Esport, att tävla i olika typer av spel, är inte längre något bara nördar ägnar sig åt. Industrin har vuxit lavinartat de senaste åren. Många tycker att det är spännande att se otroligt begåvade spelare utmärka sig i ett favoritspel, och dessutom kan man upptäcka nya spel.
Esport betyder alltså elektronisk sport, och den innefattar många olika typer av spel, både online och spel till olika spelkonsoler. Det har även utvecklats till spel på online casinon, då de tävlande spelar mot andra människor. Just spelautomater och olika typer av casinospel börjar mer och mer likna datorspel. De som deltar i tävlingar i datorspel börjar oftare att expandera sitt spelande till spelautomater och andra casinospel, för att tjäna extra pengar mellan turneringarna. Det finns många spelautomater med teman som liknar de flesta populära datorspel, så många Esportare är bekanta med casinon online innan de ens har börjat spela.
Värdet på branschen
Under hela 90-talet skedde Esport i skymundan, och de flesta människor var knappt ens medvetna om att det existerade. Under 2000-talet har industrin tagit fart, men den har verkligen skjutit i höjden de senaste fem åren. 2015 uppgick de globala intäkterna på Esport-marknaden till 325 miljoner dollar. År 2019 värderade det finansiella institutet Goldman Sachs Esport-branschen till 900 miljoner dollar. Det är ändå ingenting mot vad man förutspår: runt 1,5 miljarder dollar år 2022.
Pengarna kommer bland annat ifrån sponsring, reklam och licensiering. När prispotten till spelarna blir större, blir även antalet spelare fler. Det finns i dagsläget uppskattningsvis 250 miljoner spelare, fler än i många av de traditionella olympiska idrottsförbunden tillsammans. Just nu är fotboll den enda sporten som är större, det det kommer säkert att ändras.
Turneringar på TV
En del av de stora Esport-turneringarna sänds på TV, något som varit efterfrågat i många år. De sänds dock ofta väldigt sent på kvällen, men trots det har de otroliga tittarsiffror. Dessutom strömmas de flesta turneringarna live via Twitch. Den senaste finalen i League of Legends MSI sågs över 360 miljoner unika tittare. Det kan jämföras med finalen i Super Bowl, som bara sågs av 111,3 miljoner människor. Ett annat stort sportevenemang, NBA-finalen, hade en publik på 30 miljoner människor.
Uppfattningen om Esport
Den allmänna uppfattningen av Esport börjar förändras. De flesta anser fortfarande inte att det är sport, men med tiden kommer det antagligen att ändras. Den förra generationen växte upp med att sparka boll, nästa växte upp med spel. Att leva i en digital kultur innebär att vi måste omdefiniera en del saker, och sport är en av dem.
Mobil teknologi, blockchain och kryptovalutor har påverkat tillväxten av E-sport, och kommer sannolikt att vara en viktig drivkraft i framtiden. En av de viktigaste orsakerna är att blockchain-teknik ger makten till de som deltar, arrangerar eller tittar. De kan interagera direkt med varandra och betalningar kan göras sömlöst. Detta inkluderar betalningar för reklam, vadslagning, prenumerationer, donationer till spelare, crowdfunding och inköp i spel. Det är säkert och utan mellanhänder. Branschen kommer utan tvekan att växa snabbt de närmaste åren. Hur stort kan Esport bli? Det återstår att se.