FIFA 18

Av den in Spelrecensioner, 5 Mer

Fifa 18

Fotbollsspelens mest dominanta spelserie släpper återigen ett spel, denna gång med ’18 i titeln. Men är verkligen serien så pass stark att denna nya iteration kräver ett köp, eller är det en glorifierad patch till fjolårets version? Vi låter visslan tjuta och rör oss mot mål, men blir det bara ett skott på mål eller ett kryss i hörnet? Vi får se! (Gud va lamt skrivet… men hur ofta recenserar vi sportspel?)

Hur är det att spela?

Spelmässigt är det bekant, väldigt bekant. Serien gör några smärre förändringar här och var men i stort sett känns mycket igen från fjolårets spel. Trots det har vi ändå en väldigt mångfacetterad spelupplevelse, där du verkligen kan ta itu med många aspekter av fotboll.

Styrningsmässigt ges man många val av uppsättningar, och ser man till spelets grafik och animationer är det sannerligen imponerande, men det hade väl varit märkligt om de inte lyckats finslipa såna här detaljer i en spelserie som hållit på sen tidernas begynnelse. Förvisso är spelets mekanik mer fokuserad på känsla än autentisitet. Spelarnas animationer och rörelser flyter praktiskt taget fram över bollplanen, och det känns både realistiskt i sin framtoning (även om det kanske inte är det under ytan) men även samtidigt, rent av underhållande och snyggt. Men samma här, allt känns i sin helhet väldigt bekant även om dribblingar och passningsspel denna gång är lättare att lära sig såväl som att faktiskt utföra. Dock så kändes det som att målvakterna ibland bara satt och dagdrömde, då de många gånger missade mina spelares framfart, för att inte tala om hur de hoppade efter bollen. Med det sagt så gör det ändå att spelet på plan blir viktigare, för förser du spelet med ett bra försvarsspel, så slipper du se din målvakt fumla bort bollen. Kanske är det till för att se till att spelare helt enkelt lättare får mål vilket leder till roligare matcher… Om de nu resonerar så d.v.s.

Om vi då går ifrån själva spelplanen och kollar på alternativen som ges i spelet, så kan man lugnt säga att det finns något för de flesta. Bara de faktum att de framställer sitt nya transfersystem i managementdelen eller en nu ännu mer indragande singelplayer i ”The Journey” gör att man faktiskt förstår hur seriöst de gått in för sitt Fifa-spel. Dock så märkte jag i t.ex. transfersammanhanget att det snabbt blev repetitivt att se samma scen framställas, fast med olika spelare. Men men, man kan inte få allt. Bara det faktum att jag skapade mig själv (en idealiserad bild av mig men ändå) i spelet och att jag faktiskt fick Örebro SK att vinna matcher (say wut!) gjorde det hela till en förvånansvärt fin spelstund.

Är allt fina fisken?

Men är då verkligen allt som det ska. Tja, visst finns det områden som jag gärna sett gjorts bättre. Variationen i alla de förgjorda ‘cutscenes’ som förekommer vid t.ex. transfers, de ibland långsamma vändningar som spelarna på fältet visar upp, och ett spel som trots många små förbättringar ändå är avsevärt dyrare än Fifa 17 som nu säkerligen kan köpas betydligt billigare… hmmm, ja det är svårt att balansera allt detta.

Varför? Jo för att trots att skillnaderna är små och viss repetition förekommer i somliga moment är ändå spelet så pass finslipat att det verkligen inte går att förneka att det Är ett bra spel. Vill man ha ett fotbollsspel där du har hela ’rostern’ av alla (i denna stund) spelande spelare i världen? Ja då är Fifa 18 ett måste. Om du bara bryr dig om att spela lite fotboll då och då är kanske föregångaren är ett bättre val. Det utgår verkligen mycket från ditt fotbollsintresse snarare än vilka uppdateringar som kommit eller hur välgjort singelplayer-delen är.

Det går inte att förneka styrkan i Fifa 18. Ren kvalitativ underhållning; och även om de små förbättringar som finns kan kännas snålt, är det ändå en rejäl spelupplevelse. Dock så bör man utgå från hur stort ens fotbollsintresse är; ju större det är, desto mer borde man titta in Fifa 18. Spelar man bara fotbollsspel då och då kan det vara bra att vänta. Men bara utifrån sina egna kvaliteter (utan att se på föregående spel och jämföra) så går det inte att säga annat än att det är ett bra köp!

Denna recension baseras på Playstation 4 versionen.

Prisbild ca 500 kr.
Recensionskod tillhandahållen av