Det är få gånger som vi får insyn ”post mortem” i spelprocessen och tankesätten kring hur många av våra klassiska speltitlar blev till. Men GDC har sett till att skapa många ypperliga insiktsfulla seminarier genom åren.
Denna gång så vill vi belysa äventyr av alla de slag; direkt via spelskaparnas egna ord. Här kan ni få insikt i processen kring spelen Prince of Persia från Jordan Mechner, LucasFilm Games klassikern Loom från Brian Moriarty och peka-och-klicka klassikern Maniac Mansion från ingen mindre än Ron Gilbert.
Först ut ett GDC seminarie med Jordan Mechner som ger oss en genomgång kring hur original ’Prince of Persia’ blev till och vilka utmaningar han stod inför när det begav sig.
[youtube link=”https://www.youtube.com/watch?v=CjE4JyfMVLc” width=”1200″ height=”480″]
Sedan har vi ett seminarie om den högst unika spelupplevelsen som var LucasFilm Games ’Loom’. Brian Moriarty hade skapat några av de mest banbrytande spelen inom sin genre (Trinity och Beyond Zork), men kom att verkligen ta i ända ut i tårna med detta musikaliska fantasyspel. En genomgång av hur skapelseprocessen kan se ut.
[youtube link=”https://www.youtube.com/watch?v=z1aVDael-KM” width=”1200″ height=”480″]
Slutligen så har vi ett seminarie där Ron Gilbert återbesöker sitt klassiska peka-och-klicka äventyr ’Maniac Mansion’; och berättar historier kring spelets utvecklingsprocess. Ett ypperligt tillfälle att bli influerad och få sig ett par läxor.
[youtube link=”https://www.youtube.com/watch?v=WD64ExGHBWE” width=”1200″ height=”480″]
Var dessa tre seminarier extra intressanta för dig? Vad för spel skulle du vilja att GDC tar upp på dessa event, och vilken spelskapare är du mer nyfiken på?
Skriv i kommentarsfältet nedan, eller maila dina tankar till oss på info@nordlivpodcast.se.