Hem RecensionerSpelrecensioner Away: Journey to the Unexpected

Away: Journey to the Unexpected

av Danny Larsen

Tillsammans med nya vänner så är det upp till er att ta reda på vad det är som händer i områdena runtomkring er. Varför muteras djur runtomkring er och vem är det som har ställt till med allt det här egentligen, det är något som man får reda på i Away: Journey to the Unexpected.

I ett hus med många låsta dörrar, med föräldrar som är borta på ett hemligt uppdrag, så är det upp till dig att leta upp och finna sanningen bakom en explosion som skakar om huset du bor i. Du är inte någon grym lv. 99 krigare eller fantastisk upptäcktsresande, men lika väl så tar du saker i egna händer och ger dig ut på en äventyr för att finna nya vänner som kan hjälpa dig under resans gång.

Med bara en pinne som ditt vapen, så beger du dig ner i källaren för att finna att någon har sprängt ett hål i en av väggarna. Du följer tunneln till slutet och kommer ut i en grönskande dal. Här finner du att LABIWORKS (ett gruvbolag) håller på och gräver upp grottor och förstör allt i sin omgivning, samtidigt som det läcker ut en skum vätska som till synes muterar allt som kommer i kontakt med den.

Ensam är inte stark, så under resans gång så kommer man träffa på olika karaktärer i områdena man besöker, som man kan rekrytera och på så sätt hjälpa en att komma närmare sanningen. För att få dem att bli dina vänner så måste du plocka upp en vänskapskub som ligger och gömmer sig i området, den gör att du nu kan ha med dig en vän. För att kunna ha med dig flera vänner så måste man köpa till sig extra kuber från en försäljare som finns i varje område. Pengar i spelet är gyllene trianglar som man kan hitta liggandes, i kistor eller genom att slå ihjäl fiender.

För att de ska kunna bli rekryterade så måste man antingen svara rätt på frågor som ställs i samtalen med dem, eller hjälpa/skaffa dem något de behöver. När man blivit vän med någon karaktär så kan man byta mellan dom och då få tillgång till deras egenskaper. Vissa kan användas för att skjuta fiender på avstånd, en del är mer för att vara handgriplig och bara in och mosa skiten ur fienderna och det finns de som kan hjälpa en med att ge en mer liv.

Även om det är karaktärer man rekryterar så är det mer som att man har alternativa förmågor (lite likt Mega Man), samt att de har bara en viss mängd energi som de kan använda och när den är slut så kan man inte få hjälp av dem mera denna omgång. Beroende på vem av de andra karaktärerna man använder så får man olika synsätt, en är att man ser som igenom ett par trasiga glasögon eller som att man ser allt i en röd färg. Detta är bara för att visa upp visuellt att man springer omkring som en annan karaktär.

Spelet är ett Rouge-light, förstapersons plattformare, lite att ta in där jag vet. Men man får räkna med att man kommer dö många gånger under spelets gång, när man dör så kommer man till en skärm där man visas hur mycket EXP man har tjänat in. När man levlar upp här så låser man upp nya förmågor som t.ex. charged attack, kunna blockera slag, vilket kan underlätta striderna lite, mer liv eller att områden man redan varit i är avklarade och upplåsta. Vad menar jag med det då ?

I varje område som du kommer till så finns det en huvudbas med en boss som du måste ta dig in i, för att komma in i basen så måste du först låsa upp den. För att låsa upp basen så måste du springa till 3 grottor eller platser (beroende på vilket område du befinner dig i d.v.s.) där du ska dra i en spak som låser upp en del av låset. Varje grotta som du tar dig an är olika och genereras när du går in. I grottorna så finns det fiender som kommer försöka stoppa dig, men de är för det mesta lätta att slå ihjäl. Ju längre in i spelet man kommer desto svårare fiender kommer man stöta på och det är här som ens vänner kommer väl till hands. Att kunna ta ut vissa svårare fiender som kan skjuta på avstånd, kunna byta och slå ner fiender utan att huvudkaraktären kan vara det som avgör hur långt du kan komma i ett liv.

Spelet är väldigt färggrant och har en väldigt intressant och gullig design. Man kan säga att det ser ut som man har hamnat i en tecknad serie, då världen är helt i 3D och alla fiender och karaktärer man stöter på är i 2D. De olika områdena man är i är alla väldigt olikt designat, så ingen är den andra lik vilket jag uppskattar. Musiken som finns i spelet är väldigt peppig och är ett bra komplement till den visuella stilen. Detta genom att på t.ex. den futuristiska banan så låter musiken lite ödesmättande med lite futuristiska inslag och hjälper till att förstärka det audiovisuella för spelet.

Nu har allt kanske låtit suveränt och bara bra . . . Men det finns några saker som jag stört mig på; storyn i spelet är lite långt emellan och är så minimal. Första segmentet i min recension är mer eller mindre all story som vi får från start, sen fylls den på med några minimala rader här och där. Samt att det ibland är svårt att veta vart man ska ta vägen, visst det är inte den svåraste gameplayet eller största områdena. Samt att man undrar vad man ska göra för att få med sig nya karaktärer. Slagsmålen i spelet är en lite hit-and-miss, då man har svårt att avgöra när eller om man kommer träffa fienderna eller bli träffad själv.


Specifikation

Denna recension baseras på Playstation 4 versionen.

Away: Journey to the Unexpected. Lägsta pris 169 kronor enligt Xbox 2019-02-05 

Recensionsex tillhandahållet av Playdius, Plug In Digital

Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar