Get Even

Av den in Spelrecensioner, 7 Mer

Get Even

Get Even är ett actiondrivet psykologiskt drama, sett från en individ som måste återuppleva plågsamma minnen om saker som han har glömt eller förträngt! Om du tycker det låter intressant, så följ med mig när jag går djupare in på vad jag menar!

Story!

Vi inleder vår historia i mörker med ljus som kommer in och ut ur fokus, samtidigt som vi hör två kvinnor pratandes om papper som måste skrivas på för att de skall kunna fortsätta. En av kvinnorna låter osäker på om hon gör det rätta, medan den andra säger att de måste skynda på innan cellerna bryts ner för mycket. Ur mörkret börjar bilder fladdra förbi; platser, ansikten och objekt som vi ej känner igen skymtas som hastigast.

Plötsligt så står vår protagonist Cole Black i ett förfallet rum i en övergiven byggnad, med enbart en pistol och mobiltelefon i händerna och undrar var han är och vad det är som pågår. Han letar igenom huset och omgivningen till han stöter på ett gäng personer som verkar hålla en ung flicka fången. Snabbt och effektivt tar han ner fienderna innan de hinner göra motstånd och tar sig snabbt till flickans sida. Men till sin förskräckelse så ser han att flickan har en bomb fäst på bröstet och försöker instinktivt lugna ner henne. Pipandet från bomben blir bara högre och snabbare, och plötsligt bländas han av ett starkt ljus och allt blir svart. Cole vaknar sedan upp på innanför en rostig grind; han vet ej var han är eller hur han kom dit från var han var nyss. På mobilen så finns det ett meddelande: ”Möt mig i byggnad B”, skickat från avsändaren ”Red”. I jakt på svar så beger vi oss raskt in i huset, letar oss fram till ett rum där dörren plötsligt stängs bakom oss och en monitor slås igång. På skärmen ser vi siluetten av en man som sedermera presenterar sig som ”Red” och säger att vi är här för att det är en del av ”behandlingen” som Cole är under. Cole ser sig själv på skärmen och ser att han har på sig ett mystiskt headset och börjar direkt fråga vad det är som pågår och varför han har det på sig mot sin vilja.

Red förklarar att headsetet ”Pandora” gör så att Cole kan återuppleva minnen som han har glömt bort, och att vi är här för att få reda på vad herr Blacks (i.e Cole) involvering är med den kidnappade flickan och vad det egentligen var som hände. Detta är bara den inledande delen i vad vi får uppleva genom Cole Blacks ögon; vilket sedan blir ett äventyr med honom ner i minnenas allé. 

Gameplay!

Spelet i sig är ett FPS, där vår karaktär Cole Black ska ta sig igenom sina minnen. Minnena kan utspela sig både ute i naturen eller inne i byggnader, där smygmoment är en stor del av spelet på vissa banor. Det finns stunder där man kan välja att smyga runt fienderna och inte dra till sig uppmärksamhet, eller bara ta ut dom så snabbt och tyst som möjligt. Dock så finns det konsekvenser om man väljer att gå in med vapnet i högsta hugg och skjuter fienderna. Först och främst vår pistol med ljuddämpare som är huvudvapen, men sedan så är det andra mest använda och praktiska vapnet den så kallade ”Corner Gun”. En ”Corner Gun” är ett skjutvapen där dess främre del går att vinkla runt hörn så att man själv sitter säker utan risk att bli skjuten, medan man i lugn och ro kan skjuta fienderna utan att de vet var man är. Striderna och vapnen i spelet är dock klumpigt gjorda och känns som de var en sista implementering till spelet. När man springer så upplever jag spelets ”head bobbing” väldigt irriterande. Allt guppar från sida till sida som bara känns löjligt, och det fanns stunder då man fastnade i marken och ej kunde fortsätta (hoppas på en patchning som fixar dessa irritationsmoment).

Till vår hjälp genom spelet så har vi även vår trogna mobiltelefon, där vi kan se en karta över omgivningen och även fienders placering. Men som även ger spelaren tillgång till meddelanden från olika karaktärer under spelets gång. Vi kan även använda den för att hitta ledtrådar, viktig information om vår omgivning och personer. Detta fungerar genom att på ena sidan av mobilen så lyser gröna pluppar upp om vi närmar oss ledtrådar, när vi hittat objektet så tar vi en bild och en ”Siri”-liknande röst förklarar för oss vad det är vi hittat; t.ex. cigarettfimpar och vems DNA som finns på dem, eller en bild och vem personen på bilden är. Det finns även UV lampa på mobilen så att vi kan se dolda ledtrådar i vår omgivning eller för pussellösning. Samt att det finns viktiga bilder sparade, som berättar vad vi har kommit fram till under spelets gång (lite snabb resumé av ett kapitel).

Som ovan nämnt så kommer mycket av vår tid gå ut på att leta upp ledtrådar om var vi varit, vilka personer som vi haft kontakt med och vad tusan det är som pågår. Utöver att vi får lite mer kött på benen om vad som har hänt så får vi, om alla ledtrådar under kapitlet hittats, även tillgång till ett nytt vapen.

Corner Gun!

 Ljud och Bild!

När det kommer till ljudbilden så är den överlag bra; det största problemet jag har med ljudbilden är dock att jag i inställningarna ej kan ändra volym på musik, tal eller det ambienta separat. Vanligtvis när jag spelar spel så sänker jag alltid musik och det ambienta då jag vill höra bättre vad personerna i spelet säger. Nu finns såklart undertext i spelet så man kan läsa sig till vad som sägs om man väljer att dra ner på det enda reglage som finns; men valet att få ändra alla ljuddelar separat vore ändå bra då det på vissa ställen gör att samtliga ljud smälter samman till ett högljutt hopkok. Det finns folk i bakgrunden som sjunger sånger eller skriker vilket tar ifrån upplevelsen när det är något viktigt som händer framför ögonen och jag önskar därför att de hade tänkt på det här när de gjorde spelet.

Röstskådespelarna gör däremot ett väldigt bra jobb här och de känns genuina för denna världe vi får presenterat för oss. En del kan ibland kännas lite kliché (men det är minnen av folk och vi har alla en röst i huvudet av hur folk låter, som inte låter som folks röst i verkligheten). Jag tycker att Red och Cole Blacks röstskådespelare, vilka vi hör mest utav, passar så bra till de karaktärerna de spelar. Musiken är väldigt melankolisk i sitt utförande och är väldigt passande i den omgivning vi befinner oss i (ett mentalsjukhus under större delen). Det är en väldigt vacker och genomtänkt musik för temat på spelet som har inslag av ”action” moment när strider uppstår. Än en gång så är det olycksaligt att musikens inverkan försvinner i.o.m. att man inte kan ändra i inställningarna mellan bakgrundsmusik, ljudeffekter etc. Det ambienta ljudet är väldigt bra, som när man går i knarriga gamla trasiga hus, eller utomhus där vinden susar genom trädkronorna. Det känns genomtänkt och välgjort, och bygger verkligen upp världen enbart utifrån dess ljudbild.

När det kommer till det grafiska så kan jag säga att det varken är det snyggaste eller det fulaste spelet jag spelat, men däremot så kan jag säga att den visuella stil de valt passar helt och hållet till den ton som spelet följer. Spelets design är väldigt grått och färglöst (förutom på vissa partier av spelet), men det känns passande då det ska vara dina minnen och när man glömmer saker så kan de lätt ”blekna” bort och förlora den lyster de en gång hade. Med det sagt så bör det även sägas att alla ej kommer gilla de val som spelets designer gjort på färgpaletten, men det är ju en smaksak. När det kommer till designen på banorna och allt bråte som finns liggandes så är det riktigt bra utförande; man känner att man inte vill vara där då det ser så nerslitet och förfallet ut. Det grafiska tillför även här en känsla av förfall och övergivning av platserna vi utforskar; väldigt passande!

 Mina Åsikter!

Spelet är väldigt ambitiös gjort och försöker blanda in utforskande av stora omgivningar, mysterier om vem man är och vad man gjort i en thrillerinspirerad miljö. Dock så känns det som utvecklarna tagit på sig lite för mycket då spelet ibland blir lite för mycket och man som spelare måste ta ett steg tillbaka för att komma på rätt köl av vad som pågår i spelet. Vet att jag var många timmar in och var stundvis ovetandes vad som pågick överhuvudtaget. Men spelet i sig är underhållande och man får lite den där ”måste se om jag kan hitta de sista ledtrådarna” dels för att få nytt vapen och för att få den fulla bilden av vad som verkligen har hänt.

 Sammanfattning:

Get Even är ett spel som skulle kunna ha blivit större än det blev, med lite småfixar i story och spelmekanik såsom kartdesignen (ibland virrade man bara omkring ovetandes vart man skulle), skjutvapnen och striderna som kändes som ett dåligt implementerat moment vilket jag skulle kunna ha klarat mig utan, och till sist separata sliders för ljud. Ett sak som jag tyckte var väldigt konstig att det ej hade; stöd för VR. Ett spel där huvudkaraktären har ett headset är nästan given att de borde ha det.

SPECIFIKATION

Denna recension baseras på PC versionen.

Prisbild ca. 290-375 kr.

Recensionskod tillhandahållen av Bandai Namco.

Plus

  • Fantastiskt soundtrack!
  • Intressant storymässigt. . .
  • Intressant koncept med VR headsetet ”Pandora” . . .
  • Bra röstskådespelare!
  • Skönt med ett spel som får en att klia sig i huvudet ”vad pågår?”

Minus

  • Inga separata sliders för volymkontrollerna!
  • . . .som ibland kunde förvirra den bäste!
  • . . .men inget stöd för VR!
  • Stundvis dålig kartdesign!
  • Idiotisk AI!

Skriven av: Danny Larsen

Email danny@nordlivpodcast.se Twitter @varilion


Redaktionschef / Delivery Manager / Podcaster / Grundare

Medlemmar

Fredrik OlssonChefredaktör - PR - Podcaster - Tillbehörs- och Spelrecensent - Ansvarig Utgivarefredrik@nordlivpodcast.se
Danny LarsenRedaktionschef - Logistikansvarig - Podcaster - Spelrecensentdanny@nordlivpodcast.se
Max LöfströmRedaktionschef - Ljuddesigner - Podcastermaxx@nordlivpodcast.se
Lotta LeissnerRedaktör - Podcasterlotta@nordlivpodcast.se
Robb LarsenWebbplatsansvarig - Spelrecensent - Podcasterrobb@nordlivpodcast.se

NÖRDLIV

Vi ger er recensioner, krönikor, podcasts, guides och mycket mer. Allt för att ni ska kunna få en bättre inblick i spel/tillbehör/hårdvara och andra nördiga spörsmål.

Häng gärna med Nördliv, i deras podcast som kommer ut på iTunes varje söndag.

Medlemmar

Carl HolmerRedaktör - Tillbehörs- och Spelrecensent - Podcastercarl@nordlivpodcast.se
Sara WinoySpelrecensent - Skribentsara@nordlivpodcast.se
Robert JonssonSpelrecensent - Skribentrobert@nordlivpodcast.se
Ependyma LouiseSpelrecensent - Podcasterlouise@nordlivpodcast.se
Erik HöglundSpelrecensent - Podcastererik@nordlivpodcast.se