Vi söker oss till stjärnorna för svar och nu forskar människor kring möjligheterna att kunna kolonisera månen och även Mars. Här har man tagit några steg till och börjar industrialisera en av Saturnus månar, Titan. Men är det en bra investering eller bör det undvikas?
Industries of Titan känns som en kombination av typ Civilization och SimCity om jag ska försöka förklara spelet snabbt. Du tar dig an rollen som en “Founder” och ser över en nystartad bas på Saturnus måne Titan. Spelet erbjuder en tutorial när jag startar igång en ny kampanj vilket hyfsat snabbt ger mig en överblick över hur spelet fungerar, vad jag som spelare bör fokusera på. Tutorialen kan jag som spelare få vid varje ny spelomgång om jag skulle vilja det, och det är något jag uppskattar. Istället för att spela om en tutorial på samma nivå om och om igen får jag istället gå igenom dess steg i de nya banorna jag startar upp och spelar på.
Till en början kollar jag över och skannar igenom de olika ruiner som finns i närheten av mitt högkvarter i jakt på material som artefakter, mineraler samt isotoper. De här grejerna kommer vara nödvändiga för att bygga både byggnader samt maskiner att ställa in i byggnaderna. Bäst är ju att först bygga maskiner som samlar in gaser som finns på planeten för att använda dem till bränsle som sedan bränns i generatorerna som producerar elektricitet. Det gäller dock att jag tänker mig för innan bränsleomvandlarna byggs, för det finns inte hur mycket gas som helst och om det samlas in för mycket på en plats kommer gasen till slut att sina. När det sker kommer basen att stängas ner då det inte finns tillräckligt med elektricitet för att driva de olika sakerna runt om på basen. Med andra ord gäller det att planera sin bas redan från början, något som jag är allmänt dålig på vilket har resulterat i ett antal omstarter. Men det är inte bara bränsle och elektricitet att hålla koll på, utan även arbetare som kan bygga och sköta de olika maskinerna som byggs men även civila som tjänar in pengar genom att titta på reklam hela sina arbetsdagar. Det går att konvertera de civila till arbetare, vilket kommer behövas då vissa maskinerier behöver bemannas. Men eftersom arbetare kostar pengar och civila drar in pengar gäller det att hitta en balans för att alltid ha fler civila som kollar på reklam än arbetare som sköter om basen. Och en sak till, om miljön i basen inte är bra kommer de civila att dö som flugor. Något som ledde till en av mina många omstarter.
Som du kanske förstår är det mycket att hålla koll på, dels att de civila och arbetarna sköter sina uppgifter samtidigt som de har det bra för att faktiskt kunna överleva. Sedan är det också att maskinerna inne i baserna har elektricitet, att det inte ligger sopor och skräpar överallt samt att materialet som samlas in förfinas till effektivare varianter för att dels spara plats men också för att inte behöva använda mig utav riktigt lika mycket material när jag bygger nytt. Sen har vi själva basen att hålla koll på, expandera samt skydda mot rebeller som är fientliga mot företaget som har satt upp mig som grundare här på Titan och då även mot mig. Typiskt.
Men varför är rebellerna så fientliga mot mig och de som satte mig här? Det finns ett storyläge där jag får lära mig att människor inte riktigt behandlas humant här på Titan, de ses mer som resurser som utvinns istället för levande varelser. Jag känner att rebellerna kanske inte är helt ute och cyklar ändå, eller har jag missförstått något? Utöver storyläget finns det tre lägen till med varierande svårighetsgrader där fienderna blir mer aggressiva baserat på hur effektivt du spelar, eller du kanske vill spela utan några fiender alls? Då är det också möjligt.
Jag var till en början osäker på hur väl optimerat spelet var då det började lagga rätt rejält vid en cut scene. Det fanns dock inget att oroa sig över när det gällde själva spelandet sen då det flyter på utan bekymmer hos mig. Kul att se de små detaljerna utvecklarna har valt att ta med när saker byggs upp eller när arbetarna arbetar i denna cyberpunk-inspirerande miljö.
Jag uppskattar hur mycket tid utvecklarna har lagt ner på ljuddesignen för spelet, det finns för sjutton ett achievement för att ha lyssnat på alla låtar i spelet. Det är en kul detalj som jag uppskattar, särskilt när låtarna passar in i spelet och jag inte får en automatisk känsla av att stänga av allt ljud. Dessutom har alla karaktärer röster och inte bara rader med text för sin dialog, även det visar på vilket arbete de har lagt ner på sitt spel.
Denna recension baseras på PC-versionen.
Industries of Titan. Lägsta pris 28,99€ (ca 290 kronor) enligt Steam.com 2023-03-28.
Recensionsex tillhandahållet av Brace Yourself Games.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.