V-Rally 4

Av den in Spelrecensioner, 6 Mer

V-Rally 4

V-rally har legat och väntat i 16 år för att göra sitt nya framträdande, och nu kommer ett nytt spel. Denna gång med variation, fastfyllda banor och frustration över hur svårt det kan vara att hålla sig på banan. Häng med så tar vi en tur ut i skogen och ser vart vi tar vägen!

Till skillnad från de andra stora bilspelen så ligger inte fokuset på att samla 500+ bilar för att ha de ståendes i ditt garage. Här är det din karriär och hur väl du gör ifrån dig på banan och ser till att de anställda du har får lön i slutet av veckan.

V-Rally 4 har bara 50 olika bilar att välja mellan, men det finns så mycket man kan göra med bilarna att man inte behöver fler. Efter att du har köpt in en bil så kan du under spelets gång få tillgång till uppgraderingar för denna, med allt från motoruppgraderingar till vilka däck du har. Genom denna process så kan du få mer utav en bil, än av 50+ som bara står och ser fina ut i garaget.

Samt att i V-Rally så gäller det att verkligen välja rätt bil, med rätt utförande för banorna, då det kan göra skillnaden mellan att komma på första plats eller sladda ut för en klippa (tro mig jag har gjort det några gånger). Du har en bra variation på bilar att välja mellan i spelet; det finns allt från Rally bilar, Mini Coopers, Buggys, F1 bilar och mycket mer.

Du har att välja mellan 5 olika typer av race; Rally (överkom de svåra körförhållanden i snö, is och lera) , V-Rally Cross (bemästra din körförmåga på askhalt/grus banorna och lämna dina motståndare bakom dig), Extreme-khana (bemästra drifting och handbromsvändningar, extrem precisionskörning väntar dig här), Hillclimbing (var den snabbaste till toppen eller ta dig så säkert som möjligt ned) och Buggy (terrängkörning, inte för den svaghjärtade då vi skuttar fram över stock och sten).

Du har valet att ta dig an race i USA, Afrika, Europa etc, där variationerna på banorna är välkomnande då det är kul att se olika miljöer (även fast de ibland bara susar förbi vindrutan). Till din hjälp med att klara av banorna på bästa sätt så har du din trogna kartläsare som ger dig instruktioner på hur banan ser ut framöver, du får även upp på toppen av skärmen pilar som indikerar banans utförande. Jag måste säga att det är mycket lättare att få in banan genom att lyssna på honom än att titta på pilarna då det kan störa min koncentration på körandet.

Till din hjälp så kan du anställa agenter som hjälper dig i din karriär, du kan även anställa mekaniker som kan skynda upp reparationer av bilarna vid race. Det finns såklart att man kan hitta Agenter och Mekaniker av högre rang, men då kostar de såklart mycket mer och då gäller det att veta om man kan ha råd med dom i det långa loppet.

Utöver kampanjen i spelet så finns det ”Quick Game”, där du kan ta dig an precis vilken typ av race för en snabb körtur. Vi har såklart Multiplayer, där du har valet av ”Split Screen” ihop med en kompis i soffan eller vanliga ”Online Multiplayer”. Tyvärr så har jag ej kunnat testa på Multiplayer då jag bara fått upp felmeddelande, men så är det ibland när man recenserar innan spelet är släppt.

Spelet flyter på väldigt bra och det har ett härligt flyt i när man kör på banorna. Detta kan bero på att spelet inte kör på den mest realistiska eller grafiktunga återgivning på bilar eller omgivningen, men det gör sitt jobb och spelet ser fortfarande riktigt bra ut.  Musiken som körs under spelets gång är den lite mer hippare och energetiska för att få igång en inför och under racen, dock så har jag inte mycket för den typen av musik så reglaget för det åker alltid långt ner då jag finner det distraherande.

När det kommer till bilfysiken så kan man lätt känna av skillnaden på vilken typ av bil man väljer. Kör du ett Buggy race så kan man känna av att bilen är gjord för långa hopp och att ta sig fram över sanddynerna, till skillnad från om du tar dig an en Rally bana där mycket går ut på att sladda fram över snö, is eller lera. Du kan dessutom välja en förvald inställning på bilarna eller själv ställa in hur din bil ska fungera optimalt på den typ av underlag som du befinner dig på. Det sköna är att ju längre du kommer i spelet så finns ju mer kan du uppgradera bilarna och på det sättet få de att bli precis så som du vill ha dem. Då spelet kör hårt på simulator känslan så känner man snabbt av skillnaden på vilken bil du valt och vilken typ av underlag du kör på; detta tillför mycket i körkänslan för spelet och ger en bättre upplevelse än en arkadracing där allt känns likadant oberoende om du kör en Buggy eller Långtradare.

Mina åsikter:

För att vara en som inte är så bra eller hype för ett nytt bilspel, så måste jag säga att det var väldigt underhållande och kul att köra, samt frustrerande när man sladdade av från en skarp kurva. Mycket av spelet går ut på att lära sig hur man bäst får ut det mesta av varje bil och lär sig att hålla temperamentet nere när man åker av. Spelet är en utmaning, men man tar sig gärna an den då det är så stor variation på banor och bilar att köra.

V-Rally 4 levererar precis vad som utlovas och man får här många timmar av sladdande, hoppande och nervkittlande sista sträckor. Man får ett stort urval av bilar som man kan uppgradera och göra så att de passar ens spelstil perfekt. Variationen på banor är välkomnande och tillför till att man vill se mer av vad de andra banorna har att erbjuda i utmaning såsom utseende. För dig som tycker om att ta bilen och ge dig ut på vilda race och inte har problem med att hasa ut över slänten så är det här helt klart ett bra köp!

Denna recension baseras på Xbox One versionen.

V-Rally 4. Lägsta pris 449 kronor enligt Prisjakt.nu 2018-09-06.

Recensionskod tillhandahållen av Panvision/BigBen.