Drill Core

Okej göbbar, nu gräver vi!

av Martin "Fyghar" Johansson
7 minut(ers) lästid
A+A-
Nollställ

Har du drömt om att borra dig in i planeter, samla råmaterial och sedan detonera en bomb som terraformerar planeten när du är klar? Om du har haft den här väldigt specifika drömmen, presenterar jag nu för dig: Drill Core. 


Du är en nyanställd mellanchef som tar dig an uppdrag där målet är att terraformera planeter för att få dem beboeliga. För att lyckas med detta behöver du först förbereda dig med att välja uppdrag. De skiljer sig åt beroende på planetens klimat  samt hur svårt uppdraget kan vara. Sedan väljer du vilken plattform du vill använda. I början finns det bara en men du kan låsa upp fler under spelets gång som använder sig av olika raser som har olika sätt att “gräva” på. För att ge ett snabbt exempel så gräver människor med borrar medan dvärgar spränger bort stenblock, vilket innebär att det krävs olika strategier beroende på vilken ras du väljer att spela med. Efter att ha valt plattform kan du också välja utmaningar du vill försöka klara av under kommande spelomgång som, om du klarar av dem, låser upp olika byggnader du kan få tillgång till under framtida spelomgångar. Det här är ett rogueliknande spel, vilket innebär att ju mer du spelar spelet, desto mer kommer låsas upp, oavsett om du lyckas eller inte. När du har gjort dina val är det bara att skjutas iväg till planetens yta och börja jobba.

Uppdragen går ut på att komma ner till ett visst djup för att kunna terraforma planeten på rätt sätt, det låter ju rätt enkelt. Men den stora borren klarar bara att borra ner en del av vägen innan allt kol är slut, och det är då upp till besättningen att börja jobba. Gruvarbetarna börjar och de får jobba hårt, för vi behöver hitta kol för att få fart på borren igen. Men det finns många stenar att bryta sönder, vissa innehåller material, andra innehåller faror men de flesta är bara i vägen.

Förutom gruvarbetare finns det också samlare som samlar in material som har grävts fram samt vakter som skjuter fiender. Den här delen av spelet är uppdelat i dagar och nätter där dagen går åt till att leta efter kol och andra råvaror samt planera inför nätterna. För som du kan tänka dig, att använda sig av en stor borr som arbetar sig ner i berggrunden kan störa dem som redan bor på planeten, och när natten kommer anfaller de. Därför gäller det att planera hur det järn som samlas in under dagarna ska spenderas. Är det bättre att försöka samla in saker snabbt under dagen eller få upp ett bra försvar med flera olika kanoner som skjuter ner fienderna under natten?

Det är ett tufft beslut som måste fattas för fienderna blir starkare ju längre tid du befinner dig på planeten. För att underlätta processen, samt öka möjligheterna för ett lyckat uppdrag, kan du bygga olika byggnader på plattformen. Till en början har du bara några få att välja mellan, som att rekrytera fler arbetare eller att uppgradera verktyg så de arbetar effektivare. Oroa dig dock inte, för du kommer under uppdragets gång få alternativ att välja mellan när det gäller byggnader, bonusar samt vapen. Som sig bör när det gäller spel i den rogueliknande genren är de här alternativen slumpmässiga och du kan aldrig riktigt planera hela din spelomgång från start. Själv gillar jag det, det ger mig anledning att spela om för att se om jag kan hitta någon ny kombination som kommer göra mitt liv som mellanchef lättare. 

Som mellanchef är det mitt jobb att se till att gruvarbetarna gräver – och att bestämma vilka block de ska ta först och i vilken ordning. Den där sista biten är rätt viktig och är också anledningen till att jag inte kan låta dem jobba ifred någon längre stund. För jag kan bara se vad vissa block är, resten är täckta i mörker och kan bara ses när de har grävts fram. Det här innebär ju att de farliga blocken ofta ligger dolda tills de grävs fram, och gruvarbetarna har ingen som helst självbevarelsedrift. Eller, det stämmer inte helt, för alla arbetare flyr tillbaka till plattformen när de tar skada, förutsatt att de överlever. Men om det är ett sandblock över dem som skakar lite flyttar sig inte någon av arbetarna på sig utan de blir mosade. Det här gäller alla block som riskerar att döda arbetarna, för, som jag nämnde nyss, flyr de så fort de bara kan om de tar lite skada.

Såna här olyckor leder till frustration för min del, för jag har precis blivit av med arbetskraft, vilket saktar ner expeditionen och jag måste räkna om min budget för att få in nya arbetare. Det här är ett av mina få problem med spelet, det känns lite orättvist att arbetarna dör så lätt i gruvorna när det gäller de här blocken som ibland dyker upp från tomma intet. Resten av farorna som finns är lätt att anpassa sig till och planera för, som att ta ut ett näste för monster för att de inte ska dyka upp i gruvorna och ställa till med ofog.

Känns ju rätt logiskt, men det gäller ju också att hitta till nästet, vilket kan vara en annan historia. Det är mycket uppassande på arbetarna för att se så de inte dör, och det är tid som ibland skulle ha varit bättre lagd på att bygga upp försvaret eller välja nästa byggnad. När natten kommer behöver jag dessutom manuellt se till att alla arbetarna kommer tillbaka till plattformen för att inte dö nere i gruvan när de stora maskarna börjar röra på sig.

När ett uppdrag är avklarat får jag en belöning som jag sedan kan spendera för att förbättra plattformen, de anställda och annat. En annan sak som händer är att jag kan låsa upp nya planeter och svårighetsgrader för framtida spelomgångar. Det är kul med olika planeter, för de har olika faror och block som leder till en kul variation. Svårighetsgraden lägger på vissa begränsningar eller bonusar när jag spelar, men inte tillräckligt för att jag inte ska känna att det blir repetitivt. För det är samma grej om och om igen, men med mindre anställda, längre dagar, argare fiender eller något annat. Jag får också mail från mina chefer där de ger feedback på hur mitt uppdrag gick. Om spelet hade haft någon story hade de här mailen berättat den, men jag känner att spelet fungerar bra utan någon större berättelse mer än att jag jobbar för ett företag som vill tjäna pengar.

Okej… Vem var det som retade upp det stora krypet?

Det är inte många kontroller att hålla reda på, utan det mesta kan skötas med muspekaren samt några snabbkommandon på tangentbordet. Det finns även möjlighet att spela med kontroll men det var inget jag testade på. Jag uppskattar att jag behöver trycka ner en tangent några sekunder för att vissa kommandon ska starta, det blir därför ingen direkt missklick bara för att jag råkade komma åt. Detta ihop med pixelgrafik som, för det mesta, är tydlig med att visa vad som är vad på skärmen gör att det är lätt att komma in i Drill Core. Det är väl detaljerade miljöer och varelser som jag ser på skärmen, vilket hjälper mig med att se vad som är farligt och potentiellt dödligt. När det gäller ljudet spelas det electromusik lågt i bakgrunden, arbetarna ger kommentarer här och var när de jobbar och sen hörs det skottsalvor när vapen avfyras. Det blir en bra ljudbild även om jag ibland tröttnar på arbetarnas kommentarer som snabbt blir enformiga, men det ger samtidigt en liten nostalgitripp tillbaka till när jag spelade Warcraft III och hela tiden hörde orcernas “Work, work”.

Jag tycker att Drill Core är ett bra spel sett till sin prislapp runt 200 kronor och hur mycket spel du får ut av det. Sen är det inte för alla, jag kan tänka mig att många kommer bli mer frustrerade över plötsliga dödsfall i gruvorna än vad jag har blivit. Det finns dock en humor i spelet som får mig att le till och från när jag spelar, från de anställdas små kommentarer till vad det är för byggnader och vapen jag låser upp. Den överskuggas dock av stressen att hinna med alla förberedelser under dagarna, men kul när den gör sig påmind. En spelomgång/uppdrag tar lite drygt en halvtimme att spela genom vilket gör det här till ett lagom spel att sätta sig med när man inte har tid till något större. Det har dock sina brister och jag känner inte att det når upp till en nivå där jag kan rekommendera det till vem som helst, men jag kan se mig själv sitta med det lite då och då.

Specifikation

Denna recension baseras på PC-versionen.

Drill Core. Lägsta pris 19,50€ (motsvarar ca 217 kronor) enligt Steam.com 2025-08-07.

Kod tillhandahållen av tinyBuild.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar