Hem RecensionerFörhandstitt Förhandstitt: Fata Deum – The God Sim

Förhandstitt: Fata Deum – The God Sim

Var en fjantig god gud, eller en cool ond gud.

av Arvid Ljungqvist
8 minut(ers) lästid
A+A-
Nollställ

42 Bits Entertainment är en indiestudio från Tyskland med ett tydligt mål: att återuppliva God Game-genren. Den mest kända titeln i genren är Black & White, som lanserades för hela 24 år sedan – och vars arv fortfarande väger tungt. Med Fata Deum – The God Sim tar studion sina första steg via Early Access, något klokt med tanke på spelets många system som behöver finslipas och det stora namn det måste leva upp till. För den som inte känner till Black & White kan det beskrivas som genrebildande, och dess legendariska status gör att varje nytt bidrag i genren står inför en tuff utmaning.


Black & White kom ut 2001 och blev populärt på grund av att du fick rollen som gud, i den rollen kom ganska mycket frihet för ett spel av den eran i hur du kunde behandla folket i spelet. Du kunde vara en god gud eller en gamla testamentet gud, det var upp till dig vilket humör du var på. Du kunde slänga runt folk, framana regn eller låt guds (din) ilska göra sig känd. Detta fångar enbart lite av vad det spelet var och möjliggjorde. Fata Deum ska nu ta försöka återuppliva genren som mer eller mindre har legat i dvala sen dess.

Redan innan du startar avslöjar menyn tämligen mycket i hur du kan spela spelet, du kan börja med olika avancerade civilisationer. Detta blir relevant när du har några genomspelningar under bältet. Första gången du spelar igenom startar du med den mest simpla civilisationen men får välja, vilken karta och hur många gudar du ska möta. Det är nämligen att du tävlar mot andra gudar som styrs av AI om vem som blir allsmäktig först. Du kan även börja med olika modifieringar, som till exempel att alla dina invånare är zombies, förutsatt att du har uppfyllt kraven för att låsa upp den spelstarten. Detta visar på ganska bra tänk då det sporrar en att försöka uppfylla de målen.

En by som alla andra, med en potentiellt mordisk gud.

Väl inne får du börja regera som en ordentlig gud. Med en mastig handledning får du lära dig hur spelet funkar. Kamera, olika krafter och spelets mål avhandlas effektivt och tydligt, trots mycket information som kommer på en gång. De verkar medvetna om att genren har varit oanvänd under lång tid och att de som hade kunnat vara vana spelare i andra genrer, inte riktigt finns här. Handledningarna känns anpassade därefter, men nu är det dags att välja vilken gud du ska vara. Du börjar som en liten gud som vill att din följarskara ska växa – oavsett om de följer din godhet eller fruktar ditt våld.

Vilken sorts gud du är utrycks framförallt i vilka Wonders (underverk) du använder. Underverken delas in i goda och onda, där de goda är läkande och allmänt upplyftande. De kan också vara inspirerande som till exempel spread love, som används för att få de som fortfarande tror på naturgudar att ansluta sig till dig. På andra sidan spektrumet används spread fear till samma syfte. De onda fokuserar mer på att buffa immortals medans de goda buffar mortals, De odödliga är bland annat zombies medans de dödliga är vanliga människor som har oturen att leva med en gud som tycker zombies är coolare. Det finns också engångsunder precis som det fanns i Black & White som kan framana resurser – eller demoner. Du definieras även av vilka böner du uppfyller, där vissa ber om att få bli kära eller inspirerade samtidigt som andra önskar att blixten ska slå ner i någon de inte gillar – eller att de ska kastas av berget. Jag skulle tyvärr ljuga om jag sa att de mer dystra bönerna inte var ganska roliga att uppfylla.

Under tiden du spelar kommer du levla upp din gud. Du får två kategorier att utveckla; den ena fokuserar på underverk och den andra på saker som utvecklar din civilisation – som byggnader och dylikt. I början får du en av varje kategori vilket sen övergår till att du väljer enbart en från någon av kategorierna senare . Varje gång du låser upp ett nytt underverk får du också en handledning om den vilket jag uppskattade otroligt mycket. Detta visar på bra design då det finns många olika krafter i spelet och att få dem ordentligt förklarat är nödvändigt.

För att vinna behöver du uppfylla 8 av vad de kallar ”The Fate Challenges” vilka du får välja relativt fritt från. När du väl valt Ödets utmaningar kan du inte byta, de kan bestå av att till exempel ha tre tempel i en stad med femtio invånare eller ha en viss mängd resurser. För att uppfylla dessa utmaningar behöver du påverka de dödliga att ta den väg du vill, vilket är hyfsat tidskrävande.

Långsamt strävar jag mot allsmäktig styrka.

För att bedriva den påverkan behöver du som gud använda Mana. Mana används till allt från underverk till påverkan av dina bosättningar, som till exempel att skicka resurser mellan städer, skapa nya bosättningar eller att plundra dina grannar om du har militär i staden. Resurserna är trä, sten, järn, mat och guld. Dessa innebär dock ett problem .

Resurserna kommer sällan samlade utan är sprida mellan olika bosättningar. Detta innebär att det behöver skickas till rätt plats och det görs via en enkel byteshandel. Med det menar jag tyvärr enkelt koncept och tråkigt i utförande, och det görs inte heller några byten utan snarare skickas resurserma mellan boplatser. Detta är enkelt för att du bara klickar på staden du vill skicka ifrån till var du vill det ska levereras. Men du kan bara skicka 20 resurser per gång vilket också kräver mana. Du måste upprepa processen varje gång vilket innebär att om du vill skicka mycket resurser mellan olika boplatser blir det ganska repetitivt och inte särskilt kul. Bosättningarna kan dessutom bara byta med sina grannar vilket gör det rent omständligt att få resurser som utvinns på ena sidan av ön till andra sidan.

Du kan småningom även bygga trade tents vilket minskar mängden mana, det gör att det blir lite lättare då du bara trycker på en knapp som skickar resurser till grannarna en gång om dagen. Varje sådant tält kan dock bara skicka resurser till en annan bosättning av grannarna. Du kan tekniskt sätt skapa en handelskedja genom att sätta tält i varje stad och skicka vidare resurser på det sättet, men även detta är ganska långtråkigt. Även med tälten byggda kan du bara byta med grannstäderna vilket inte tar bort vad som känns som en monoton stafett över flera dagar. Detta system känns en aning förlegat. Jag skulle uppskatta att kunna skicka resurser mer fritt mellan bosättningar om de har tälten. Även om det tar flera dagar hade det varit bättre då systemet just nu känns pilligt på fel sätt, vi kan bara säga att det inte utlöste några endorfiner.

Resurserna används i sin tur till att bygga olika byggnader som främjar dig som gud och dina bosättningar, det kan vara de byggnader som utvinner resurserna, eller baracker, stödbyggnader som krigstält vilket ger dig möjligghet att ha grannstäders trupper stationerade. Kyrkogårdar samt olika boningar som ökar hur många invånare kan bo i byarna finns också, men viktigast av allt är såklart templen som byggs i ditt namn. Dessa hjälper dig att se till att byborna tror på rätt gud. De som inte gör det har en blixt med sitt namn på sig.

Om du har byggt militära byggnader kan du får tillgång till soldater som kan skydda Städer och byar från attacker som skickats från gudarna du möter. Eller gå på offensiven själv och skicka soldater att plundra de otroende svinens bosättningar. Detta är dock ganska tafatt just nu. När du blir attackerad eller attackerar kommer en liten mätare där attacken pågår, och det är allt mer eller mindre. Du kan se soldater komma och slåss, men det är inte särskilt intressant. Attackerna kan minst sagt förstöra för din by om de inte bara förstör den, jag önskar att det var mer intressant med tanke på hur mycket det påverkar dig.

Detta är i snabba drag vad du spenderar MYCKET av din tid med. Samtidigt spenderar andra gudar tiden på samma saker med fördelen av att vara en AI och kan därmed hålla fler bollar i luften. Spelet kan delas in i dag och natt. På dagen bygger dina invånare och sköter byteshandel och dylikt, på natten är det din tid att påverka de dödliga. De flesta saker du vill ska göras styrs på natten, du väljer mål för byggande som ska prioriteras eller det tidigare nämnda byteshandeln och en mängd olika saker. Detta är tyvärr lite knivigt då det blir väldigt mycket att hålla koll på. Jag skulle gärna se att det gick att utrycka olika påverkningar som kanske inte tar vid förens nästa dag, så det slipper att bli lika rörig – plus skapar ett mer dynamiskt system.

Tonen i spelet är dock allmänt bra. Den grafiska stilen är både mysig och lite gullig med de små figurerna som vandrar omkring. Narrativen är tydliga och de har en putslustig ton kring de saker de inte hunnit implementera och egentligen igenom hela spelet.

Fata Deum – The God Sim är en lovande grund för ett God Sim. Att fritt kunna leva ut sina sämsta sidor kan vara befriande och kul. En del saker behöver putsas eller tänkas om en aning, byteshandeln är det som sticker ut mest som något i behov av finputsning men även hur du påverkar byborna behöver kännas mer organiskt på sikt. Striderna skulle behöva kännas mer som viktiga händelser med tanke på att de faktiskt är det. Allt eftersom bör det även läggas till mer saker som att faktiskt kunna slänga folk och verkligen cementera gudakomplexet. Men om 42 Bits Entertainment är lyhörda och fortsätter på det spår de har påbörjat kan det komma att bli ett spel värdigt genren – vilket inte är en lätt resa.

Testdator: Amd Ryzen 7 7800X3D 8-core, 32GB DDR5, RTX 4070 Super


Specifikation

Denna recension baseras på Steam versionen.

Fata Deum – The God Sim. Inget pris givet innan releasen av spelet.

Kod tillhandahållen av 42 Bits Entertainment.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar