Det är få gånger som vi får insyn ”post mortem” i spelprocessen och tankesätten kring hur många av våra klassiska speltitlar blev till. Men GDC har sett till att skapa många ypperliga insiktsfulla seminarier genom åren.
Denna gång så vill vi poängtera strategispel; direkt via spelskaparnas egna ord. Här kan ni få insikt i processen kring Civilization från Sid Meier och Populous från Peter Molyneux.
GDC seminarie med Sid Meier och Bruce Shelley. Där de berättar om Shelleys bakgrund i brädspelsdesign och Meiers historik av ’sim’ spelsutveckling. En genomgång av spelvärldens längst levande strategispelsfranschise någonsin.
[youtube link=”https://www.youtube.com/watch?v=AJ-auWfJTts” width=”1200″ height=”480″]
Men vi får även stifta bekantskap med Peter Molyneux och hur det ikoniska spelet Populous kom att skapas; b.la. genom ett jobb i mellan-östern säljandes bakade bönor?!
[youtube link=”https://www.youtube.com/watch?v=VIaK6y5kdro” width=”1200″ height=”480″]
Var dessa två seminarier extra intressanta för dig? Vad för spel skulle du vilja att GDC tar upp på dessa event, och vilken spelskapare är du mer nyfiken på?
Skriv i kommentarsfältet nedan, eller maila dina tankar till oss på info@nordlivpodcast.se.