Som många av oss tittare, så satt jag och åt upp allt innehåll som visades upp på Microsofts E3 konferens med hull och hår. Spel som skulle kunna spelas på deras plattform gjorde tillsammans med deras utannonserande av FastStart till Game Pass, ett saftigt paket. Men det var ändå några ord som klingade i mitt huvud så här ett par dagar efter deras konferens. Art Phil Spencer sa att de redan nu arbetar på nästa generation av konsol (inte konstigt i sig såklart), gör att jag så här ett par dagar senare fördjupat mig i vad de exakt utannonserade…
Vad för studios har nu egentligen Microsoft skaffat…?
Att Microsoft tagit in (samt skapat en) nya studios är toppen. Men vilka studios var det nu igen. Compulsion Games blir en del av Microsoft; en studio som redan för flera år sedan visade upp sitt enda spel We Happy Few, och som snart alltså ska få detta publicerat av Microsoft. Alltså en gröngöling till studio, som inte har några spel bakom sitt namn som studio. Självklart så kommer spelet göra sig bra som ett exklusivt spel…..men vänta….nej, We Happy Few sköts av Gearbox, och kommer släppas på Xbox One, Playstation 4 och Windows. Så det vi får se fram emot är nästa spel från utvecklaren, vilket lär komma som tidigast om två-tre år.
Playground Games däremot är en studio som verkligen är exklusiva till Xbox One. Deras Forza Horizon spel är sannerligen välgjorda….men de har i princip redan varit exklusiva för plattformen länge. Så vad exakt tillför det att få till sig en redan exklusiv studio….? Visst är det kul att de känner sig mer säkra på det ekomoniska planet (hoppas jag i alla fall), men det kommer inte innebära några större skillnader för framtiden. Snarare att vi i år får Forza Horizon 4, och om två år som tidigast kommer Forza Horizon 5.
Undead Labs plockades även upp. En indiestudio mer eller mindre, som släppt roliga men oerhört buggiga A/AA-titlar….State of Decay serien alltså. Att dessa togs upp var väntat, och kommer med säkerhet leda till State of Decay 3 – denna gång backat som ”first party” spel hos Microsoft. D.v.s. de kommer förhoppningsvis få större manstyrka, så buggmaratonet som fanns i State of Decay 2 inte upprepas. Men samma här….ett nytt spel lär komma som tidigast om två-tre år.
Sedan kommer vi till de betydligt mer intressanta studiorna.
Ninja Theory har inte bara en bra bakgrund i spel (Hellblade: Senuas Sacrifice, DmC, Enslaved och Heavenly Sword), utan är i sig väldigt vågade i sina spel. De varierar upp det, och får alltid en reaktion, oftast en positiv sådan. Dessvärre har vi samma problem här. Deras senaste spel kom nyss ut, och om de ska göra en AAA-titel för Microsoft, så lär vi behöva vänta minst tre år.
Slutligen har vi den nyskapade studion The Initiative. Ledd av Darrell Gallagher (tidigare Crystal Dynamics), så finns det ett outtalat löfte om att verkligen utveckla storverk…om några år. D.v.s. samma sak här; vi lär se spel tidigast om tre år.
Framtiden är ny(a) konsoler…
Phil Spencer sa själv att Microsoft är ”deep into architecturing the next Xbox consoles, where we will once again deliver on our commitment to deliver the benchmark of console gaming”. Det vill säga, inte bara är nästa Xbox på väg, utan det ser ut att bli flera.
Men spelar det då någon roll tänker du…?
Vad innebär egentligen detta? Ja, det innebär två saker;
1.) Microsoft är framtidssäkrat, med studios som nu går under deras flagga. Men inget av spelen från dessa kommer komma förren tidigast om två år.
2.) Arbetet på nästa konsolgeneration, betyder mer än du tror. Många av dessa titlar, lär vara övergångstitlar – från Xbox One konsolerna till nästa generation. Vilket förmodligen även är tanken med spel som Halo Infinite.
I och med att Phil Spencer så tydligt kommenterar på att arbetet med nästa generation är i full gång, samt att de nya studiorna nu införskaffas, så är det tydligt. Studiorna är till för att brygga in en ny konsolgeneration.
En illusion av spel; E3 för Microsoft i sin helhet…
Men, om vi går tillbaka till årets E3 show, så fanns det såklart positiva saker att ta från det hela. Självklart är bekräftandet av nya konsoler i sig spännande, likaså att de vågar, vill och faktiskt agerar på att öka sin exklusivitetsgrund – i spel. Men vad det innebär just nu, är ärligt talat en konsol, där exklusiva titlar i skrivande stund är en sällsynt vara. Det är toppen att vi får fler exklusiva spel framöver, men det är ju just nu vi vill spela. Hur många Xbox spelare tänker ”-Ja, vad gör det, jag kan väl vänta tills nästa eller näst-nästa år för att spela!”.
Vill inte Microsoft sälja konsoler idag? Vill de inte få sin lojala skara fans att känna att de minsann faktiskt kommer ge en stadig ström av spel redan idag?
För mig, som spelar på flertalet konsoler, och därför inte känner någon direkt lojalitet för märket, så byter jag gladeligen till att spela på Playstation 4 eller Nintendo Switch om jag vill ha mer unika och exklusiva upplevelser (och multiplattformsspel dessutom). Att Phil Spencer går ut och visar upp nya studios och refererar till nästa generation av konsoler, får mig att tro att de mer eller mindre redan gett upp på Xbox One familjen.
Jag hoppas självklart att jag har fel och att vi hinner få exklusiva spel innan en potentiell ny generation runt år 2020, för annars så känns det ärligt talat dumt mot de miljoner spelare som faktiskt sitter och väntar.
Jag hoppas jag har fel och allt detta är påhittade rykten….inte för min skull, utan för de mest lojala fans. Varför ens ha en konsol med enbart multiplattformsspel – det känns identitetslöst – så ge oss spelen snarast möjligast…
But hey, thats what i think!
Vad är dina tankar om ämnet i fråga? Hör gärna av er på mail (info(at)nordlivpodcast.se eller Twitter @nordlivse.