Dagens esport domineras av taktiska FPS-spel som Counter-Strike, Valorant och Rainbow Six: Siege. Nu har en ny svensk utmanare – Vector Strike – äntrat scenen och utvecklarna bakom spelet vill tillföra något helt nytt till genren.
Vector Strike bjuder på taktiska 4v4-matcher som bygger på en förutsägbar fysikmotor, responsiv ”rollback” nätkod (vanligt i fighting-spel, där låg latens är viktigt) och en djup inlärningskurva. Men här handlar det inte om att skjuta ihjäl motståndare – istället påminner spelet mer om Rocket League, där lagen ska manövrera en boll i mål. För att lyckas krävs smart lagspel: bollen måste passas mellan lagkamrater, karaktärernas unika abilities utnyttjas och i rätt ögonblick ska bollen kastas in i mål.
Bakom projektet står svenska indiestudion Chamo Games, med utvecklare från spel som Valorant, Call of Duty och Cyberpunk 2077. Studion betonar att Vector Strike ska utvecklas i samspel med communityt, där deras feedback kommer att spela en avgörande roll. Målet? Att bli ett välrenommat esportspel med låg inträdesbarriär och djup inlärningskurva, där skicklighet är den avgörande faktorn.
Låter spelet intressant? En gratis demo av Vector Strike släpps den 24:e februari under Steam Next Fest med en fullständig lansering den 4:e mars. Du kan redan nu utforska spelet via dess Steam-sida.
Skärmdump från Vector Strike.