Innehållsförteckning
Har du någonsin undrat om din dator är promiskuös eller om din säng har en underliggande ensamhet som den hanterar genom att tillåta nästan vem som helst ligga i den? Har du någonsin velat dejta något av objekten som du har i ditt hem? För mig har det varit ett uppvaknande att inse hur mycket jag vill dejta dörren som tycks ha friendzonat mig.
Jag har alltid tyckt att dejtingsimulatorer varit roliga och jag vet att jag inte är ensam om detta faktum. I spel som inte ens är menade att vara dejtigsimulatorer så älskar vi som spelare att ingå i kärleksrelationer med fiktiva karaktärer. När jag för många år sen spelade Hatoful boyfriend som går ut på att man ska dejta duvor, trodde jag att det skulle bli ribban som sattes för mig inom udda men kreativa dejtingsimulatorer. Men Date Everything!, som är utvecklat av Sassy Chap games och publicerat av Team 17, har faktiskt höjt den ribban för mig. Inte någonsin tänkte jag att jag skulle sitta och fnittra varje gång sängen flörtar med mig.
Låt mig berätta om upplevelsen att dejta hushållsobjekt!
AI är slutet för jobb, början för dejting
Spelet börjar med att vi precis fått ett nytt jobb som kundtjänstmedarbetare för ett gigantiskt företag som tycks äga vad som känns som hela världen. Vi får ta emot några kunder och lösa deras löjliga problem, vilket för mig som en före detta kundtjänstmedarbetare kändes sorgligt nära verkligheten. Efter vår första dag på jobbet får vi in ett meddelande från chefen att alla tjänster inom hela företaget har blivit ersatta av AI och vi blir arbetsbefriade på obestämd tid. Inte nog med detta sker det ett intrång i vårt nätverk av en anonym hackare som med hjälp av en drönare levererar ett par flotta glasögon. Vi upptäcker snabbt att dessa glasögon är speciella, för de har möjligheten att få nästan alla livlösa objekt i mitt hem att bli levande. Karaktären som representerar glasögonen i sig agerar som min vägledare och vi bli introducerade till våra första “dejtbara” objekt! (Ja, man kan dejta glasögonen med!).
Min första tanke är direkt hur fruktansvärt sexig ytterdörren i spelet är med sin stora och muskulösa form. Att han direkt tar på sig den stoiska rollen som beskyddaren av mitt hem gör honom bara mer åtråvärd i mina ögon. Jag förtrycker direkt alla följande tankar om min uppväxt som skulle kunna agera förklaring till varför jag efter första dialoginteraktionen vill dejta beskyddaren. Jag blir introducerad till grundmekanikerna i spelet som främst handlar om att hålla koll på alla karaktärer man kan dejta, ens relationsstatus och ens färdigheter att föra en konversation. Med hjälp av mina glasögon får jag prata med min mobiltelefon, ett förstoringsglas och sedan tillslut min säng.
De bästa dejtingsimulatorerna har inte bara unika och spännande karaktärer, utan vem man väljer att dejta påverkar hur narrativet spelas ut, hur andra karaktärer interagerar med en och ofta vilket typ av slut man får. Date Everything! visar snabbt att inte bara är karaktärerna roliga att prata med, de har sina egna väldigt mänskliga preferenser, osäkerheter och drömmar vilket vi som spelare kan relatera med. När man börjar komma till en punkt där vi pratar med vissa karaktärer flera gånger märker vi även hur deras relationer till varandra påverkar ditt förhållande med dem och vice versa. Man dras in i karaktärernas berättelser och helt plötsligt har skämtdialogen tagit ett steg tillbaka. Relationsbyggandet och alla karaktärernas personliga utveckling blir då huvudfokuset, vilket är precis så en bra dejtingsimulator ska fånga spelaren och Date Everything! lyckas med!
Världen i spelet står inte stilla i ett tidlöst vakuum, utan dagar passerar där berättelsen och våra relationer rör sig framåt varje dag som går. Varje gång vi interagerar med en karaktär går tiden i världen tills det är natt och vi måste lägga oss för att starta nästan dag. Efter en första dag fylld av dejtande och jag vaknar upp nästa dag i spelet, presenteras fler objekt som jag kan väcka till liv och prata med. Eftersom jag bara kan prata med varje objekt en gång per dag och jag har ett fast antal gånger jag kan interagera med dem blir det snabbt en avvägning om jag ska upptäcka med nya hushållsobjekt eller om jag ska prata med dem som jag redan känner.
Det finns olika relationsstatusar jag kan uppnå med alla karaktärer beroende på vilka dialogval jag tar eller hur min relation ser ut till andra karaktärer de tycker om (eller inte tycker om). Vänskap, kärlek och hat är de olika nivåerna vi kan uppnå. Hur man interagerar med de olika karaktärerna för att få dem att tycka om en är väldigt annorlunda. Nya dialogval kan även presenteras baserat på vad vi sagt tidigare eller hur höga poäng vi har i våra olika konversationsfärdigheter. Trots att det är relativt lätt att förstå vilka dialogval som karaktärerna kommer att tycka om så finns det fortfarande flera tillfällen för överraskning. Jag hade till exempel inte väntat mig att efter massvis av liberalt flörtande med min dator som först verkade som en stereotypisk introvert tekniknörd skulle föreslå att vi träffar fler andra karaktärer först innan vi blir exklusiva.
Jag väljer att prata med några fler prylar som jag vet i verkligheten är mina favoriter: kaffebryggaren, soffan och teven. Varje objekt har unika personligheter och dialog att utforska. Den otroligt kreativa karaktärsdesignen är definitivt den största styrkan i Date Everything! där varje karaktär känns unik och helt annorlunda från varandra. Det finns totalt 100 stycken olika karaktärer som man kan upptäcka och dejta, vilket innebär att det finns någon för vem som helst.
Kända röster och mysigt cringe
Den största säljpunkten för Date Everything! är definitivt hur unika karaktärerna är i sin design, de fantastiska illustrationerna och att alla har skickliga röstskådespelare bakom sin dialog som vi får uppleva. Kända namn som Ashley Johnson, Troy Baker, Matthew Mercer, Laura Bailey, med många fler är delaktiga och ger dessa unika hushållsprylarna liv. Det märks vilket genomgående arbete utvecklarna gjort för att alla de olika karaktärerna ska vara tilltalande, både visuellt och i deras personligheter.
Dialogen är fylld med verklighetsreferenser, ostiga ordvitsar och smöriga raggningsrepliker som jag vanligtvis kan tycka blir tröttsamt, men i detta fallet är spelet väldigt självmedvetet kring hur det presenterar sig själv, vilket jag känner gör dialogen ännu roligare. Dock kan jag definitivt se att denna typ av stil inte passar alla. Den tenderar att ge känslan av att det kryper i kroppen på ett sätt som när man ser något pinsamt, men inte riktigt kan titta bort. Känslan som vi skulle kunna beskriva som cringe, fast på ett bra och roligt sätt i min uppfattning. Det krävs en viss skicklighet i att kunna gå balansgången med att skriva denna typ av dialog utan att det känns outhärdligt, men det tycker jag utvecklarna definitivt lyckats med! Det kan jämföras med samma känsla som man får från den amerikanska tv-serien The Office, fast inte i närheten av så illvillig som den serien. Dock kan jag säga redan nu, om man inte gillar ostig cringe-humor, så kommer detta inte vara för dig!
Bra 2D vinner alltid över medelmåttig 3D
Till skillnad från många andra dejtingsimulatorer så har Date Everything! faktiskt en värld i 3D som man fysiskt kan gå runt och upptäcka. Även om denna är begränsad till ens hus i spelet, finns det fortfarande en hel del att hitta. Dock var min första känsla att jag hellre hade sett miljöerna och de olika rummen i 2D enligt en mer klassiskt peka-klicka format. Istället rör vi oss runt i en 3D miljö som ser väldigt medioker ut men fyller precis samma syfte som en 2D miljö hade gjort. Som en spelutvecklare själv har jag full förståelse för arbetet som ligger bakom snygga 2D miljöer, speciellt med tanke på hur detaljerade och unika karaktärerna är. För att hålla samma standard med bakgrunderna och miljön i 2D som de håller med karaktärerna är det extremt sannolikt att det varit otroligt mycket dyrare att skapa. Tiden och arbetet som hade krävts fanns antagligen inte i deras budget, men likaså är det fortfarande en önskan jag gärna hade sett gå i uppfyllelse om jag fick välja.
Jag ska vinna ytterdörrens hjärta om det så är det sista jag gör
Som jag nämnde i början av denna recension är det väldigt fascinerande hur mycket vi som spelare älskar att dejta fiktiva karaktärer i nästan vilken kontext som helst. Men det betyder inte att ett dejtingspel bara kan slängas ihop hur som helst och sen slukar vi upp det. Dejtingspel kommer alltid med mycket dialog och karaktärsbyggande, vilket är viktigt för att vi ens ska vilja dejta dessa karaktärer från första början.
Att kunna skapa relationer mellan karaktärerna i sig och låta oss uppleva hur de påverkar varandra medans vi kommer dem nära är det som lyfter detta från ett skämtspel till vad jag skulle säga är en riktigt kompetent och engagerande dejtingsimulator. Date Everything! har lyckats få mig att fundera på vad jag ska säga till en ytterdörr för att lyckas ta mig ur hans friendzone och fundera över hur min uppväxt påverkar min preferens för partners. Dialogen är bra skriven, röstskådespeleriet utmärkt, karaktärerna unika, snyggt illustrerade och timtal av innehåll och olika riktningar berättelsen kan ta. De karaktärer jag har nämnt skrapar bara på ytan av alla som man kan interagera med. Om man tar sig an Date Everything! så har man massvis med spännande dialoger och dejtande att upptäcka, vilket är varför jag ger detta spelet utmärkelsen “Bra köp”.
Denna recension baseras på Nintendo Switch versionen.
Date Everything! Lägsta pris 290 kronor enligt Nintendo eshop 2025-06-10.
Kod tillhandahållen av Team 17.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.