Innehållsförteckning
När det kommer till intrikata LEGO-byggen kanske Ford GT tar kronan. Bakhjulsdrift med fungerande V6-motor, fjädring som på riktigt känns av och en mängd olika detaljer i det högoktaniga Technic-bygget. Dessvärre når kanske inte bilen högsta växeln sett till helheten… åtminstone för mig!
Inledning
När det kommer till de moderna superbilarna, står Ford GT ut, med sin strömlinjeformade och kurvade kropp, fjärilsvingar till dörrar och sportiga ’look’. I verkligheten är detta en sportbil som inte direkt är var mans vardagsbil, utan snarare ett drömobjekt. Att LEGO nu skapat en samlarmodell i skala 1:12 gör sannerligen att det säkerligen vattnas i munnen på bilfantaster där ute. Särskilt förstås om samma bilälskare också är glada LEGO-byggare!
Presentation av LEGO-set samt manual
”– Djävulen finns i detaljerna”, ett citat mer aktuellt än någonsin med Ford GT från LEGO. Dess tjocka manual bjuder på en överskådlig byggprocess – som vanligt – men märkligt nog utan några direkta faktarutor att bjuda på. Fokuset är på de tekniska aspekterna, det vill säga själva byggandet! Idén är att återskapa inte bara utseendet, men också mycket av det tekniska i detta vrålåk. Tanken är att när du byggt klart bilen, ska kunna hitta intressanta detaljer oavsett vilken vinkel du tittar från – något som kanske inte alltid är fullt så tydligt dock. Särskilt då stramheten i Technic-LEGO gör sig påmint. En sådan cool bil, har till viss del försummat sin skönhet, till fördel för det tekniska. Något jag dessvärre fann tråkigt att se. Detta är förvisso inget specifikt för denna LEGO-modell, utan en (för mig) smärre blämma för många typer av Technic-LEGO-set. Tanken är att förmedla en graciös stil, samtidigt som det mekaniska lyser igenom. En uppgift svår för de flesta set så klart…
Design & Lek
Därför när det kommer till hur bilen designats, är mycket fokus på det interna. Återskapade detaljer så som fjädring för varje hjul, framaxelstyrning, en fungerande spoilervinge och en öppningsbar motorhuv är några av de tydligaste detaljerna. Men det som är grädden på moset är själva motorn, vars cylindrar kan ses röra sig individuellt. Just detta öga för detaljer är det som förhöjer upplevelsen med LEGO Ford GT, och gör den till ett självklart samlingsobjekt; särskilt om du är bilfantast, men än mer om du älskar modellen i fråga.
När det istället kommer till lekperspektivet faller korthuset samman en aning. Som bil är den fullgod att ”leka” med, men ärligt talat är dess intrikata uppbyggnad inget du direkt slänger dig med fram och tillbaka, utan är mycket riktigt riktat mot en 18+-publik – och särskilt de som snarare vill visa upp denna coola modell i hemmet. Det är lite av en paradox kan jag tycka, då den egentligen borde vara perfekt för tonåringar eller kanske rentav 10-12-åringar, utifrån hur väl den simulerar körandet, med fjädring, styrning etc. Men dess lite ”hattiga” konstruktion, som inte direkt känns stabil alla gånger, gör att lekmomentet dör lika snabbt som en frontalkrock på Autobahn.
Komplexitet & Bygglädje
Sett till byggupplevelse är det dessvärre en splittrad sådan. Komplexiteten finns minsann här, då du börjar med undervagnen av bilen och sakta bygger ”uppåt”. Men dessvärre är det en byggupplevelse som aldrig riktigt blir rolig, då det är oerhört plottrigt, och därför inte direkt njutbart. Initialt börjar du att bygga motorn som i sig är coolt, men sedan blir egentligen merparten av bygget slentrianmässigt, och mot slutet vill du mest bli klar med bilen – utan något egentligt sug efter slutprodukten. Detta trots att bygget består av ”enbart” fem faser (sett till medföljande LEGO påsar d.v.s.). Det borde egentligen kännas lätt att riva av, men icke.
Jag känner att denna modell nog gjort sig bättre som en mix mellan normalt LEGO och Technic – där utseendet kunde fått sig en skjuts, samtidigt som klossarna därmed också (potentiellt) givits mer variation. Kan hända att Technic-byggen per definition är mer stela måhända – åtminstone i min mening – men det hade kunnat gjorts mer dynamiskt känner jag.
Att själva ihopsättandet därför tar mellan 5 till 6 timmar att sätta samman hjälper inte i detta fall tyvärr. Komplexiteten blir som sagt aldrig riktigt fullt underhållande – kanske på grund av att saker och ting i slutänden göms bakom karossen eller motorhuven (även om den senare går att lyfta), men det gör att det hela upplevs lite mjäkigt. Att därför lägga så pass många timmar på något som inte blir tillfredsställande betyder att helhetsintrycket tappas än mer.
Unika aspekter, minifigurer samt ’Pris per kloss’ (PPK)
Det mest unika är just mängden av mekaniska moment i bilen. Styra ratten, fjädringen och själva motorn är i sig riktigt intressanta, men i sin helhet kommer det inte riktigt ihop på ett tillfredsställande sätt. Givet för Technic-LEGO är att det i de flesta fall kommer utan någon minifigur – och så även här. Det är bilen som står i centrum; något som tas tillvara på största möjliga sätt.
< 0,7 SEK per kloss: Fenomenalt pris
0,7 SEK – 1.50 SEK per kloss: Överkomligt pris inom normal nivå
1.50SEK – 2.1 SEK per kloss: Högt pris som är aningen högre än genomsnittet
> 2.1 SEK per kloss: Överdrivet pris som bör undvikas.
När det kommer till PPK kan den hittas i skrivande stund för 1 132 SEK som lägst, vilket innebär att det blir ett snittpris per kloss på 0,77 SEK. Detta i sig gör att LEGO-setet i sig är väldigt prisvärt – åtminstone i detta nu. Om vi istället utgår från LEGO:s officiella riktpris på 1 649,90 SEK blir läget väldigt annorlunda. PPK blir då istället 1,12 SEK i snitt, vilket innebär att LEGO-setet ligger i det övre taket för vad som är ett överkomligt pris på normal nivå. Inget av de två är alltså dåliga sett ur ett PPK-perspektiv, men det senare är betydligt dyrare än många andra vi testat.
Slutsats
Bilentusiaster, vars intresse ligger bland motorer och de mer mekaniska aspekterna kan få sitt lystmäte här. Prismässigt ligger den på en acceptabel nivå, åtminstone utifrån nuvarande PPK – men byggupplevelsen och den något stela – och konstrukturellt sköra konstruktionen gör den till en svag byggsats i mina ögon. Jag tror nog att pengarna bättre läggs på något ur ICONS eller rentav Creator-serien, än denna specifika Ford GT-modell. Du kan säkerligen bränna lite gummi med detta Technic-vrålåk – åtminstone i din fantasi – men tyvärr ebbar sagda drömmeri ut snabbt, och det du får är en tämligen stor blå bil på hyllan. En som kanske inte riktigt platsar där…