kan du även handla i en del butiker. Du kan köpa allt ifrån Bento-luncher som höjer dina stats i strid, till titlar som du kan använda till din profil i online-läget. Det är alltså här du använder valutan (Ryo) som jag nämnde tidigare i spelet. Något jag märkte då jag tog mig an detta läge efter jag var klar med Story mode, var att jag hade ett otroligt överflöd av Ryo och kunde köpa hur mycket saker som helst utan att oroa mig för att mina pengar skulle ta slut. Jag kunde köpa de dyraste luncherna som gjorde att jag kunde ta mig genom de flesta strider genom att “button-masha” och hoppas på det bästa. Självfallet kunde jag undvikit att spendera mina pengar som jag gjorde, men eftersom alternativet finns där så tar det bort mycket av den utmaning spelet annars skulle kunnat erbjuda. Det känns helt enkelt inte som att spelet tvingar dig lära dig alla mekaniker det har att erbjuda, vilket för den mer dedikerade spelaren kan ses på som ett minus.
Till sist när det kommer till story-relaterade spellägen har vi det tidigare nämnda Boruto´s Tale, där du som spelare tar kontroll över Boruto, Narutos son. Naruto har nu blivit utvald till den sjunde Hokagen i Hidden Leaf Village och bär därmed ett stort ansvar på sina axlar. På grund av alla sina plikter har Naruto knappast någon tid allt att tillbringa med sin son, vilket Boruto självfallet inte tycker om. I storyn får du följa Boruto och hans barndomsvänner, Sarada och Mitsuki när de tar Chunin-examen för att bli äkta ninjor. Världen har utvecklats med en nya teknologier som leder till en del intriger i denna story.
Precis som i Adventure mode får du chansen att utforska byn, göra sidouppdrag och hjälpa bybor, den enda skillnaden på den fronten är att det inte finns några memory fragments att hitta. Något jag märkte när jag spelade det här läget var att grafiken var betydligt snyggare och frame-raten mer konstant. När jag utforskade världen i Adventure mode upplevde jag konstanta frame-drops och de kändes som att spelet inte var optimerat att köras på hårdvaran trots den simplistiska grafiken. Men i Boruto´s Tale är det helt annorlunda. Här känns allt stabilare på många sätt, vilket får mig att undra om Adventure mode bara är en efterkonstruktion för att göra spelet mer innehållsrikt.
Förutom story-relaterade lägen har vi även Online mode och Free play. I Free play kan du sätta upp dina egna matcher mot vänner eller mot datorn. Du kan välja bland ett enormt utbud av karaktärer från serien, varav du enbart kan få tillgång till vissa genom att spela story-lägena.
I spelet finns ett stort utbud av banor att spela på. Vissa av dessa har som “gimmick” att du kan klättra på väggar. På väggar har du fortfarande tillgång till dina ninjutsu-attacker, vilket leder till ett ökat strategiskt djup i hur du tar dina fiender.
Som jag nämnde finns det även ett ganska komplext online-läge att grotta ner sig i. Här kan du ta bland annat spela event-matcher mot datorn för att låsa upp nya titlar som du kan ge din avatar. Varje match du möter någon online har du en egen avatar och en titel som du kan använda som “show-off” mot dina motståndare. Det finns hur många titlar som helst att låsa upp i spelet. Många låser du upp genom en vanlig genomspelning av story-lägena medan vissa har specifika krav, som till exempel att delta i ett event. Själv testade jag det rankade läget och det kändes stabilt i jämförelse med många andra spel på Switchen.
Om jag ska nämna något om spelets ljudkvalité är det att den är hyfsad. Musiken känns varken bra eller dålig och röstskådespelarna gör sitt jobb (även om jag stör mig på läppsynkningen i den engelska versionen).
Sammanfattningsvis är NARUTO SHIPPUDEN: Ultimate Ninja STORM 4 ROAD TO BORUTO ett spel för dig som gillar fighting-spel och Naruto-animen. Innehållsmässigt känns spelet fullbordat. Det finns massor av saker att göra och om du vill låsa upp allt och bemästra varenda karaktärs styrkor och svagheter lär du vara fast vid spelet ett bra tag.
Dags att svara på fråga som jag ställde i inledningen: Är spelet bara för de som redan är fans av serien eller kan nybörjare få ut något av det? Min bild är att spelets huvudsakligen är för fans som vill återuppleva ikoniska scener i spelformat och för de som gillar fightingspel, men inte bryr sig så mycket om storyn.
Viss behållning av spelet hade även jag som nybörjare. Även om jag inte förstod allt rent storymässigt fick det mig att förstå varför serien har blivit så populär som den är, även om jag själv inte är särskilt intresserad att grotta mig ner i den.
Denna recension baseras på Switch versionen.
Spelet finns även till PC, Xbox One och PS4.
NARUTO SHIPPUDEN: Ultimate Ninja STORM 4 ROAD TO BORUTO. Lägsta pris 498 kronor enligt Prisjakt.nu 2020-05-07.
Recensionsex tillhandahållet av Bandai Namco.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.
En stor mängd av spel- och produktrecensioner görs på Nördlivriggen som agerar testdator/testbädd.