Shining Resonance Refrain

Av den in Spelrecensioner, 8 Mer

Shining Resonance Refrain

Shining Resonance Refrain är ett JRPG där vi får färdas in i en fantasyvärld där allt från drakar och monster är vardagsmat. Under vår resas gång får vi möta en massa unika och spännande områden med farofyllda uppdrag. Hur kommer detta spel stå sig mot andra fantasy JRPG och hur kul är det att spela det . . .

Introduktionen av Shining Resonance Refrain händer mitt under ett frigöringsförsök av en stackars fånge vid namn Yuma, han hålls tillfångatagen och experimenteras på av det Lombardiska riket. De har hört rykten att han innehar själen av den legendariska ”Shining Dragon”, en Drake som kan förstöra deras planer att ta över världen Alfheim. Ledaren för frigöringsförsöket är Prinsessan Sonia och till sin hjälp så har hon Kirika som är en ”Dragoneer”, men vad är då en Dragoneer undrar du; jo en Dragoneer är en person som står i samklang med drakarna och kan använda de magiska vapen som har givits till folket. ”Armonics” är vapen skapade från den legendariska Shining Dragons kropp, de gör att bäraren av vapnen kan förstärka deras egna krafter och på det sättet få ett övertag i de fighter som kommer i spelet.

Yuma är en man som står i valet och kvalet om han vill hjälpa till och använda sig av Shining Dragon, detta då han inte känner sig bekväm med den och fruktar den enorma kraft han bär inom sig.

Prinsessan Sonia är en viljestark krigare som är villig att göra allt för att försvara sin faders land mot den invaderande styrkan.

Kirika är en hängiven Dragoneer som ser upp till drakarna och har tränat hela sitt liv för att kunna hjälpa Shining Dragon när den återvänder för att frigöra hennes folk.

Hela historien tar plats i Alfheim, en värld plågad av krig mellan det invaderande Lombardiska riket och kungariket Astoria. Våra hjältar har en tung resa framför sig då det Lombardiska riket har tre drakar på sin sida och en Dragoneer som får dem att göra allt som hon vill. Yuma måste göra sitt val snart innan det är försent och det inte finns något rike kvar att kämpa för.

Spelet är ett klassiskt fantasyäventyr, med utpräglade animekaraktärer och en fantastiskt färgglad och fantasifullt designad värld. Mycket av tiden i spelet går ut på att springa omkring i världen och utföra uppdrag och leta upp material man kan använda för att göra olika helande drycker eller t.ex. kristaller som kan förbättra ens karaktärs HP, lycka, mana etc etc.

I spelet så finns möjligheten att flörta med de andra karaktärerna, man kan prata med dem när man är i städer och kan ha samtal när man rör sig mellan uppdrag, där beroende på hur man svarar kan få ett plus eller minus i hjärteroten hos den karaktären man vill gå på date med. Man kan få info om vad de kan tänkas gilla om man lyssnar på samtal eller läser deras bio.

Striderna i spelet är actionbaserade och inte turbaserade som i klassiska JRPG där karaktärerna står uppställda på ena sidan. Innan man hamnar i strid så kan man få fördel om man smyger sig på fienderna bakifrån (de kan inte anfalla under en kort stund). I början av spelet så kanske man bara mosar på fienderna med de två anfallsknappar man har, men ju längre in i spelet desto mer ser man fördelen med att vara mer taktisk och välja vilken typ av anfall som är bäst för att ta ner svårare fiender. Du kan välja hur du vill att de andra karaktärerna du har med dig ska agera i striderna, om de ska vara aggressiva, defensiva eller bara göra vad de vill.

Resterande av tiden så kommer du sitta och klicka vidare i de många och långa samtal som karaktärerna har innan, under och efter ett uppdrag. En del av samtalen är med röster och vissa har bara ett inledande ord och sedan är det bara text. Här tycker jag att det skulle gått att välja att antingen ha röst hela tiden eller skippa det…

Mina åsikter:

Shining Resonance Refrain är ett renodlat RPG med en massa karaktärer att lära känna och en stor värld att utforska. Det med en story och karaktärsutveckling som känns lovande och ger mersmak (ja förutom de väldigt, väldigt utdragna samtalen ibland). Om inte detta lockar så är spelet en fröjd att se på och man kan verkligen inte klaga på musiken i spelet som jag tycker är väldigt bra och passande. Här har man ett spel som man kan lägga mycket tid på och investera sig i förhållandet mellan alla karaktärer och se vem som klickar och vem som man inte gör det med.

Shining Resonance Refrain gör mycket rätt i RPG elementen och den historia vi får uppmålad för oss, dock kan jag se att många kommer tröttna på att sitta och klicka sig vidare i de långa samtal som kan uppkomma under spelets gång. Men det är en del av charmen med klassiska JRPG, vilket jag tycker att vi här får ett bevis på. Spelet är charmigt och karaktärerna utvecklas tillsammans och det visuella och musiken kan man inte klaga på alls. För dig som vill uppleva ett fantasyäventyr så kan jag bara säga att det här är då ett bra köp!

För dig som är nyfiken på att testa på spelet så finns det ett demo ute som man kan ladda ner!

Denna recension baseras på Xbox One versionen.

Shining Resonance Refrain. Lägsta pris 399 kronor enligt Prisjakt.nu 2018-07-26.