For Honor var vid release förra året något opolerat med diverse tekniskt strul och nätproblem. Men Ubisoft släpper inte taget om sina spel vid första tecken på mothugg och har polerat spelet en hel del sedan i fjol. Men är det värt att hoppa in och börja hugga huvuden nu då?
Vad är nytt?
Till att börja med introducerar denna expansion den nya kinesiska fraktionen Wu Line som vid lansering inkluderar fyra nya karaktärer. Vidare har de nya PvP läget Breach, där du och tre andra lagkamrater ska antingen belägra eller försvara en stor fästning i flera faser. I det första två faserna ska det attackerande laget eskortera en stor murbräcka, som skall slå igenom två portar. Under dessa två faser finns det även flera mindre objekt som man kan ta kontroll över för att underlätta murbräckans framfart. Den attackerande sidan har ett begränsat antal liv, så att återuppliva sina lagkamrater i bästa mån ligger i den attackerande sidans största intresse. I den tredje och sista fasen är målet att döda fästningens befälhavare och skulle de attackerande sidan lyckas med detta är spelet över.
https://youtu.be/EtzWokREJSE
På PvE sidan har vi ett nytt arkad läge där du själv eller tillsammans med en kompis slåss mot datorstyrda motståndare med olika modifikation varje runda. Arkad läget är uppdelade i uppdrag som varierar i svårighetsgrad. Svårighetsgraden är knuten till din utrustnings sällsynthet, men det är fritt att välja en svårighetsgrad som matchar din nivå eller en svårighetsgrad som överstiger den. När du väl har valt din svårighetsgrad kastas du in i individuella kapitel där varje kapitel har slumpmässigt utvalda modifieringar, dessa stärker eller försvagar dig eller din motståndares attack och försvar, vilket innebär att du måste anpassa ditt tillvägagångssätt genom de olika kapitlen. Eventuella bitar av rustning eller Steel som du vinner i detta läge får du ta med dig och använda i de andra flerspelarlägena.
Slutligen har vi förbättringarna och justeringar på grafiken och gränssnittet. Texturera har fått ett ansiktslyft och menyerna har omorganiserats för att bättre hantera de växande numret av spelbara karaktärer.
Prisvärt?
För att svara på den frågan måste vi först bena ut vad som faktiskt ingår i expansionen och vad som går att låsa upp genom att tjäna valutan Steel. Om man redan har basspelet får man tillgång till Breach och de ny grafiska uppgraderingarna. Men man blir utan arkad läget och får köpa de nya karaktärerna med Steel. Så om man är tålmodig och känner att man klarar sig utan arkadläget kan man fortfarande ta del av de nya PvP läget och även under tidens gång köpa de nya karaktärerna.
Som ensamstående expansion är 300 kronor lite mycket begärt, så äger man redan spelet skulle jag personligen vänta på någon form av rea. Om man däremot inte äger basspelet till att börja med så kan man köpa For Honor: Marching Fire Edition som då inkluderar både basspelet och innehållet i expansionen för ca 500 kronor. Detta kan låta högt för ett spel som rätt snart är två år gammalt, men med Ubisofts vilja att uppdatera och finpolera detta spel tycker jag att det är en helt rimlig summa. (reds. anm. Om man äger säsongspasset, så ingår givetvis detta DLC)
Denna recension baseras på PC versionen.
For Honor: Marching Fire. Lägsta pris 310 kronor enligt Ubisoft Store 2018-10-31.
Recensionsex tillhandahållet av Ubisoft.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.