Surviving Mars

Av den in Spelrecensioner, 4 Mer

Surviving Mars

Rymden är en kall och ensam plats…tills du kommer dit och härjar. I Surviving Mars koloniserar du den röda planeten i hopp om att se mänskligheten blomstra ute i rymden. Sandstormar, meteorregn och den milt sagt tuffa miljön vill hela tiden fälla krokben för dig. Men kommer du lyckas placera din flagga på den sandfyllda ytan, eller kommer virvelvindarna svepa bort dig på en gång?

Det är med skräckblandad förtjusning du ser din första koloni människor överleva natten. På morgonen ser du en enorm meteor slå ner precis bakom biodomen som inhyser alla, och du sveper svetten från pannan och pustar ut. Men lindringen blir temporär, när syreintaget istället strejkar, då hela din H2O farm har pajat under natten. Snabbt letar du fram de rätta resurserna och beger dig för att fixa eländet innan folk börjar dö. Samtidigt måste du passa på och kolla så att vatten och elförsörjning ser ut som den ska. För att inte tala om att du precis lyckas hitta metall runt hörnet som kan hjälpa till att bygga den där intergalaktiska baren du drömt om. Resurserna tryter, men äventyret har bara börjat…nu handlar det verkligen om att överleva Mars.

Ja, nu har jag varit väldigt målande, men vad är då egentligen ”Surviving Mars”? Jo det är ett strategi i realtid, där du får en hög resurser och specialiserade fordon (transport-, upptäckar- och byggarfordon med robotdrönare) med dig till Mars. Väl där behöver du lära dig de olika stegen för hur en koloni överlever. Först kollar du terrängen, hittar en (så bra du kan) god startpunkt med fördelaktiga resurser och börja byggandet. Initialt så börjar du med att hitta de mer grundläggande resurserna, vilket i regel är cement. För att sedan skapa elverk som driver sagda cementuppsamlare och on-you-go! El, vatten, biodome för människor, metall och mer ovanliga resurser därefter. Allt behöver ske i balans, och du behöver ha koll på de resurser du får. Och räcker de inte, ja då får du ta använda din raket som du kom med, för att skicka tillbaka till jorden för att hämta mer resurser (för pengar givetvis) och på den vägen är det.

För övrigt, när du har precis startat spelet så väljer du vilket bolag du arbetar för, vilket i sin tur ger dig en hög pengar (vilket samtidigt sätter svårighetsgrad). För att sedan själv välja var på Mars du vill sätta ner din raket. Allt är verkligen i dina händer, och spelets svårighetsgrad varierar utifrån miljö, tillgängliga resurser och det ”mysterium” som man kan välja. Ja man kan välja ett kryptiskt mysterium i inledningen som blommar upp senare i spelet och förser det med en betydligt mer unik twist; en detalj som går att variera precis som man själv vill. Beroende på vilket ”mysterium” man valt, så har man möjlighet att få exempelvis specialteknologier senare i spelet.

Det är i likhet med andra turbaserade strategispel (såsom Stellaris och Civilization) även utrustat med ett teknologiträd. Men till skillnad från ovan nämnda spel, så blandas teknologierna för varje omgång, och du kan hamna med helt olika startteknologier för varje gång. Ett bra sätt att ytterligare bygga på omspelningsvärdet.

Ja, man kan zooma in riiiiktigt nära!

När det kommer till spelets styrning, så är den valbar; tangentbord + mus eller handkontroll; båda lika välgjorda och intuitiva. Trots att spelet initialt kan verka lite överväldigande, så visar det sig vara lätt att navigera i menyer. Ett hint-system följer med som guidar dig igenom grunderna och ser till att du snabbt kommer igång. Dock kan jag tycka att det borde gjorts lite mer tydligt i exakt hur man får resurserna att öka/utnyttjas optimalt. De flesta spelomgångar går bra i början, och man bygger ihop ens lilla mars-samhälle bra, men senare i spelet, trots att man har många fabriker som borrar efter metall och framförallt fabriker som omvandlar resurser till exempelvis elektronik eller mekaniska delar så blir det ändå riktigt svårt. Oftast så producerar man för långsamt dessa resurser, då hela ens månbas hela tiden bryts ner, och måste repareras. Hela infrastrukturen är väldigt känslig för om du tappar någon av de grundläggande resurserna; el, vatten och syre. I början är du inte alls tvungen att ha de senare två, då du kan välja att kolonisera dina människor senare, men efter du gjort det, så blir det lilla ekosystemet allt mer känsligt. Skulle dina vattenpumpar gå sönder samtidigt som du har lite resurser att fixa de, ja då kan du egentligen bara titta på när dina människor långsamt dör.

Spelet är samtidigt lätt att ta till sig, men sannerligen svårt att behärska längre fram i spelet. Du behöver hela tiden hålla koll på spelets resurser, och om du skapar mer resurser än du gör dig av med. Hela tiden balansera att du skapar nya biodomes, extrakterare då resurserna är begränsade, men samtidigt inte bygger för mycket då det i sig drar resurser både i skapandet och i det senare underhåll som behövs av dina fabriker.

Spelets många valmöjligheter, i hur du startar, hur ditt teknologiträd ska se ut, vilka resurser och hur miljön rent av ska se ut på Mars är alla omväxlingsbara från omgång till omgång om man vill. Omspelningsvärdet och suget efter att komma längre, är något som jag inte sett på flera år, och mäter sig på flera sätt med Civilization rentav. Hade dock gärna sett att det funnits en minimap, så man bättre kan ha koll på närmaste enheter, istället för att zooma ut och in hela tiden. Knappast en deal-breaker på något sätt, men något som gärna hade setts. Hade även gärna sett att man kunde köa upp ens transportfordon att göra flera saker, nu kan man köa den att hämta en specifik sak och lämna den/de. Men men…man kan inte få allt.

Självklart är spelet inte felfritt, särskilt då det kunde varit mer tydlig med hur du senare i spelet faktiskt överkommer de hinder som sätts, men trots detta, så är detta ett riktigt bra spel, och (om jag får säga så) en ny guldko för Paradox. De fick tidigare ett riktigt bra spel i Cities: Skylines (och precis som det, så kommer Surviving Mars med full modsupport), och nu ser det ut som de återigen har prickat rätt. Grafiken funkar, den vinner inga priser men gör sitt jobb ypperligt, och musiken är verkligen fin. Dessutom så var spelet väldigt snabbt i uppstart; från det att du startar tills dess du befinner dig på Mars, är väldigt kort tid. Så snabba laddtider, bra musik och ett riktigt gediget gameplay, gör detta till ett av årets hittills bästa spel.

Sammanfattning:

Att säga att Surviving Mars gör något nytt är att ta i, men det det gör är riktigt bra. Upptäckarglädje och utmaning, leta resurser och hemliga saker på en karta som ändras (om du vill) för varje omgång gör spelet svårt att slita sig från. Trots sina egenheter så går det inte annat än att säga att för att vara det första i (förhoppningsvis) en serie, så är det ren och skär toppklass.

SPECIFIKATION

Denna recension är gjord på pc versionen.
Surviving Mars. Lägsta pris 269 kronor (PC) enligt Prisjakt.nu 2018-03-15

Recensionsex tillhandahållet av Paradox

Plus

  • Tillgängligt för alla...
  • Teknologiträd som slumpas
  • Ingen omgång den andra lik.
  • Upptäckaranda i takt med vacker musik!
  • Kommer med full Modsupport
  • Väldigt korta laddtider
  • Bra hantering/styrning oavsett tangentbord/mus eller handkontroll

Minus

  • ...men slutdelen av spelomgångarna är tuffa.
  • Hjälpen kunde varit mer tydlig, även om det finns en encyklopedi i spelet.
ToppKlassMedalj

Skriven av: Fredrik Olsson

Email fredrik@nordlivpodcast.se Twitter @freddyolzzon Ansvarig utgivare / Chefredaktör / Pressansvarig / Grundare

Medlemmar

Fredrik OlssonChefredaktör - Podcaster - Recensentfredrik@nordlivpodcast.se
Danny LarsenRedaktionschef - Podcaster - Recensentdanny@nordlivpodcast.se
Max LöfströmProducent - Ljudteknikermaxx@nordlivpodcast.se
Lotta LeissnerPodcaster - Producentlotta@nordlivpodcast.se
Robb LarsenPodcasterrobb@nordlivpodcast.se

NÖRDLIV

Vi ger er recensioner, krönikor, podcasts, guides och mycket mer. Allt för att ni ska kunna få en bättre inblick i spel/tillbehör/hårdvara och andra nördiga spörsmål.

Häng gärna med Nördliv, i deras podcast som kommer ut på iTunes varje söndag.

Medlemmar

Carl HolmerRecensent - Podcastercarl@nordlivpodcast.se
Sara WinoySocial Media Manager - Recensent - Podcastersara@nordlivpodcast.se
Robert JonssonPodcasterrobert@nordlivpodcast.se
Ependyma LouisePodcasterlouise@nordlivpodcast.se
Erik HöglundPodcastererik@nordlivpodcast.se
Emil JohanssonRecensent - Skribentemil@nordlivpodcast.se