Skadeglädjen är den enda sanna glädjen brukar man säga. I Trials fall, så kan dock skratten fastna i strupen, när man för tionde gången missar det sista hoppet och förlorar värdefulla hundradelar. Ja, för att inte tala om alla de gånger som din stackars motorcykelförare sprängs, plattas till eller skjuts ut i den yttre stratosfären. Nog gäller det att hålla tungan rätt i mun många gånger. Nog är det Trials Rising alltid!
Trials Rising fortsätter spelserien nästan traditionsmässigt, genom att förse dig med utmanande banor, spridda runt om i världen. Allt handlar om att få det åtråvärda guldet (eller framför allt platina) som hägrar i slutet på varje bana. Spelserien fortsätter tämligen plikttroget i det spår som föregångaren Trials Fusion lade; med varierade miljöer, mängder med kosmetiska prylar och emotes att låsa upp och ett par hojar att införskaffa. Mycket är sig likt – men det finns några sköna skillnader.
Till att börja med så har du denna gång en större variation av tävlingar, som du får till dig ju mer du spelar – alla placerade på exotiska platser runtom i världen. Mästerskap, sponsor-race och ”skill”-banor finns att köra, så att upplevelsen kan blandas upp lite grann. Även om det i grund och botten handlar om att klara av banor på tid. Men världskartan är överskådlig och ger dig inte bara insikt i vilka banor som finns, utan kontinuerligt ges du uppdateringar om ”highscore”-tider från världens alla andra användare på banorna du låst upp – vilket en gammal ”highscore”-jagare som jag uppskattar. Självklart så finns det lätta sätt att utmana vänner som också äger spelet, genom att inte bara se deras varv, men även utmana deras spökförare. En finess som fungerar bra, även om jag önskat att man kunde nå dessa spökförare mer direkt – då man i nuläget utmanar via att gå in på highscores och utmana personen som finns med i listan. Och ja, man får gå till kartan, trycka in sig, hoppa åt sidan och så vidare… Känns som det kunde ha funnits tillgängligt som val direkt när man spelar själv. Men men, möjligheten finns, och det är bra nog.
På PC flyter spelet på riktigt bra, och har en schysst om än enkel grafik, som ändå gör sitt jobb med många sköna detaljer i bakgrunden. Att saker och ting faktiskt är mer fysikbaserade, om det så är enorma snöbollar som rullar mot dig, trädstockar som börjar röra sig under dig, eller varför inte gravitation som skiftar i ett flygplan långt upp ovanför molnen – allt detta och mycket mer skapar en lekfull stämning, trots spelets oundvikliga ökande svårighetsgrad. Men när det hela tiden finns något att kolla på och upptäcka i miljöerna så finns det alltid något att komma tillbaka till – även om spelet skapar ett jävlar-anamma utan dess like ”- Jag SKA banne mig få guld här!”.
Om vi tittar på multiplayer, så finns det lokalt, online och tandemrace – det vill säga två personer på en motorcykel där de båda styr gasen på hojen. Ett kul läge som finns på ett gäng specifika banor runt om i världen. Kul grepp, även om det inte är något som gungar din värld direkt.
Visst kan man anklaga spelet för att vara tomt på nya idéer – för även om kartan och tydligheten i mängden banor är tydlig, så är det så klart samma gamla vanliga. Men å andra sidan kostar spelet bara runt 230 kronor, och du får mängder med speltimmar (att svära åt) – så varför klaga allt för mycket. Sedan om du är en Trials-veteran så är detta givetvis ett måste!
Denna recension baseras på PC versionen.
Trials Rising. Lägsta pris 229 kronor (PC) enligt Prisjakt.nu 2019-03-01.
Recensionsex tillhandahållet av Ubisoft.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.