Innehållsförteckning
Trötta på handkontroller som känns som klumpiga tegelstenar? Raiju V3 Pro är den mest avancerade trådlösa PS5- och PC-kontrollen hittills – i alla fall om vi ska tro på Razer. Precision som en kirurg, makroknappar för ninja-fingrar och en premiumkänsla som sägs leva upp till hypen – det är vad Razer utlovar nämligen. Om den verkligen klarar testet för både e-sportsspel och långa spelsessioner? Vi får se!
Introduktion
Razer har länge varit kända för sina innovativa och ibland avancerade gamingprodukter, och denna handkontroll är inget undantag. Med Raiju V3 Pro är deras fokus tydligt: de har tagit fram handkontrollen huvudsakligen för mer professionella e-sportspelare. Genom att fokusera på symmetriska TMR-analogspakar, snabb respons och hög anpassningsbarhet i både hårdvara och mjukvara säger att Razer verkar veta vad de vill leverera. Här finns ingen haptisk feedback – fokus ligger helt på snabbhet, precision och kontroll. Det jag mest undrar över; är den bra för vem som helst, eller är det enbart e-sportare som kommer uppskatta den?
Konstruktion och design
Raiju V3 Pro är en fullstor handkontroll med robust konstruktion och högkvalitativt texturerade grepp. Dess plastskal kombineras med gummiytor som ger ett stadigt grepp, vilket gör att den känns förvånansvärt unik – särskilt den vita modellen som är elegant rentav i sin design (finns även en svart modell). Detta parat med knappar och triggers som är byggda för att tåla intensivt användande – då deras motstånd och även material upplevs gedigna – gör att handkontrollen upplevs kvalitativ från start.
Den levereras med en USB-A-dongel för trådlös anslutning, samt en 2 meter lång kabel för laddning eller spelande. Stödet för både PlayStation 5 och PC är det som belyses, och på grund av detta kan den på datorn kopplas direkt till Synapse 4 eller Razer Controller-appen för mobil. Allt för att möjliggöra avancerad konfiguration av knappar, triggers och spakar.
En intressant detalj är de utbytbara makroknapparna på baksidan. Vill du ändra känslan? Med den medföljande skruvmejseln kan du enkelt skruva bort de nuvarande makroknapparna och sätta dit de med slätare yta, som ligger jämnare med kontrollens skal. Detta ger en annorlunda taktil känsla beroende på vad du föredrar. Allt som allt har den en skön form, som påminner om Sonys DualSense, men med tjockleken av en Xbox-handkontroll.
Komfort och ergonomi
Raiju V3 Pro är designad med inspiration från exempelvis Razer Wolverine V3 Pro men med justeringar för både PlayStation 5 och PC. Handkontrollen är bred och ergonomisk, vilket ger gott om utrymme för stora händer, medan mindre händer kan behöva anpassa greppet. I mitt fall passar den i alla fall som handen i handsken!
Analogspakarna använder TMR-teknik (Tunneling Magnetoresistance) vilket ska motverka stick-drift, ge snabb återgång och högre precision än handkontroller med ”enbart” ”Hall-effect”. En plats där detta märkligt nog märktes mest var i bilspel som ibland kan kräva extra snabb reaktionsförmåga. I mitt fall testade jag nyare spel som Wreckfest 2 och Wreckreation där handkontrollen kom till rätta. Just precisionen i att väja undan bilar i 300km/h visade sig vara lätt med denna handkontroll. Förvisso bör det understrykas att skillnaden mellan TMR- och hall-effect är minimal när du väl sitter med handkontrollen i handen – men för vana e-sportsspelare kan det vara udden de behöver.
TMR är en modern sensorteknik där små magnetiska förändringar läses av via kvanttunnling, vilket gör mätningarna väldigt exakta och helt fria från mekaniskt slitage. Det gör TMR mer noggrann och långlivad än vanliga Hall Effect-sensorer, som också använder magnetism men inte når samma precision. I styrspakar innebär det att TMR ger jämnare respons och ännu mindre risk för stick-drift över tid.
Stick-Drift
Stick-drift är när en styrspak börjar registrera rörelser trots att den står helt stilla. Det händer oftast för att de traditionella potentiometrarna i spaken slits med tiden eller samlar smuts. Resultatet blir att karaktären eller kameran driver åt ett håll av sig själv. I många fall kan problemet fixas med rengöring eller kalibrering, men ibland krävs ett byte av själva spakmodulen.
Bara det faktum att spakarna är utbytbara – välj mellan standard konkava varianter för en mer balanserad kontroll eller högre/dome-formade för ökad precision och snabbare rörelser – gör de även perfekta för FPS- och e-sportspel. Spakarna är alltså långt ifrån begränsade till ett enda användningsområde.
Dess triggers är av Razer Pro HyperTriggers-typ, vilket låter dig välja mellan kortare avstånd (sett till hur långt dess knappar färdas) för snabb aktivering eller längre – mer analogt avstånd – för större precision. Knapptryck med Mecha-Tactile-knappar ger snabb respons med taktil feedback, och dess 8-vägs ”floating” D-pad gör plattformsspel och till och med fighting-spel till en fröjd.
När tillverkare kallar en D-pad för “floating”, menar de ofta att knappen / d-paddens platta inte är fixerad direkt mot huset med hårda stopp. Istället sitter den “löst” i en hållare, med ett membran eller pivot i mitten som gör att den kan “tilta” lite när du trycker. Bra för de som söker att använda fler än de fyra huvudriktningarna.
Det är värt att nämna att Mecha-Tactile-knapparna verkligen är toppen då de kombinerar snabb respons med ett behagligt, lågmält klickljud – precis som i en bra spelmus. Det är lätt att underskatta vikten av att ha en härlig respons när du trycker in knappar – men här behöver jag verkligen lyfta deras sköna känsla. Allt detta kombinerat gör att du får den där taktila exakta upplevelsen som utlovas. Motståndet i knapparna upplevs härliga mekaniska, men utan att ta över känslan. En god balans helt enkelt!

Märk de mindre knapparna – dessa mekaniska små knappar har riktigt tillfredsställande klickljud – och motstånd.
Funktioner och spelstöd
Raiju V3 Pro erbjuder flera anslutningsalternativ: trådlöst via Razer HyperSpeed Wireless, USB-C kabelanslutning eller Bluetooth. Den fungerar även sömlöst med Razers programvara Razer Synapse 4, där du kan konfigurera knappar, makron och profiler per spel. En programvara som nu dessutom uppdaterats till sin fjärde iteration i samband med denna handkontroll. En version som är tydligt snabbare, och dessutom anpassningsbar i sig; om du exempelvis vill välja placering av flikar och funktioner mer ingående. Sett till användarvänlighet duger Synapse 4 alldeles utmärkt, och att ändra allt från mappning av knappar för M-knapparna, till pollingfrekvens, trigger-avstånd och annat är intuitivt och överskådligt.
De fyra programmerbara makroknapparna på baksidan – såväl de två mindre på toppsidan gör att du kan skräddarsy kontrollen för FPS, MOBA eller actionspel. Triggers och axelknappar har justerbar responsstyrka via Synapse 4, vilket kan ge både snabb aktivering och ökad precision. För spel på PC kan kontrollen fungera med i princip alla titlar som har stöd för handkontroll, och Synapse 4 ger dessutom möjlighet att skapa virtuella kontroller för spel som inte har inbyggt stöd. Ett bra initiativ som säkerligen kommer utöka livstiden för handkontrollens användande. Dessvärre är just det universella PC-stödet en annan femma.
E-sportsfokuset fortsätter om vi tittar närmre på dess trådlösa anslutning via Razer HyperSpeed Wireless (2,4 GHz). Denna ger 250-500 Hz pollingfrekvens på PlayStation 5 över trådlöst, och ett trådat USB-C-läge på PC som höjer detta till 2 000 Hz för extra låg latens. För att hålla både vikt och responstid nere saknar som sagt kontrollen haptiska effekter – men detta återvinns i dess batteritid. Här erbjuder den upp till 36 timmars batteritid vid trådlöst spelande på PlayStation 5. Totalt finns sex programmerbara knappar – fyra makroknappar och två Claw Grip-bumpers (de på toppen alltså) – som ger spelare större flexibilitet.
Nåja, utöver detta kommer handkontrollen även med utbytbara tumspakstoppar (för de symmetriska TMR-analogspakarna), samt levereras med bärväska, två tumspaks-kapslar, 2 meter kabel och den tidigare nämna specialskruvmejseln för makroknappar. Allt vilket gör den spel- och turneringsklar direkt ur lådan – samt lätt att bära med sig. Observera att Raiju V3 Pro inte kan väcka PS5 från viloläge – systemet kräver DualSense för detta. Något som dessvärre saknas här.
Upplevelse och intryck
I spel på PlayStation 5 är upplevelsen med Raiju V3 Pro fullgod. Den ligger rätt i handen, har sköna ytor – och är framför allt så där responsiv, stabil och precis som vi redan berört, med knapptryck som känns både taktila och robusta. Analogspakarna är exakta tack vare TMR-tekniken, och D-paden är perfekt för plattformsspel.
Synapse 4-programvaran fungerar smidigt på PC och gör att kontrollen verkligen blir personlig. Oavsett om du spelar på PC eller PlayStation ger för övrigt Raiju V3 Pro en premiumupplevelse där precision och anpassning står i fokus. Åtminstone om vi ser till upplevelsen med att hantera handkontrollen rent fysiskt. Dessvärre för Razer är det nu vi börjar komma in på handkontrollens mindre positiva aspekter – och på många sätt även motsägelsefulla.
Uppenbarligen upplevs den som en premiumhandkontroll, utifrån sin design och lätt texturerade yta. Dessvärre är det de delar som e-sportshandkontrollen skryter om att ha ”skalat” bort, är samma aspekter som gör att den samtidigt känns märklig. Med en prislapp runt 2 000–2 300 kronor (beroende på återförsäljare) är Raiju V3 Pro sannerligen inte billig, och rent kvalitativt förstår jag summan, då den gör sig som ett utmärkt val för seriösa spelare – men specifikt på konsol.
Att ta bort haptisk feedback för att kalla den en turneringshandkontroll – men ändå bibehålla det höga priset – känns ärligt talat som ett svepskäl. Här kunde Razer tummat på priset än mer, för trots sin goda kvalitet är det lite väl girigt. Haptisk feedback borde ändå inte kostat så mycket – och med tanke på priset borde det varit inkluderat i min mening.
Sedan har vi spelstödet på PC – åtminstone om vi ser bortom ett antal e-sportsspel, som dessvärre är under all kritik. Givetvis kommer samtliga spel på PlayStation 5 fungera, där denna handkontroll fungerar ypperligt – men på PC måste jag tyvärr säga att jag är väldigt besviken. Stödet i spel, till och med spel som säger de har PlayStation-handkontrollsstöd i Steam (ex. Hell is Us eller The First Beserker: Khazan) fungerar inte över huvud taget. Visst är det skönt att den upplevs kvalitativ sett till passform och utifrån dess material – men om PC-stödet (utifrån min observation) är så pass låg, ja då känner jag att denna skulle marknadsförts som en i huvudsak PlayStation 5-handkontroll. En där PC-stödet snarare är en kul bonus, mer än något som påpekas tydligt i marknadsföringen. Bara det faktum att handkontrollen riktar sig mot e-sport som är större på PC-sidan än konsolsidan – utifrån min erfarenhet – gör att jag också ifrågasätter deras fokus på Playstation 5.
Om jag skulle lägga över 2 000 kronor på en handkontroll, som säger att den ska fungera på konsol såväl som PC – men på den senare plattformen med bara ett visst antal titlar… ja då hade jag nog känt mig lite lurad. Sedan har vi dess anpassningsbarhet – som i sig är toppen. Men som det är nu, är skälet varför haptisk feedback saknas – är för att det är för en e-sportspublik. Något som givetvis kan vara förståeligt, men om nu handkontrollen kan justeras på valfritt sätt – varför inte bara inkludera det, och ge användare valet av att stänga av det i mjukvaran? Då hade PlayStation 5-spelare som ägnar sig åt e-sport åtminstone fått valet. Nu är valet inte ens med från start.
En tveeggad upplevelse…
Nåväl, jämfört med konkurrerande handkontroller som Xbox Elite Controller 2 och Sony DualSense Edge håller Raiju V3 Pro måttet sett till hur väl den känns i händerna. Särskilt för spelare som vill kunna konfigurera knappar och triggers exakt så som de vill ha det. Med en flexibel konstruktion och knappuppsättning står den ut – men samtidigt dras den ner av en för mig märklig nivå av spelstöd på PC. Något som står i kontrast till dess väldigt stora anpassningsbarhet om vi ser till programvara; varför ge möjlighet för att ändra så mycket på PC, om du bara har ett visst antal spel att röra dig med? Att vara flexibel, men samtidigt med ett undermåligt stöd för spel (på specifikt PC), gör att det goda ena tas ut av det onda. Är det däremot som så att du kör merparten av dina spel på konsol, ja då lär du å andra sidan vara nöjd. Även om du här betalar ett premiumpris för en ”e-sports”-handkontroll som saknar haptisk feedback.
Allt som allt, är jag uppenbarligen kluven. För vad som börjar väldigt positivt: med hög precision, fantastiskt TMR-stöd och skönt grepp, avslutas med märkliga val sett till avsaknad av haptisk feedback och en för hög prisbild för vad du får. Förstå mig rätt, är du e-sportskille eller tjej – och spelar enbart på PlayStation 5, ja då lär du bli nöjd. Är du däremot en person som vill ha en kvalitativ allroundhandkontroll, då är det betydligt svårare att rekommendera denna. Särskilt om du spelar väldigt mycket PC-spel via Steam.
| Specifikation | Detalj |
|---|---|
| Anslutning | Razer HyperSpeed Wireless via medföljande dongel; Kabelanslutning via USB Type A till USB Type C |
| Systemkrav | PlayStation 5 eller PC (Windows 11 64-bit eller senare); Internetanslutning för appinstallation |
| Razer Chroma-belysning | Ingen |
| Mekaniska knappar | Razer Mecha Tactile PBT-handlingsknappar |
| Multi-funktionsknappar | Ingen |
| Snabbkontrollpanel | Ingen |
| Utbytbar D-pad | Ingen |
| Utbytbara tumspakar | TMR-analoga tumspakar |
| Trigger Stops | 2 Hall Effect-analoga triggers med Mouse Click-trigger stops |
| Mikrofoningång | Ja |
| Ljudutgång | Ja |
| Batteritid | Cirka 36 timmar |
| Konfigurationsapp | Ja |
| Anpassning av grafik/mönster | Ingen |
| Bärväska | Bärväska för handkontroll och tillbehör |
| Mått (L×B×H) | 168,8 × 113,4 × 65,1 mm |
| Vikt | 258 g |
Recensionsex tillhandahållet av Razer.
Tillhandahållaren av produkten har inget inflytande över artikelns innehåll.
Razer Raiju V3 Pro. Lägsta pris 2 390 kronor enligt Prisjakt.nu 2025-12-02.
i samarbete med PriceRunner







