HyperX Pulsefire Saga

Moduläritet är så inne.

av Odd Wennerholm
13 minut(ers) lästid
A+A-
Nollställ

HyperX är i farten igen och hedrar oss ännu en gång med en av deras nyare tillskott. Svart, asymmetrisk och med snygg RGB – vad lurar du på min lilla vän?


Det är ingen hemlighet att Hewlett Packards HyperX är ute och slåss med alla dem andra tillbehörsjättarna för dominans. På denna marknad gäller det att alltid vara snäppet vassare, några gram lättare och erbjuda ett mjukvaruprogram som helst inte kraschar din dator. Men det kan bli ganska tjatigt i längden – vem bryr sig om den ene är 2 gram lättare än dem andras möss? Det är inte som majoriteten av kunderna märker det! Då gäller det såklart att börja tänka utanför lådan: vad finns som vi faktiskt kan åtgärda? Svaret på denna fråga har senaste åren varit förmågan att modellera dina tillbehör, inom vilket vi ser HyperX göra sin insats.

Design och form

Denna mus är som ni förstår modulerbar, vilket innebär att vi kan ta loss bitar och byta mot andra. Sättet HyperX Pulsefire Saga genomför detta är med magneter och slanka passformer, fullständigt verktygsfritt. Däremot är det inte som att du kan göra denna till en ergonomisk eller symmetrisk, vi har här en asymmetrisk form som går i 39,8 mm i höjd, 67,2 bredd och 119,7 på längden. Detta översätts till en mus som är anpassad för medelstora händer som är väl anpassad för gemene användare, för mina medelstora händer blir det ett bekvämt handflatsgrepp. Någonting märkbart är att HyperX flyttat DPI knappen till dess undersida bredvid sensorn, vilket kan erbjuda lite problem för dig som aktivt använder denna. För min del spelar detta ej någon roll.

Vad HyperX Pulsefire Saga inkluderar i sin förpackning är ett par extragrejer. Vi har extra bakskal med en lägre puckel, vänster/högerknappar och sidoknappar som alla är oerhört lätta att byta ut med hjälp av magneter. Jag kunde tyvärr inte hitta exakta måtten på dessa, men mina upplevelser visade att jag blev mer förtjust i det utbytbara bakskalet då det ändrade min hållstil till fingergrepp. Jag behöll dess originella höger/vänsterknappar då dessa inte har skålningar och passar därför bättre mitt fingergrepp. Sidoknapparna blev utbytta eftersom min tumme jämt och ständigt blev hindrad över hur långt ut knapparna stod ut, vilket till min fröjd visade sig funka utmärkt. Förmågan att få anpassa lite som du vill är helt klart denna mus yttersta styrka, det var förvånansvärt hur stor skillnad det faktiskt blev av några ynka millimeter hit eller dit. Om du äger en 3D-printer kan din upplevelse bli än bättre (eller sämre såklart) eftersom HyperX erbjuder ett forum på Printables där ni kan dela och hämta designs. Jag har nog aldrig sätt så många balla och totalt hjärndöda varianter på möss någonsin!

Ute ur boxen och utan RGB!

När vi snackar om estetisk skönhet och nya, intressanta inslag finns det inte särskilt mycket att tillägga. Möss från HyperX är i regel inte några som ligger på den djärva sidan och fortsätter även här med Pulsefire Saga. Jag har tidigare sagt att ren funktionalitet är en skönhet i sig självt och detta gäller även här. Dock när vi inkluderar alla aspekter, framförallt pris börjar regeln stöta på sina problem. Dess RGB är som många andra tillbehör, väldigt iögonfallande och de vinklar som ljuset träder ur ger en dov, lugnade känsla som blandas utmärkt med dess matta, svarta platsfinnish. Men för en dryga 900 kronors prislapp hade jag gärna sett den där lilla detaljen som förenar helheten, och som får dig att reaktionsmässigt tänka; snyggt!

Användning och prestanda

Då går vi in på den avgörande delen, hur känns musen när vi spelar? Vi har en lättviktare på 69 gram, ett par större glidfötter i dess fram och baksida, några mindre cirkulära varianter i främre partiet och en runtom sensorn av PFTE. Detta ger som ni säkert förstår en mycket bra effekt över musmattan, (jag använder en mikrovävd variant av blandad syntet från AMD Gaming Festival 2024) och jag finner inget problem med dess start och stoppmoment. Den hamnar alltså precis dit jag vill, när jag vill – någonting som också förväntas av en mus som har en uppdateringsfrekvens på 8000 Hz. Varenda liten millimeter registreras och med en max-DPI26000 kan oerhört små rörelser vara tillräckliga för att uppnå resultat. Jag spelade Boomer Shootern: METAL EDEN med denna mus och den presterade felfritt med manövreringen under de mest hektiska av moment.

Som jag tidigare skrev ändrade jag musens form till den jag föredrog, vilket gav mig ett fingertoppsgrepp och därav högre komfort. Detta var väldigt välkommet under de längre användningsperioderna, och även dess trevliga, taktila HyperX Optical Switches som ligger inbäddade i dess konstruktion ger tillbaka ett fylligt klickande som har en dov men ändå tydlig ton. Kombinationen mellan taktila och optiska brytare är inte supervanligt, detta innebär alltså att musen registrerar klicket med ljusteknik istället för metallbitar som möts och i teori ökar registreringstiden. De flesta optiska brytare är linjära, vilket inte ger tillbaka den ofta eftertraktade taktila feedbacken. Här har alltså HyperX gått ett steg längre och kombinerat känsla med prestanda, vilket är ganska imponerande. Dock innebär detta ett högre pris, någonting som alla måste avgöra är värt eller inte. För egen del finner jag den taktila återkopplingen vara mycket tillfredställande, det är ingen budgetmus och den ger ingen känsla av att vara det.

Mjukvara och kompabilitetsanvändning

Vissa av er vet redan, men för er som är nya gällande HyperX använder de sitt eget mjukvaruprogram Ngenuity. Häri kan vi hitta några gobitar som att ändra kartläggningen av musknapparnas kommandon, vilket kan vara superbra för er som specialanpassar för era specifika ändamål – E-sport som exempel. Dock har vi bara en enda inbyggd minnesprofil, så var beredd på att, med medveten ordvits – ’’hyper’’-fokuserad på din inriktning. Detta är nog ingen MMO-mus där du kan ha olika profiler inställda för alla dina karaktärers olika makron. DPI har dock 4 inställningsbara alternativ som du även kan färgkoda, vilket är bra, men såklart ganska förväntat i dagens läge.

Vi har även lite inställningar för RGB, vilka alltid är trevliga att få leka runt lite med. Effekterna är alla roliga att prova för att se vilken som passar tillfällena bäst. Kanske du behöver en röd för när du ger dig in för att mörda demoner i Doom: The Dark Ages, eller varför inte en lugnare blå när du spelar Stardew Valley? Oavsett är denna detalj ingenting märkvärdigt att inkludera, meradels förväntad. Oavsett gillar jag Ngenuity, det är lätt att använda, enkelt att förstå och framförallt – stör dig inte och ligger tyst i bakgrunden.

Någonting som däremot fångade mitt intresse var den lilla detaljen på paketets framsida – ’’PC, PS5, Xbox Series X|S’’ – Vilket då innebär kompabilitet med dessa system. Jag provade en stund med båda systemen och det stämmer mycket riktigt, men kommer med en del oförutsedda problem. Dels är denna mus trådad och innebär då för många att den blir oanvändbar i vardagsrummet. Detta funkar såklart mycket bättre om du har din konsol ståendes på skrivbordet tillsammans med ett tangentbord som också är kompatibel. Detta kanske är vanligare än vad jag tror, men för mig är det förbluffande att de inkluderar detta på en mus som är trådad. Sedan kan jag tillägga att det är långt ifrån alla spel på konsol som stödjer mus och tangentbord, var bara väldigt uppmärksamma gällande detta innan ni anser att detta är en punkt som intresserar er.

Ställ in musens kommando som du vill ha dem.

Modulär med en viktig detalj

Nåja, nu kommer vi till sluttampen och jag ska framföra min slutsats. Vi har här en mus som helt klart är en riktig bagge, en så kallad ’’skibidi’’-variant som ungdomarna säger, eller hur det nu var. Hur som haver finns det några detaljer jag inte riktigt förstår mig på och det är att de utbytbara delarna inte ger någon variation i formstil, alltså att den byter från en asymmetrisk till symmetrisk form. Min föredragna variant är symmetrisk med konkava sidor där jag framförallt kan bekvämt placera hela ringfingret istället för fingertoppen, vilket ger musen skönare passform och högre manövreringsförmåga. Detta är min preferens, men musen hade gått hem än mer om detta var möjligt. Dess högre rygg som gav mig skönare fingertoppsgrepp var väldigt välkommet, jag önskade bara den gick hela vägen.

Nåja, vi kan väl då inte få allt i livet. Men det finns alternativ till denna variant och det är att ge sig in på Printables och hitta en symmetrisk design. Jag gjorde detta och se till min fröjd! Det finns en sådan som också är officiell! Nu gäller det bara att skaffa en 3D-printer och sedan kör vi igång. Vad var det de kostade nu igen? Hur mycket?.. Ja, det kan jag behöva vänta med en stund. Att HyperX driver gemenskapen för denna mus är ett mycket gott tecken på delaktighet, däremot kan det vara svårt för oss som är lite mer alldagliga. Sedan kan vi inte printa ut fler brytare till denna, oavsett hur mycket vi skriver ut så får vi får alltid nöja oss med fem kommandon.

Det hade dock varit intressant om HyperX började utforska denna aspekt mycket mer ingående och det är kanske här jag finner att Pulsefire Saga inte riktigt når hela vägen. Vi har exempelvis Razer Naga V2 Pro som visserligen är markant mycket dyrare, men denna kan vi byta ut vänstra sidopanelen på för att nå olika behov, allt från MMO till FPS. Kanske hade HyperX lyckats hitta grönare ängar om de ökade prisbilden en aning, struntat i mekaniska brytare och behållit sladden för att sedan inkludera flertalet anpassningsbara brytare och skal för att rivalisera med Razer? Kombinera sedan detta med gemenskapen hos 3D-printingsantusiaster och vi har någonting väldigt intressant på gång. Möjligtvis, men jag är inte marknadsanalytiker, jag kan bara yttra min åsikt och den säger att HyperX Pulsefire Saga duger väl, men inte mycket längre.


Specifikation
Kategori Specifikation
Utseende Material: Plast
Primär färg: Svart
Kompatibilitet PC, Xbox Series X, Playstation 5
Mått Höjd: 39,8 mm
Bredd: 67,2 mm
Längd: 119,7 mm
Minne Inbyggt minne: 1 profil
Kabellängd 1,8 m
Knappar 6
Ljuseffekter LED RGB-belysning
Anslutningstyp Trådbunden USB Type-A
Kabeltyp Ej avtagbar, HyperFlex 2 USB-C till USB-A
Musform Modulär, asymmetrisk
Sensor HyperX 26K-sensor
Upplösning Upp till 26 000 DPI
DPI-förval 400 / 800 / 1600 / 3200 DPI
Hastighet 650 IPS
Acceleration 50G
Uppdateringsfrekvens Upp till 8 000 Hz
Primärbrytare HyperX optiska brytare (vänster/höger)
Glidmaterial PTFE
Vikt 69 g
Minsta orderkvantitet 15 enheter – minsta beställningskvantitet motsvarar kartongens enhetsantal
Förpackningens innehåll HyperX Pulsefire Saga, grepptejp, extra musfötter, två knappskydd, två skal, två sidoknappspar, snabbstartsguide
Tillverkarens garanti 2 år

Recensionsex tillhandahållet av HyperX.
Tillhandahållaren av produkten har inget inflytande över artikelns innehåll.

HyperX Pulsefire Saga. Lägsta pris 532 kronor enligt Prisjakt.nu 2025-09-12.

 

i samarbete med PriceRunner

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar