Det är få gånger som vi får insyn ”post mortem” i spelprocessen och tankesätten kring hur många av våra klassiska speltitlar blev till. Men GDC har sett till att skapa många ypperliga insiktsfulla seminarier genom åren.
Denna gång så vill vi poängtera action RPG och hack’n’slash genren; direkt via spelskaparnas egna ord. Här kan ni få insikt i processen kring spelen Diablo från David Brevik och Fallout från Timothy Cain.
Först ut ett GDC seminarie med David Brevik ang. det ikoniska hack’n’slash spelet Diablo. Brevik poängterar vad han tog med sig från detta spels utveckling och hur det gick från ett singel-spel i turbaserad claymation stil till den genre-skapande klassiker det således blev.
[youtube link=”https://www.youtube.com/watch?v=VscdPA6sUkc” width=”1200″ height=”480″]
Sedan har vi ett seminarie kring det banbrytande post-apokalyptiska spelet Fallout. Denna gång är det producent/designer och programmeraren Timothy Cain som pratar om hur han hjälpte till att skapa en helt ny franschise, och hur de satt att sätta en ny standard för ’open-world’ RPG:s som fortfarande syns i mängder av spel.
[youtube link=”https://www.youtube.com/watch?v=T2OxO-4YLRk” width=”1200″ height=”480″]
Var dessa två seminarier extra intressanta för dig? Vad för spel skulle du vilja att GDC tar upp på dessa event, och vilken spelskapare är du mer nyfiken på?
Skriv i kommentarsfältet nedan, eller maila dina tankar till oss på info@nordlivpodcast.se.