Innehållsförteckning
Snakebites, Goffs, Bad Moons, Blood Axes… Spelar ingen roll vilken klan du är ifrån, vi har alla våra fräna pojkar. Om du behöver en hord av Squigs – Beast Snaggas. Om du behöver explosioner – Boom boys. Men om det är fart du behöver ska du alltid höra med Speed Freeks.
Intro
Warhammer 40k! Älska det eller finn dig likgiltig, oavsett har hobbyn exploderat sedan Covid 19 då alla tvingades sitta hemma och nörda. Om du är på sidan som gillar att måla figurer eller lyssna i timtal på lore-videor så finns det alltid någonting i denna enorma hobby som kan tilltala dig. Jag är själv ett jättefan, framförallt gällande dess världsbygge med hundratals böcker. Däribland kan vi finna våra oerhört älskade Orker som erbjuder ett mycket mer simpelt, roande och komiskt alternativ till det mer gråa, seriösa mänskliga imperiet. Orker är ute efter en sak, och en sak endast – att känna adrenalinrushen från strid. Om en ork inte krigar slåss dom inombords, vilka tar många olika uttryck – som att tävla i deras halvt ihopslängda mördarbilar.
Warhammer 40,000: Speed Freeks är ett klassbaserat stridsracingspel där man framförallt eliminerar sina motståndare med skjutvapen i en arenamiljö. Andra objektiven varierar beroende på de två lägena, där du antingen kör genom ett antal utsatta punkter eller saktar ned din motståndares robot som springer emot målet. Allt samtidigt som du måste undvika motståndares glödande hagel eller ge tillbaka lika mycket som du får. Vi har även nio olika klasser som alla är bättre eller sämre under vissa lägen. Speed Freeks har varit under early acces sedan 6:e augusti 2024 och utvecklas av Caged Elemen inc, utgivet av Wired Productions och hade sin lansering nu under 22:a maj. Spelet är planerat som ett live service-spel med kommande säsonger, och motorn är Unreal Engine 5 – Trots detta har de lyckats hålla filstorlekarna under 16 gigabyte! Helt otroligt!
MER DAKKA!
Efter att spelet laddat in blir jag bemött av en överdriven och galen meny. Vi har sprutande eld, hårdrocksmusik, svärtad metall av hopsvetsat skrot och gröna orker som skriker för full hals – deras normala tillstånd, perfekt! Varje knapptryckning under menyns navigering ger ifrån sig en köttig, metallisk avfyrning från något som är på väg att gå sönder. Detta är ingenting utanför det jag förväntar mig av ett spel som ska avbilda dessa gröna bestar, och Speed Freeks fortsätter göra detta genomgående. Estetiken ger mig ingenting att gnälla över, röstskådespeleriet är superb med den där perfekta avbildningen av överdrivna, engelska arbetardialekter. Grafiken, stilvalen, banorna och klasserna är estetisk toppkvalité för någon som bryr sig om universumets kongruens. Om du gillar orker och stridsracingspel är detta en väldigt god start. Dock har jag mindre erfarenhet av det sistnämnda.

Fort ska det gå! Effekterna och visuella är superb
Jag gjorde en kort beskrivning av spellägena som tyvärr endast är två, men jag ska förklara de lite mer ingående. Vi har först och främst Deff Rally som går ut på två saker, döda dina fiender eller köra racing efter att ni nått kontrollpunkter. Kontrollpunkterna är arenor som aktiveras efter den förste spelaren nått denna. Efter en stund dyker det upp ett flertal olika punkter som kan köra igenom, vilket ger ditt lag poäng utöver de mord ni utför på fiendelaget. Du kan välja att enbart göra detta istället för att aktivt attackera fiender, du får högre poäng om du kör snabbast och när kontrollpunkten är spenderad åker ni till nästa. Det lag som har högst poäng i slutet av 3 kontrollpunkter vinner. Ni kan antingen vinna genom att köra bäst eller döda flest och jag finner båda alternativen roande, men spelläget är något begränsad i sin anpassning. Det finns inte många taktiker vi kan tillämpa, framförallt inte när vi spelar med främlingar.
I Kill Konvoy som är det andra spelläget ska du leda en så kallad ’’Stompa Mekk’’, vilket är en enorm robot av skrot och vapenpipor. Målet är att få eran in i målet först, problemet är att båda går lika snabbt. För vinna måste ni antingen skydda er från bomber som levereras av fiendespelare, eller göra desamma emot dem för att sakta ned den. Jag fann detta spelläge mycket roligare eftersom den hade fler alternativ till taktik (ofattbart från en ork), samt hur den gav de olika klasserna mer användningsområden. Du kunde agera både offensivt, defensivt eller understöd – men oavsett användningsområden fann jag dem något obalanserade.
Squig och gretchin
Jag kommer inte gå igenom alla nio klasser, men dessa erbjuder huvudsakligen lite olika för och nackdelar som passar bäst i olika lägen. Vi har varianter som funkar bäst i närstrid, de som funkar lite bättre i distans. Vi har de som har mer rustning men åker långsammare och vi har de som tjänar en assisterande roll som läkare eller skadesköld. Jag har testat alla utom de två som är låsta bakom svårare utmaningar, men har framförallt roats av att spela Boomdaka Snazzwaggon – en lätt närstridsvariant med förmåga att kasta Molotovs och skapa rökridå. Alla har en trevlig körkänsla med underbar responsivitet och roliga alternativ, dock är vissa klart bättre än andra i fler lägen.
Vad jag kan säga i helhet efter att ha testat mig fram är att Caged Element förmodligen arbetat oerhört länge med balansen, men att de fortfarande har en del kvar att åtgärda. Jag märker vissa samband mellan klasser som tagit ned mig flest gånger, vilka som tenderar att dominera arenorna och vilka jag personligen föredrar framför andra av rena prestandaskäl. Just Boomdakkan är tacksam, just för spelets hyperaggressivitet belönar en sådan spelstil. Du ger dig in med hull och hår för att ta dig ur när du fått för mycket stryk.

I slutet av Deff Rally ska alla köra i mål. Den som kommer först kan avgöra slutgiltiga poängen
TTK (tiden det tar att dö) är ganska lång om du går emot någon enstaka, men multipliceras explosionsartat om du blir omringad. Att fly är däremot alltid ett alternativ, men då kan du hamna i det typiska jakten efter dem med lågt liv. Dessa kan vara upphetsande och få dig att sitta på sned i stolen, både under tillfällen där du är jägaren eller den jagade. De lättare bilarna har en boost-förmåga vilket ger dig hastig rörelse åt det håll du tittar, och det är framförallt dennes användningsområden som skiljer en erfaren spelare från nybörjarna. Att ta skarpa kurvor utan att förlora fart, sladda till, placera sig perfekt för att sedan boosta iväg emot en svårt skadad fiende är några av de bästa upplevelserna spelet kan erbjuda.
Plunder och skinande grejer
Orker, ni som vet, gillar loot. De är framförallt estetiskt intresserade av både funktionella som konstnärliga skäl. Tyvärr gäller inte regeln ’’den är röd, så den går fortare’’ i detta fall eftersom det hade gjort balanseringen helt olidlig. Däremot får vi tillgång till en rejäl massa olika färgningsalternativ till våra vrålåk, vilka kommer i flertalet olika igenkännbara varianter som hobbyns målare kan känna igen. Jag reagerade mycket positivt till att alla dessa, från start, var tillgängliga utan någon slags betalning eller utmaningsvägg. Framförallt när vi ser alla olika delar av bilen du kan färganpassa. Det tog inte lång tid innan jag satt i stundtals för att ordna till min perfekta mördarmaskin – akta lacken!
Utmaningar är såklart en central del i alla moderna onlinespel, allt från dagliga uppgifter till vecko- och säsong. Belöningarna kan dock variera oerhört mellan spel och kan ta sig an mer eller mindre konsumentfientliga aspekter, exempelvis betalväggar. Detta finner vi ingenting av i Speed Freeks. Spelet har deras ’’Waagh Pass’’, en passande kombination av battlepass och orkernas mest vanliga stridsrop. Denna erbjuder precis som alla andra battlepasses flertalet olika belöningar utefter du spelar och går upp i nivå. Du får framförallt kosmetiskt innehåll, men även sådant som ger dig boosts i din erfarenhetsnivå – ’’scrap’’. Det allra bästa med detta är att du kan välja vilken battlepass du ska använda, du behöver aldrig få en känsla av FOMO (fear of missing out).
Detta är dock en grej jag stör mig med i detta fall också, eftersom jag mycket hellre velat ha en affär i spelet där jag kan spendera min ’’scrap’’ istället för att den ska vara en indikator för mina erfarenhetspoäng. Även att de mesta av alla kosmetiska bitar i slutändan känns som en variant av onödig fyllning, någonting som är där bara för att det måste, inte för att de fyller en värdefull roll. Jag är däremot ett mycket stort fan av de snygga bitarna som är låsta bakom utmaningar, vilka det finns massvis av och som också är knutna till alla olika klasser. Detta ger en väldigt bra morot till att variera dig, lära känna allas styrkor och svagheter. Även sådant som kan variera dina förmågor, så som nya vapen och handlingar, är några av de mest lockande alternativen.
Att WAAAGH eller inte WAAAGH
Efter att ha målat upp denna bild av spelet har jag svårt att avgöra om det förtjänar en utmärkelse eller inte. De positiva bitarna är deras generösa belöningssystem med valbara battlepasses och överlag perfekta estetiska förmedling. Effekterna är feta, både visuellt och i ljud, banorna är intressanta både i strukturdesign och stilval. Där det brister en del är klassernas balansering och koordinationsförmåga med dina lagkamrater, någonting som alla onlinespel lider av om du inte har ett gäng vänner att köra med. På något sätt känns det som att spelets kaotiska upplägg med orker från början är dömt att alltid vara någon form av snabbt avnjutet skämt och inte en långvarig investering. Jag kan dock inflika här och säga att spelet fortsätter vara givande efter att den första vågen av komedi har lagt sig. Efter att spelet går från oseriösa explosioner till seriös taktikbyggning så finns det gott om skicklighet att odla, vilket är en njutning i sig.
Att åka omkring i startsekvensens yta innan portarna öppnar sig för rundans start, göra doughnuts medan man spammar ’’ ’ERE WE GO!’’ eller ’’WAAAGH’’, lyssna på kakafonin av alla som gör likadant får mig att garva varje gång. Det visar på att fans spelar spelet. Men hur gör vi för dem som inte är fans? Kan detta ens ha en chans att intressera dem? Att spelet endast har två spellägen är fattigt, lika fattigt som mycket av allt annat vi inte kan variera med. Det som finns där är bra, men riskerar att lämna en något uppgiven efter några timmar. Prislappen strax över 200 kronor är en klar fördel och lovorden om mer kommande innehåll kan ge ’’bra köp’’ – men inte i nuläget. Är du ett fan av PVP och orker, kan jag inte rekommendera detta tillräckligt. För er som är milt intresserade, vänta kanske ett år så att mer innehåll hinner komma ut.
Denna recension baseras på PC (Steam) versionen.
Speed Freeks. Lägsta pris 219 kronor enligt Steam.com 2025-06-05.
Kod tillhandahållen av Wired Productions.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.