Hem RecensionerSpelrecensioner Wargroove

Wargroove

av Lovisa Fischerström

Ibland vill en att spelandet ska gå fort, utan att behöva tänka, utan att engagera sig i flera timmar, bara koppla upp, spela en runda och sen nöja sig. Och ibland vill en ha något som är exakt motsatsen. Där hjärnan får arbeta, tankeverksamhet och strategi får ta överhanden, samtidigt som ögonen och själen njuter av mysig grafik och stämningsfull musik. Välkommen till Wargroove.

Historien kretsar kring Mercia som hastigt blir drottning efter att hennes far blivit mördad av vampyren Sigrid från nationen Felheim. Detta leder till krig och Mercia måste fly sin hemnation Cherrystone för att söka hjälp hos grannen i öst, Heavensong. Tillsammans med Floran Lands utgör dessa fyra de länder som finns i världen Aurania där Wargroove utspelar sig. På sin resa genom kontinenten för att få stöd i kriget väntar många strider och en hel del missförstånd.

Fightingsekvenserna är underbart fina.

Wargroove är ett turbaserat taktiskt spel där varje drag är viktigt för att gå vinnande ur striden. Det gäller att placera sina trupper rätt för att på bästa möjliga sätt besegra fienden. Ett felaktigt drag kan i värsta fall leda till förlust, vilket betyder att du måste spela om hela banan igen. Något som hände mig ett otal gånger. Ingen bana är den andra lik och utbudet av olika typer av krigare varierar också.

Du börjar ganska basic för att förstå hur spelet går till, och i början är det mycket information att ta in men som definitivt kommer hjälpa dig framöver. Du får även tips till och från av din mentor Emeric eller andra som står på din sida och jag märkte ganska snabbt att de var otroligt bra att lyssna på. Ibland kan det röra sig om vem som ska attackera först, eller vilka typer av krigare som blir starkare av att t.ex. stå bredvid varandra. Bara genom att lägga om din strategi och ta till dig av tipsen kan du vinna en runda mycket enklare. Under en bana jag spelade förlorade jag efter 29 rundor, sedan la jag om min strategi och vann på bara 13 rundor.

Varje gång det är din tur får du välja vad du vill göra med varje enskild krigare. Du kan välja att gå, attackera, hela upp, inta ett hus etc. och olika krigare har såklart olika egenskaper. De har även olika rörelsemönster och kan gå olika långt, något som också är viktigt att tänka på vad gäller fienden. Du kan enkelt se hur stort område både du själv och fienden kan röra sig på och varifrån den kan attackera bara genom ett enkelt knapptryck. Ju längre in i spelet du kommer desto fler krigare kan du få använda dig av och vilka som är bra att använda beror på terrängen på banan. Du får exempelvis mer i defence om du ställer dig i bergen eller i skogen, och mindre om du ställer dig på vägen eller på stranden. Fler krigare får du genom att inta hus där du tjänar pengar och speciella fort där du då kan köpa krigare.

Det finns många val att göra så det är aldrig fel att tänka en gång till.

Det är som sagt mycket information att ta in i början och det tar ett par rundor för att förstå allting, men när det väl har satt sig kommer du bara bli sugen på mer. Striderna är otroligt underhållande trots att du flera gånger om kanske måste kolla på varenda karaktär för att se vilket drag som är bäst att börja med, eller så kanske du får sitta i flera minuter och fundera ut just vilken krigare du ska köpa för att kunna få överhanden i striden. Även om jag personligen inte la ned min själ i själva storyn så är den ett härligt komplement till alla slag som ska utkämpas och du undrar ändå lite vad som ska hända och vad som ska komma härnäst. En fantastisk möjlighet är att du enkelt kan hoppa över alla sekvenser i storyn och även snabbspola under striderna genom att högerklicka i några sekunder, väldigt skönt när du för tredje gången spelar om en bana och bara vill att allt ska gå fort. Dock kommer jag ändå ofta på mig själv med att titta på de fina fightingsekvenserna som utspelar sig när det väl blir strid, trots att jag sett dem ett otal gånger.

Kontrollerna är enkla och går snabbt att lära sig, grafiken är underbar och musiken och de få ord som sägs gör att du bara längtar efter att mysa ner dig en regnig dag och spela i timtal, och det är det definitivt inga problem att göra. Förutom huvudstoryn så finns det inte bara arcade och pussel utan även multiplayer, både lokalt och online där du tillsammans med dina vänner kan gå ut i strid i tiotalstimmar. Och trots att jag ibland blivit galen av frustration för att jag inte lyckats vinna en fight så räcker det med att gå ifrån datorn en stund, pyssla med något annat och sen infinner sig suget återigen efter att sätta mig ned och bara testa en gång till, men kanske med den här strategin istället (eller så kan du bara ändra svårighetsgraden). Så är du sugen på att utmana hjärnan och samtidigt få en sagolik gamingupplevelse med en härlig blandning av nostalgi och modernitet, ja då behöver du inte vänta längre.


Specifikation

Denna recension baseras på PC versionen.

Wargroove. Lägsta pris 185 kronor enligt Steam 2019-02-25. 

Recensionsex tillhandahållet av Chucklefish.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar