Jubel kunde höras från CS:GO gemenskapen i fredags när Valve publicerade ett nytt blogginlägg som detaljerade kommande ändringar i CS:GOs spelmekanik. Valve har på senaste tiden varit ytterst tystlåtna kring förändringar i spelet och många community medlemmar (inklusive mig själv) har känt sig övergivna av Valve. Som jag tog upp på podden finns det ingen ursäkt från Valves sida att dels inte kommunicera bättre men också lägga mer krut på bugg fixar. Och då pratar jag faktiska buggar i spelet och inte balanseringsfrågor som är ytterst subjektiva.
Valve skall absolut ha klapp på axeln där dom förtjänar det. En Beta bransch kommer göra det möjligt att testa påverkan av olika förändringar i mekaniken innan det går live till alla spelare. Detta för att undvika de fiasko via hade med R8 Revolvern i vintras förra året. Reddit användare /u/Spurks hittade ett konsekvent sätt att replikera en hitbox bugg, och mindre än 24 timmar senare gick Valve ut visade en potentiell lösning.
Andra ändring inkluderar att första persons kameran perspektiv matchar bättre tredje persons modellens plats i spelvärlden. Detta för att undvika orättvisa situationer där en spelare kunde se en motståndare utan att motståndaren kunde se spelarens modell. Denna ändring kanske också gör att en bugg där spelarens kamera svävade högt över banan vid början av en runda också försvinner.
Personligen ser jag fram emot dessa förändringar och vill ge cred till Valve där de förtjänar det. Dock hoppas jag för Valves skull att de inte fortsätter att hålla den attityd vi sett tidigare. Nu har vi sett uppdateringar och förändringar när communityn vart som mest irriterad och högljudd. Jag hoppas att vi kan slippa det i framtiden,’
Vill du se mer ingående kring de kommande förändringarna? Kika på fantastiska 3kliksphilips video nedan!