Microsoft – Ett kraftprov med delat resultat | Fredriks reflektioner #E32018

Microsoft behövde bevisa mycket – att spelen var på väg, att de anstränger sig för att ge Xbox ägarna sköna nya spel och att de verkligen verkligen vill nå ut!

Microsofts E3 konferens gick av stapeln och spel som är värda (kommer alltså skippa endel) att påpeka är:

Halo Infinite, Ori and the will of the wisps, Sekiro: Shadows Die Twice, Captain Spirit, Metro Exodus, Forza Horizon 4, Tales of Vesperia Definitive Edition, We Happy Few, The Division 2, Devil May Cry 5, Tunic, Jump Force, Dying Light 2, Battletoads, Just Cause 4, Gears Tactics, Gears 5 och Cyberpunk 2077.

Ett gäng indietitlar visades snabbt upp också; Outer Wilds, After Party, Below, Fringe Wars, Waking, Planet Alpha Raji and the Ancient One, Island of Nune Battle Royale, Generation Zero, Dead Cells, Ashen och många fler.

Ansträngning utan payoff?

Det var tydligt att Microsoft ville visa att de minsann hade spel på gång för sin konsol, och att de även tagit upp fem studios bara för att se till att mer exklusivt innehåll kommer till plattformen. Det senare är verkligen ett måste, då det nu i efterhand ändå är tydligt att de har många spel på plattformen, men väldigt få konsolexklusiva spel. Jag hade hoppats att de försett hösten med fler exklusiva titlar, för att kunna hävda sig mot Sonys galleri av spel – men det enda helt exklusiva spelet som kommer är Forza Horizon 4. De försökte locka med We Happy Few – men då det ändå finns på Steam och det faktum att det redan för två år sedan utannonserades med pompa och ståt på Xbox konferensen, så känns det ändå märkligt öde till hösten.

Var det några överraskningar?

Men med det sagt, så går det inte att förneka att Microsoft ändå levererar till antalet spel – och på så sätt gör att Xbox ägare har spel att se fram emot, även om merparten är multiplattform, eller konsolexklusiva spel – längre in i framtiden. Syftet var självklart att visa att Microsoft verkligen vill vara mer relevanta, och att med införskaffandet av studios (med Ninja Theory och en ny studio vid namn The Initiative) vill ge spelarna mer. 

Jag har sett många snacka om just Ninja Theorys uppköp, och ärligt talat så gör det mig ingenting. För det första står mycket på spel för Microsoft – de vet om det, vi vet om det!. För det andra, så behöver de en bredd av spel, som gör Xboxen mer unik, och då kan definitivt Ninja Theory vara något i rätt riktning – förutsatt att de gör mer utmanande och viktiga spel som Hellblade: Senuas Sacrifice. Självklart går det att se dessa uppköp som något dåligt, men jag väljer ändå försöka se det positiva. Microsoft har några år på denna generation kvar – och behöver verkligen leverera fler konsolexklusiva spel (ja, det ÄR jäkligt viktigt med sådana som plattformstillverkare) – och jag hoppas att detta är vad som får bollen att verkligen rulla.

Spel, värda att ta upp…

Ori and the will of the wisps är verkligen ett spel att se fram emot – men jag var förvånad att det inte kom i år, och att det till och med var utan datum. Det ska komma någon gång under 2019, vilket jag känner är riktigt tråkigt. De hade behövt ett spel för hösten utöver Forza, och detta konsolexklusiva spel hade varit perfekt motpol till bilspelet. Men men….man vad kan man göra…

Halo Infinite, hade en (med flit antagligen) väldigt intetsägande trailer. Men bara att ett nytt spel är på gång, kommer självklart glädja många. Det intressanta för mig var titeln, som inte är sekventiell – som Halo Reach exempelvis. Detta får mig att tro att de finns chans till att de mixar upp det hela – kanske med större fokus på multiplayer och att de tar med lite av nutidens trender. Oavsett var det en gnista hos fansen som tändes, även om de ärligt talat skulle behövt säga vilket år detta kommer. Det lär komma tidigast nästa år – men med tanke på avsaknaden av tidsangivelse, så finns chansen för en 2020 release – eller varför inte en release när det oundvikliga uppföljaren till Xbox One kommer. Så de kan få en titel som säljer nya konsoler och mättar Halo fans på de gamla plattformarna Xbox One X och Xbox One S.

Sekiro: Shadows Die Twice från From Software, var ett riktigt bra ess i skjortärmen. Självklart kommer det inte vara konsolexklusivt, men att visa upp det först har sitt värde med. Att From Software gör ett helt nytt spel var i sig kul och ska bli spännande att se vad det blir. Att Twitter lös upp som ett RGB tangentbord från helvetet, var en underbar syn att skåda. Men jösses Microsoft, om ni hade haft detta som konsolexklusivt, då hade ni på riktigt lett E3 2018. Men nop…..icke sa nicke.

The Division 2, Just Cause 4, Metro Exodus, Fallout 76 och Cyberpunk 2077 var i sig starka titlar. Och även om de fina trailers som visades upp gjorde att många dreglade, så klingade det multiplattform återigen. Men att Cyberpunk 2077 visades upp här – som det i min mening mest hypade spelet på hela mässan, är ett gott tecken i sig. 

Devil May Cry 5 & Dying Light 2 – uppfriskande med nya spel i dessa serier, och var (förutom Sekiro) Microsofts större överraskningar som gjorde mig glad. Trots uppenbar multiplattformsspel, så visar det ändå en bra bredd för Microsoft, vilket behövs överlag. 

Slutligen ett gäng Gears spel – som jag inte bryr mig om nämnvärt. Men det var kul att de leker lite med serien. Men än en gång spel som kommer långt fram.

Med en kavalkad av spel, och med en beslutsamhet, så höjde sig Microsofts konferens mycket högre än EAs. Inte bara på grund av mängden spel. Utan egentligen framförallt för att Phil Spencer (i min mening) faktiskt uppfattas som att han vill och önskar ge spelare många roliga spel – och att han Vet att detta är vad som behövs. Skillnaden primärt mellan EA och Microsoft, är att EA är så uppenbart strategiska i sin jakt på pengar, medan Microsofts mål är att få fler att flockas kring Xbox One. Microsoft har därför betydligt mer intresse i att göra varierade och uppskattade spel – EA kan mer eller mindre bry sig mindre om vad de ger ut, så länge det ger pengar.

Så ja, Microsoft hade en bra konferens – aningen torr, men ack så välfylld.

 

Se vår samlingssida, för video på denna konferens och de övriga!

 


Vad tycker du om Microsofts konferens? Maila dina tankar till oss på info@nordlivpodcast.se eller skriv till oss på Twitter @nordlivse

 

Skriven av: Fredrik Olsson

Email fredrik@nordlivpodcast.se Twitter @freddyolzzon Ansvarig utgivare / Chefredaktör / Pressansvarig / Grundare

Medlemmar

Fredrik OlssonChefredaktör - Ansvarig Utgivare - Podcasterfredrik@nordlivpodcast.se
Danny LarsenRedaktionschef - Logistikansvarig - Podcaster - Recensentdanny@nordlivpodcast.se
Max LöfströmProducent - Ljuddesigner - Podcastermaxx@nordlivpodcast.se
Lotta LeissnerPodcaster - Producentlotta@nordlivpodcast.se
Robb LarsenPodcasterrobb@nordlivpodcast.se

NÖRDLIV

Vi ger er recensioner, krönikor, podcasts, guides och mycket mer. Allt för att ni ska kunna få en bättre inblick i spel/tillbehör/hårdvara och andra nördiga spörsmål.

Häng gärna med Nördliv, i deras podcast som kommer ut på iTunes varje söndag.

Medlemmar

Carl HolmerRecensent - Podcastercarl@nordlivpodcast.se
Sara WinoySocial Media Manager - Recensent - Podcastersara@nordlivpodcast.se
Robert JonssonRecensent - Podcasterrobert@nordlivpodcast.se
Ependyma LouiseRecensent - Podcasterlouise@nordlivpodcast.se
Erik HöglundPodcastererik@nordlivpodcast.se
Emil JohanssonRecensent - Skribentemil@nordlivpodcast.se