Hem RecensionerFörhandstitt Förhandstitt: Whiskerwood

Förhandstitt: Whiskerwood

Banished fast inte lika svårt... och med möss

av Andrés Muñoz Hedkvist
10 minut(ers) lästid
A+A-
Nollställ

Under 2014 kom ett spel ut vid namnet Banished, ett stadsbyggarspel och kolonisimulering… som kunde bli fruktansvärt svårt ibland. Jag minns senaste gången jag spelade det, vilket var 2015 – jag hade byggt en by som var i stort sett helt självgående. Men en oturlig dag inträffade en naturkatastrof vilket utplånade större delen av byn, varken min by eller jag lyckades återhämta oss, och jag återvände aldrig till spelet efter det.


Ända sen dess har jag varit i valet och kvalet om jag ska återvända till Banished, det var ju ändå 10 år sedan sista gången. Men någonstans fanns sorgen kvar, och jag förmådde aldrig att spela det igen – jag har ändå varit på jakt efter ett spel som på något vis påminner om det för att fylla det hålet det lämnade efter sig. Som tur är har jag fått äran att göra en förhandstitt på ett spel som inte är Banished, men påminner om det på de bästa sätten.

Whiskerwood är ett stadsbyggarspel och kolonisimulering, men dina invånare är möss. När du börjar en ny värld finns det en rad olika inställningar att välja mellan, jag kan rekommendera att börja med det som är förinställt, kanske ändra antal öar och storlek på kartan. Men resten kan vara som de är. Det finns även ett “Cozy” läge för de som vill ha ett lugnare tempo, men också ett mer utmanande läge för de som älskar en tuffare spelsession. Det normala läget är ändå rätt så svårt fram tills att spelets olika funktioner klickar.

Du får även slumpa fram fem olika möss som har någon inriktning; Utforskare, Bönder, Ingenjörer, Gruvarbetare. Även om dessa olika typer kan jobba var som helst, ökar effektiviteten om de jobbar på en arbetsplats som är bäst lämpad för dem. Jag har, när jag haft ont om bemanning, nyttjat gruvarbetare för att jobba med odling eller dylikt fram tills en leverans med möss kommit. När en båt med möss kommer söker de efter en ny start, som jag förstått det, och har vissa förväntningar som kan påverka hur pass effektiva de är till en början. Du får fem olika möss att välja mellan som har sina styrkor och svagheter, denna leverans sker varannan dag – bortsett på vintern då de flesta leveranserna minskar. Vid varje nytt spel börjar du med fem möss, största kolonin jag byggde var strax över femtio möss, som dessvärre dog av svält, kyla eller sjukdom, allt jag hade kunnat undvika om jag planerat kolonin bättre från start.

Olika alternativ för att forma spelsessionen utefter din egen spelstil.

Spelet har ingen riktig “Tutorial”, utan du lär dig enstaka funktioner under spelets gång – ditt mål är att bygga en koloni som fungerar, frodas och betala skatter till imperiet. Story-mässigt är det det enda som erbjuds just nu, då spelet är i Early Access på Steam. Att ha råd att betala skatter till imperiet är det största incitamentet till att tjäna pengar – vilket du gör genom att producera varor som du därefter kan sälja tillbaka till dem. Var tredje dag kommer imperiet med en av sina båtar och kräver skatt. Det finns olika nivåer för hur mycket du ska betala i skatt, notera att du inte använder pengar, utan du använder dig av varor som då konverteras till ett monetärt värde.

Beroende på mängden du väljer att skänka kommer du antingen få betala mindre vid nästa tillfälle, eller betala mer. Om du erbjuder varor som blir mindre än 100% i värde börjar imperiet misstro dig, samtidigt som du kommer få betala mer skatt till nästa tillfälle. Du kan även välja att betala mer än 100% vilket kommer minska skatten ytterligare till nästa gång, imperiet känner större tillit till dig och du får även en eller två gåvor som tack! Dessa gåvor kan vara allt från en ny ritning för en ny byggnad, mat, material eller en mus.

Så vad är syftet med att betala skatt egentligen? För stunden känns det bara som en motivator för spelaren att utveckla sin koloni och tjäna pengar åt imperiet. Det kan vara så att det kommer tillkomma någon handling som utvecklar detta ytterligare, men för stunden duger det gott och väl som ett incitament för att fortsätta spela. Många spel av dessa typer behöver inte några djupare incitament, charmen ligger i att bygga och utveckla helt enkelt.

Att bygga är enkelt, du väljer en specifik byggnad du önskar, placerar den på ön och väntar på att mössen bygger klart – förutsatt att det finns tillräckligt med resurser för det. Det finns en strategi i byggandet också; ön jag började på hade inte mycket bördig mark för odling, men en närliggande ö var perfekt lämpad för att odla bär. Jag byggde en bro över till den andra ön, byggde ett lager, några hus för bönderna och bondgårdar. Mössen gillar inte att färdas långt för sitt jobb, tid är viktigt, ju längre tid de spenderar med att ta sig till sin arbetsplats innebär mindre tid för arbetet.

Det viktigaste att komma ihåg är följande; det kommer fraktskepp med varor – beroende på din relation med imperiet kan du få mycket bra grejer, du kan till och med neka leveransen om du upplever att du inte är i behov av det. Däremot; om du tackar nej till en leverans tar relationen till imperiet skada, men om du tackar ja till valfri typ av leverans blir du såklart skyldig imperiet pengar, vilket då läggs på skatten.

Matvaror, som klassas som färskvaror (fisk, bär), har lägst möjliga värde men kan säljas om du producerat ofantliga mängder av dem. Men trä, koppar, järn, guld är vad du tjänar mest på att sälja. Ibland dyker även smugglare upp som köper varor som inte imperiet tar emot, vilket är ett stort plus när du kanske har producerat en massa kläder som inte kommer till användning eller stenblock, smugglarna säger inte nej till det!

Under min speltid noterade jag tre primära hot. Största och första hotet är pirater, de placerar sig vid din hamn och lämnar inte förrän du gett dem det de ber om eller nekar dem. Om du nekar dem vad de vill ha, vilket är pengar i form av varor, förstör de några av dina byggnader. Om du misslyckas med att ge imperiet tillräckligt med pengar varje gång de anländer hos dig, ja då attackerar de också dina byggnader – vilket känns dumt med tanke på att jag inte kan generera inkomst åt dem om de förstör mina byggnader. Slutligen är årstider ett hot, mer specifikt är vintern det största hotet. Under vår, sommar och höst kan du odla en hel del bär och bygga upp ett lager inför vintern.

Du behöver även se till att det finns ett lager med kläder för dina möss samt se till att de håller sig tillräckligt varma under denna period – vilket kan göras med hjälp av brasor, däremot kan röken orsaka föroreningar vilket skapar missnöje hos mössen, men det går att utveckla bättre alternativ för att förse möss med värme. Säsongerna är ungefär åtta dagar långa, vilket inte kan ändras i nuläget – däremot går det att justera hur pass… brutal vintern kan vara.

Du behöver även se till att mössen har allt de behöver eller önskar – för att hålla dem nöjda, då det finns risk att de gör upplopp om jag förstått det rätt. Inget jag råkat ut för än, men jag vet inte om jag törs prova för att se vad som händer. När en dag har passerat kan mössen avgöra vad de tycker om dig som ledare, du får poäng baserat på vad de tycker om det du gör för att förändra deras levnadsstandard, men du kan också få avdrag på dessa poäng. Med just dessa poäng kan du köpa till dig nya möss när den båten anländer, med andra ord är det viktigt att du håller mössen nöjda, speciellt om du är i behov av fler möss med specifika roller. Det viktigaste att lösa i början är matproduktion, utan mat börjar de svälta, och det är aldrig kul att få en notis om att en mus dött i svält. Det finns även vissa byggnader som kan förbättra levnadsstandarden för mössen, såsom ett badhus. Dekorationer kan också nyttjas och placeras längs vägarna du byggt, dessa dekorationer ökar lyckan, men vägarna i sig har också funktionen att öka deras hastighet när de ska ta sig från punkt A till B.

Vissa möss har ytterligare specialiseringar, de kan vara välutbildade vilket kan användas i universitet för att forska fram ritningar för nya byggnader. Andra möss kan klassas som lärlingar som behövs för att effektivisera eller ens få vissa byggnader att fungera.

Vad jag önskar kunde tillkomma framöver är fler olika karaktärsporträtt för mössen som matchar deras roller, samt ett alternativ att namnge dem. Det är många gånger jag blivit förvirrad över att en mus som jag använt som gruvarbetare plockat bär; det visade sig att det var en annan mus med samma namn, samma porträtt fast med en annan roll.

Fastän spelet är i Early Access på Steam har jag inte upplevt några märkbara buggar, spelet kraschade aldrig någon gång under de timmar jag spenderat med det. Rent visuellt är spelet också väldigt vackert, dock kan gränssnittet kännas lite förvirrande till en början, det tog lite väl lång tid för mig att inse att jag inte behövde bygga en gruva för att markera var mössen skulle gräva, utan det fanns en knapp bredvid ikonen för att bygga byggnaden. Eftersom Whiskerwood inte förklarar allt tryckte jag mig fram i menyerna för att se vad som skedde, vilket ledde till några “aha”-stunder som jag inte har något emot.

Jag gillar spel som inte berättar allt utan låter spelaren lösa saker på egen hand. Men med tanke på att det finns ett Cozy-läge kanske det vore passande att spelet har lite mer handhållning för nykomlingar, alternativt att det finns ett läge som förklarar lite mer för folk som behöver lite extra tydlighet, eller inte har tålamod för att klicka sig runt i menyer för att räkna ut vad de olika knapparna gör. Större delen av min speltid gick bara ut på att utforska spelets knep och knåp, då de öarna som finns visar tydligt från start vad de har för råvaror är det enkelt att skapa någon form av planering redan ifrån början.

Att ta sig till de olika öarna är dock en helt annan typ av utmaning; du kan, i nuläget, inte bygga båtar – men du kan bygga broar och andra ting (såsom en kanon) för att ta dig mellan dem. Däremot krävs det en del för att uppnå kanonen exempelvis, vilket innebär att spelaren kan behöva finna andra sätt att lösa det problemet. Broar funkar, helt klart, men de är inte lika effektiva som en kanon, vilket innebär att du behöver bygga en sekundär ”inofficiell” koloni som är relativt självgående på den andra ön tills kanonen är löst.

Avslutningsvis testade jag att justera inställningarna för spelet; lägre skatter, största kartan, extra många öar, mer resurser, lägre pirathot, vilket gav Whiskerwood en helt annan känsla. Det blev mer avkopplande än innan, balansgången med att hålla mössen nöjda fanns fortfarande kvar. Men att bara ha lägre skatter minskade pressen en hel del. Jag ser fram emot att se hur spelet utvecklas och kommer återbesöka det vid varje större uppdatering för att se vad som förändrats eller förbättrats. Även om spelet känns hyfsat färdigt nu tror jag ändå att lite till behöver tillkomma; lite fler uppgraderingar vore inte helt fel, kanske mer material att söka efter, större karta för längre spelsessioner – för om material tar slut är spelet i stort sett över.

Testdator: 13th Gen Intel Core 17-13700F 2.10 GHz, 16GB DDR5, NVIDIA GeForce RTX 3070 8GB


Specifikation

Denna recension baseras på Steam versionen.
Spelet finns även att köpa på GOG, Epic Games och Microsoft Store.

Whiskerwood. Lägsta pris cirka 330 kronor enligt Steam 2025-11-15.

Kod tillhandahållen av Hooded Horse.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar