Hori Onyx Wireless Controller

Hori Onyx Wireless Controller

Hori slår på stora trumman när de nu lanserar sin nya Playstation kontroll Onyx. En enligt de ergonomisk skönhet som kommer konkurrera mot Sonys egna Dualshock 4 kontroll. Den är större, tuffare och mer Xbox lik. Men exakt hur långt når dessa egenskaper, och vad lurar under ytan av Hori Onyx?

Redan de gamla grekerna förstod att greppet i en handkontroll var A och O i upplevelsen av spel till sin konsol. Så när du nu äntligen kan känna Xbox kontrollens form framför din PS4a så måste väl ändå himmelriket ha nåtts. Nja, inte riktigt, även om du nått ganska långt…

Den tydligt utsatta säljpunkten för Hori Onyx är dess form. En form som i mångt och mycket är en efterapning av Xbox One handkontrollen, vilket oundvikligen skapar jämförelser. För de som är vana vid Xbox varianten så kommer det vara ett välkommet tillskott till Playstation; du slipper de symmetriskt ditsatta tumspakarna hos en Dualshock, större och mer ergonomisk (i alla fall på pappret) form. Dock saknas även Dualshock 4 högtalarna, LED belysning och framförallt hörlursuttag. Det är en märkligt ihopsatt kompromiss, som för en billig slant skulle vara förståelig, men då handkontrollen i skrivande stund har ett standardpris på cirka 750 kronor, så vill de att konsumenterna ska svälja lite för mycket.

Det går inte att förneka att handkontrollen ligger bra i händerna, men då dess inbyggda batteri tappar den mer fördelaktiga tyngden hos den trådlösa Xbox One kontrollen, så är känslan helt enkelt att den känns för lätt i händerna. Detta är självklart något som är en smaksak, men för mig så tappade handkontrollen sin charm en bit bara där.Själva konstruktionen är gjord i hårdplast, men där Dualshock kontrollen känns väldigt bra i tyngd, över hela handkontrollen, samt väldigt fast så upplevs Hori Onyx mer som lättplast med väldigt icke distinkta knappar. Där både Xbox och PS4ans kontroller har väldigt direkta knappar så känns Onyx mer slappa och stumma.

För denna prisbild, så förväntade jag mig en luxuös känsla och toppkvalitet över brädet, men det vi egentligen får här är en Xbox One handkontroll kopia, som missar det bästa från båda världar. Jag saknar Dualshock 4ans tydliga LED belysning (har nu istället en liten ljusdiod på framsidan bara), motion sensor och framförallt motstånd i knappar, och Xbox One kontrollens tydliga tyngd och sammansatta konstruktion.

Än en gång, hade handkontrollen pris varit betydligt lägre, eller åtminstone i samma prisklass som Dualshock 4 kontrollen så skulle den absolut ha sin plats. Det är fortfarande en vinnande formfaktor och även om det känns det saknas några viktiga detaljer (att inte ha hörlursuttag är rent ut sagt fånigt) så skulle handkontrollen definitivt vara värd att köpa för 300-400 kronor.

Men i nuläget så hamnar den mellan en sten och en hård plats, där dess (för Playstation) ”unika” form varken vinner eller stjälper, och framförallt att de kompromisser som gjorts i överliggande konstruktionskvalitet, motståndskänsla i knappar, saknande av redan väletablerade funktioner gör den svår att rekommendera.

Sammanfattning

Hori har återigen gett oss en budgethandkontroll, men denna gång för ett överpris. Om handkontrollen letar sig ner i prisbild för under 400 kronor, så är det definitivt värt att se över, och självklart om man är en Xbox One handkontroll fantast. Men för de flesta så bör den i nuläget undvikas, på grund av att den saknar den rätta tyngden, hörlursuttag och framförallt att den är överprisad.

Analoga styrspakar:  2 st, Knappar: 17 st, Styrkors (D-pad): 1 st, Gränssnitt: Bluetooth, USB, Tillgängliga färger: Svart

Recensionsex tillhandahållet av Hori

Hori ONYX Wireless Controller Lägsta pris 549 kronor enligt Prisjakt.nu 2018-02-17