Hem ArtiklarKrönika En tillbakablick; Amiga 500

En tillbakablick; Amiga 500

av Fredrik Olsson

Det var under nittiotalets första år, som jag först introducerades för datorer. Och framförallt för Amigan.

På glada nittiotalet så fanns förvisso både PC och konsoler såsom Nintendo. Men det var en enhet som alla mina vänner hade; och som även jag ville ha.

Commodore Amiga 500 hette enheten. Och det var för sin tid en väldigt kraftfull enhet, såpass att den för tiden ansågs betydligt starkare i prestanda än PCn. Och därtill så hade den ett grafisk gränssnitt i AmigaOS med bra ljud och bra grafik.

Det var helt enkelt en väldigt streamlinad och kapabel maskin som mången gamer dreglade över. Tro’t eller ej!

A500 Screenshot Lemmingsamiga-1

På den tiden så var det även kolossalt många spel gjorda för spelmaskinen.

Spel som Populous, Civilization, SimCity, Cannon Fodder, Sensible Soccer,
The Secret of Monkey Island, Lemmings, The Settlers, Turrican serien, Simon the Sorcerer, Flashback, Speedball II, Pinball Dreams, Lotus Turbo Challenge 2, Moonstone, Championship Manager ’93, Stunt Car Racer, Elite, SuperFrog och Railroad Tycoon är bara en bråkdel av alla stora spel som haft sin gjutna plats på Amiga.

Lemmings: ett bra exempel på ett spel skapat för Amigan, som kom att portas till många andra plattformar.

Självklart fanns många av spelen även på andra plattformar, men iom Amigans fantastiska möjligheter i ljud och grafik; en Amiga kunde visa upp 4096 färger på en upplösning av 360×576 medans samtidigt spelandes en fyr-kanaligt stereo ljud digitalt utan att pressa ur CPUn allt för mycket. En typisk PC vid samma tid kunde mestadels köras i tex-läge (MS-DOS), där du om du hade tur kunde komma upp i en upplösning av 320×200, i fyra färger och samtidigt ge ut ett enkelt blippande ljud.

Och fast det var en speldator främst så fanns det ändå mycket annat i mjukvaru väg; med bra rit och musik/ljud program, ordbehandling och mycket mer, som gjorde att dess användarbas bräddades ordentligt.

Och intressant nog var det musikprogrammet Pro Tracker som introducerade mig för musik för första gången, och satte en enorm prägel på mig.

Vad har Amigan egentligen haft för påverkan på spelindustrin?

Det är självklart svårt för mig att peka på specifika industriella standarder som har Amigan att tacka. Men jag tror definitivt att min generation (sjuttiotalisterna), där många gick vidare till programmering och spelskapande, är starkt påverkade av Commodore Amiga och även Commodore 64 i någon mån.

Ta exempelvis DICE (Digital Illusions), som idag är en av världens största spelutvecklare. Med deras spel Pinball Dreams och dess serie, så påvisade de ha utsökt känsla för ljud och bild. Det var ett genuint hantverk, och var starkt förknippat med Amigan.

Ett spel som var väldigt starkt förknippat med Amigan.

DICE i sig är ett ypperligt exempel på spelutvecklare vars användande av Amigan indirekt lett till en enorm påverkan inom spelindustrin i sig.

Vad betyder då Amigan för mig?

Tänk er följande:

Det är sommar, tidigt nittiotal. strax utanför Örebro, strax utanför stan, avskilt men ändå nära ligger en villa i skogen. Sommaren är i ful blom; insekter surrar, fåglar kvittrar och en hacka hörs bryta efter järnmalm.

För där på kortsidan av huset, den delen vars baksida alltid låg i eftermiddags solens skugga, stod ett fönster öppet på övervåningen.

Inne i rummet ses en 28 tums tjock-tv ståendes på ett skrivbord jämte en Amiga 500. På skärmen hörs ett -Jippy! när järnmalm hittats av en figur i spelet “The Settlers”. Jag vilar mina ben mot skrivbordet medan jag lättsamt vänder blad i den tidning jag läser alltmedan en hel hop av gubbar letar mineraler, bygger hus och levererar varor i spelet.

Denna avslappnade och livsnjutande känsla som detta gav mig var så bestående, att idag när jag tänker tillbaka så är det en av de starkaste minnena. Och även om somrarna bestod mycket av att leka krig, bada och campingresor, så är det ändå dessa minnen som står ut mest. För känslan det gav; en frihet, en känsla av egentid och framförallt en enkel förståelse om att kunna släppa allt som var jobbigt och tråkigt och bara vara, formade mig otroligt mycket. Även om man just då inte reflekterade det.

Men precis detta var något som Amigan kom att symbolisera.
En frihet att göra vad du ville. Skapa musik, göra bilder, skriva eller  upptäcka nya världar i spel på ett enkelt och förbehållslöst sätt; det är vad Amiga stod för. Så än idag.

Men är denna epok helt död och bortglömd. Nej inte riktigt. Som med allt numera så är även dessa enheter en raritet för många. Och det finns platser där engagemanget och intresset vibrerar av liv.

Så vad gör man idag om man vill spela?

Det första jag skulle rekommendera är att gå med i en sluten Facebook grupp vid namn “Retrodatorer säljes/köpes/bytes (C64, ZX, MSX, ATARI, AMIGA mfl)“. Det är en plats för er som suktar att prata med andra eldsjälar inom retrodator scenen. Denna grupp har en öppen dialog, stort engagemang och framförallt en otroligt hjälpsam approach som kommer hjälpa dig i ditt letande efter din retro spelmaskin.

Ett par sista ord!

Som avslutning; Amigan gav en generation av gamers hopp om en framtid där enbart fantasin satte barriärer. En värld där ett myller av genres samlades och fann sin plats.

Idag lever vi i den världen. Spelen är enorma produktioner, där fantasin tänjs dagligen.
Och många av dessa idéer, härstammar från Amigan och dess arv.

0 kommentera

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar