Hem RecensionerSpelrecensioner Dragon Ball Z: Kakarot

Dragon Ball Z: Kakarot

av Lovisa Fischerström

Dragon Ball Z: Kakarot följer storyn i mangan/animen Dragon Ball Z, där du får återuppleva historien och själv utkämpa de allra största fighterna, samtidigt som du får utforska Dragon Ball-universumet på egen hand. Ett action-RPG med en stor dos fighting i.


Dragon Ball var den allra första mangan som utkom på svenska, och även den allra första jag själv läste. Som 12-åring slukade jag alla böcker och köpte de nya så fort de kom, och en helt ny värld öppnade sig. På samma sätt som jag i början av 2000-talet sögs in i denna helgalna tecknade värld fann jag nu mig själv, 20 år senare, göra samma sak.

Spelet är ett tredjepersons action-RPG/fighting med snudd på att vara open world och du spelar som seriens huvudkaraktär Goku (eller Son-Goku om vi ska vara mangan trogen). Hela historien är mestadels speglad från hans synvinkel, men vi blir även bekanta med, och får spela som, andra personer i Gokus närhet. Spelet börjar, precis som Dragon Ball Z, med att Goku har fått en son och ska ta med honom för att hälsa på sina vänner som han inte träffat på några år. Självklart kommer en himla massa saker i vägen, och det blir återigen dags för Goku och hans vänner att rädda planeten. Självklart genom storslagna fighter, om och om igen.

Som gammalt Dragon Ball-fan är det otroligt roligt att återuppleva historien och själv få vara med och spela den. Jag ställer mig dock en aning tveksam till om det är lika roligt att spela om man inte är bekant med karaktärerna och detta universum. Jag tänker mig dock att detta spel mestadels är till för de redan frälsta vad gäller mangan/animen. Det är väldigt mycket fokus på själva historien med en hel del videos som bryter av spelandet relativt ofta, något som vanligtvis för min del skulle störa en aning, men eftersom jag redan är en av de frälsta så gör detta absolut ingenting.

Du rör dig relativt fritt runt i världen och kan välja att följa huvudstoryn eller att göra sidouppdrag, fiska, leta ingredienser till maträtter, jobba på dina fightingskills eller bara flyga runt för det är så kul att flyga! Alla strider i spelet är renodlade fightingspels-fighter. Du kan göra kombos, specialattacker, blocka, undvika och utveckla nya färdigheter som gör dig bättre och starkare. En spännande kombination av äventyrsspel och fighting, något som gjorde mig lite förvånad. Jag är vanligtvis inte en person som uppskattar fightingspel men det funkar förvånansvärt bra i den här kombinationen. Det är snygga övergångar mellan att stöta på en fiende till att sen slåss mot den. Du stannar kvar i samma miljö utseendemässigt även om rörelsemönster och kontrollerna ändras när du väl ska slåss. Det är otroligt enkla kontroller i fighterna och du kommer känna dig som en riktig Kung Fu-mästare ganska snabbt in i spelet. Kontrollerna utanför själva fighterna är lite mer bångstyrig men de sätter sig efter ett tag. Själv RPG-delen i spelet syns på det faktum att du levlar upp din karaktär, kan lära dig nya attacker på specifika ställen och att du har ett “skill tree” där dina attacker du lärt dig blir starkare. Dessutom har du ju ett antal karaktärer att hela tiden utveckla och förfina.

Förutom att följa historien och vad som händer Goku och hans vänner kan du hela tiden försöka göra dig själv starkare genom att uppgradera färdigheter, lära dig nytt eller göra diverse maträtter som ger dig fördelar på olika sätt. Grafiken är självklart anime-inspirerad, allt annat hade varit konstigt, och stundtals är det nästan som att du tror att du tittar på en anime istället för att spela. Ljudbilden bidrar även den till stämningen, inte bara alla slagsmålsljud sitter fint, den något beroendeframkallande signaturmelodin och det japanska talet gör verkligen sitt och skapar en fin helhet. Det är dock väldigt mycket information, och det tar en stund att sätta sig in i hur allt funkar, från vilka maträtter du ska äta och när, och hur du ska placera olika “soul emblems” för att de ska ge dig bästa möjliga boost. “Soul emblems” är bilder av karaktärer du lär känna längst resans gång, och som du sen kan placera in i olika typ av “träd” för att ge dina spelbara karaktärer fördelar. Beroende på var du placerar ett “soul emblem” så kan du få fördelar i olika kategorier så som fighter, hur bra maträtterna är eller hur mycket saker du ska hitta runt om i världen.

Det är svårt att vara objektiv kring något som ligger mig så varmt om hjärtat som Dragon Ball, och jag tror att just det gör att jag uppskattar detta spel lite extra. Som jag nämnt tidigare har jag svårt att se att man skulle uppskatta det om man inte är bekant med historien eller denna värld, det finns en möjlighet att man skulle tycka att storyn är ganska töntig och eventuellt lite för puttinuttig stundtals. Spelmässigt tror jag dock inte att man blir besviken på hur smidigt det flyter på och hur snyggt det går ihop med både RPG och fighting i en härlig blandning. Men jag skulle nog ändå rekommendera att läsa/se serien innan man tar sig an detta spel, för att få bästa möjliga upplevelse.


Specifikation

Denna recension baseras på PS4-versionen.
Spelet
finns även till Xbox One och PC.

Dragon Ball Z: Kakarot. Lägsta pris 457 kronor enligt Prisjakt.nu 2020-01-22.

Recensionsex tillhandahållet av Bandai Namco.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

En stor mängd av spel- och produktrecensioner görs på Nördlivriggen som agerar testdator/testbädd.

0 kommentera

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar