Extinction

Av den in Spelrecensioner, 5 Mer

Extinction

I en fantasy värld där Ogres håller på att ta över och förstöra de sista tillhållen för mänskligheten, så är du dess sista hopp. Kan du rädda de sista människorna och ta död på dessa horder av Ogres och de monstruöst enorma Ravenii som klampar in och krossar allt i dess väg. Ta en gigantiskt hopp med mig så ska vi se om vi kan förhindra att mänskligheten blir utrotad!!

Människor har länge och väl kämpat och krigat sinsemellan och det har lett till att mänsklighetens antal har minskat drastiskt, och det är då, ur skuggorna som de 50 meter höga Ravenii så kliver fram med horder av Ogres. Vi tar oss an rollen som krigaren Avil, som har tränats av en av de sista ur en mystisk order av Sentinels. Med förhöjda förmågor som gör att din karaktär kan röra sig snabbare, hoppa högre och med fantastisk träffsäkerhet ta ut dessa 50 meter höga monster, så blir vi det sista hoppet för mänskligheten.

Avil är en man av få ord när det kommer till strider, utan han låter sitt svärd föra talan när han tar sig an mängder av Ogres som attackerar de stackars byfolk som finns kvar i städerna. Till sin hjälp så har han Xandra, hon hjälper honom med att tillverka de vapen han använder i sin kamp. Xandra har även tillverkat stora kristaller som används som portaler för att snabbt föra bort de människor som finns kvar.

I sin jakt på att få ett övertag på monsterhorden så färdas vi till Kungadömet Dolorum som är det sista fästet för mänskligheten, där får vi kontakt med kung Yarrow för att be honom bistå dem i kampen. Kung Yarrow är dock skeptisk, men Avil med Xandras hjälp, övertygar om att situationen ändå kan ändras. Kriget ska ändras till deras fördel och det ska avslutas för alltid.

Extinction är ett spel där du ska ta dig an fienderna både på marken och i luften, samt ta dig an de monstruöst stora Ravenii som du måste klättra upp på för att avsluta dom genom att kapa av deras huvud. Ogres ställer ej till allt för mycket trubbel i de första kartorna man spelar, men det kommer starkare och svårare variationer på de ju längre in i spelet man tar sig. Det största hotet i spelet är såklart de 50 meter höga Ravenii, förutom att de är enorma och väldigt starka så kommer de i olika rustningar som du måste anpassa din strategi utefter. De första Ravenii kommer utan någon rustning, nästa Ravenii man möter på har trärustning som du lätt kan krossa med ditt svärd. Men därefter så kommer mer strategi att behövas då den första Ravenii med järnrustning kräver att man har sönder de lås som håller ihop rustningen och de kan vara svårare att träffa då de sitter långt fram på armarna och på framsidan av deras hjälmar. Man måste ta ut hjälmar och nackskydd först innan du kan ta ner dom för gott! För att underlätta kampen mot Ravenii, så kan du kapa av deras armar och ben, men notera att de kommer växa ut igen så vad du än planerar så måste du göra det snabbt innan de är uppe på fötterna igen och slår tillbaka. För att ta ut en Ravenii så måste du som sagt kapa deras huvud, men du måste även samtidigt ladda upp din Runmätare, vilket du gör genom att rädda människor i staden från Ogres eller krossa rustningen som Ravenii har på sig.

Till din hjälp så har du din piska som du kan använda för att skicka iväg dig upp i luften om du hittar ett fäste på Ravenii, via hustaken eller grenar på träden i din omgivning. Du kan uppgradera Avil med hjälp av runor som t.ex. förmågan att ge mer skada, ha mer liv, få tiden att slöa ner så att du lättare kan sikta in på deras svagheter i rustningen, hoppa högre och så mycket mer. Varje Runa kan uppgraderas flera gånger och förstärker förmågan hos den.

En vanlig karta börjar upp med att du får lite story berättade mellan Avil och Yarrow eller Xandra (lite fluff för att föra spelet framåt). Du får också ett antal utmaningar du kan utföra per varje karta, så som t.ex. döda X antal Ogres, rädda X antal människor eller klara av kartan under en viss tid.

Spelets utmaningar kan få dig att vilja komma tillbaka till tidigare kartor för att få guldstjärna i alla utmaningar som finns, samt att du kan köra om alla kartor och på så sätt få lite lättare SP (skillpoäng) som du använder för att uppgraderar Avil.

Mina Åsikter:

Extinction är ett spel där du kan spela om banor i all evighet tills du har tillräckligt med SP för att uppgradera allt, men kommer det göra spelet lättare? Nej då spelet bygger mycket mer på din skicklighet som spelare och att du tar dig an varje fiende på ett speciellt sätt och det ibland kan vara frustrerande; detta då man kanske inte lyckas hoppa rätt och ens specialattack är utom räckhåll för att påverka dess rustning. Eller att du inte lyckas att klara av utmaningarna, du är 10 sekunder för långsam eller tar död på Ravenii innan du dödat tillräckligt många Ogres. Spelet kan vara riktigt kul för dig som tycker om utmaningar, men har du kort temperament så kanske du bara ska sikta på att ta dig vidare i spelet.

Extinction är ett spel som håller ett högt tempo där du måste snabbt röra dig mellan att rädda människor, till att ta ut alla Ogres som finns runt dig, till att försöka ta ut de (ibland väldigt) utmanande Ravenii. Spelet riktar sig mer mot de som älskar horisontalt såväl som vertikalt krigande och de som vill få en utmaning. Dock så kan man räkna med att dö några få (många) gånger innan man kommer in i stridssystemet, men efter det kan man utan problem utplåna den fara som hotar mänskligheten!

Denna recension baseras på Xbox One versionen.

Extinction. Lägsta pris 528 kronor enligt Prisjakt.nu 2018-04-10.

Recensionskod tillhandahållen av Modus Games.