Gamification tar över kasinovärlden
Gamification, att utveckla ett system som får mekanismer som liknas vid TV-spel, är något som på senare år har blivit mycket populärt. Vi kan se det i allt från utbildningar och arbetsplatser, men det är framförallt inom underhållning detta sker. En bransch som är snabba på att plocka upp sådana här trender är TV- och datorspelens släkting kasinon. I den världen brukar man skilja på kasinon med gamification från andra nätkasinon genom att ge dem epitetet äventyrskasino.
Casumo: Först ut med TV-spelsinspirerat kasinoäventyr
Det första kasinot som började med gamification var Casumo. Detta är ett kasino som redan har sex år på nacken och många aktörer har efterapat deras koncept med ett lojalitetsprogram som är knutet till ett datorspelsliknande upplägg. På recensionsajten Casinotopplistan.com skriver de så här om Casumos gamification: ”Genom att du spelar hos Casumo fylls en mätare på i övre vänstra hörnet. När denna är full når du nästa nivå i lojalitetsprogrammet. Det finns hela 60 olika nivåer, så det gäller att ligga i om man vill nå toppen!”. De har alltså implementerat ett progressionsystem där kasinots medlemmar har möjlighet att låsa upp nya världar allt eftersom att de spelar på kasinots spelutbud. Hand i hand med detta är att ju längre du kommer, desto större fördelar får du. De som kommit till de högsta nivåerna på Casumo får exklusiva bonusar och erbjudanden.
När Casumo lanserades ansågs detta vara en innovation som fångade upp spelarna och gjorde dem lojala till ett och samma kasino under en lång tid. Annars är det vanligt att kasinospelare väljer att byta kasinon titt som tätt för att kunna ta del av olika välkomsterbjudanden. Självklart öppnade detta upp ögonen för Casumos konkurrenter. I dagsläget finns det mängder av nätkasinon som titulerar sig äventyrskasino och det ploppar upp nya hela tiden.
En av de riktigt stora nylanseringarna i detta sammanhanget är HighRoller Casino där spelarna först får skapa sin egen avatar och sedan släpps lös i kasinots spelvärd. Målet är att ta sig från de sämre kvarteren upp till de fina och lyxiga områdena. För att de ska kunna lyckas med detta måste de spela på kasinots olika spelautomater. Därefter får de, precis som i många tv-spel, erfarenhetspoäng som tar dem vidare till nästa nivå. På flera kasinon, däribland Ikibu, möter man olika bossar som ska besegras för att gå upp i nivå. I regel är dessa bossfighter knutna till något slags minispel och då bossen är besegrad belönas spelaren med free spins, achievements och andra fördelar som gör kasinot mer fördelaktigt för dem.
Framtida möjligheter med gamification
Nu håller kasinon även på att skapa sina egna virtuella världar genom live kasinon där spelaren kommer att kunna röra sig fritt i ett artificiellt utrymme. I nuläget är sådana saker under utvecklingsstadiet och ska användas tillsammans med VR-headsets. Det är dock inte osannolikt att ett kasino inom snar framtiden skulle skapa en virtuell värld där spelaren faktiskt får styra en karaktär som kan röra sig fritt på ett kasino eller någon annan passande miljö. Dock är detta bundet till vilken datorkraft spelaren har. Nätkasinon har som syfte och mål att vara så lättillgängliga som möjligt och om det är för avancerat för att kunna drivas på en smartphone är det inte marknadsmässigt gångbart att skapa.
Vare sig man är en kasinospelare eller inte är det fortfarande intressant att se hur TV-spel inspirerar andra branscher till nya innovativa lösningar. Frågan är bara vilka andra branscher som kommer att ge sig på gamification i framtiden?