Diablo III

Av den in Spelrecensioner, 4 Mer

Diablo III – Rise of the Necromancer

Efter många om och men så återuppstår Necromancern till Diablo III. Med ett gäng skelett och allehanda blodiga formler så uppenbarar sig den enkla frågan; är det värt att köpa ett DLC pack för cirka 145 kr?

Vad är detta?

Med detta nätta lilla DLC pack så får man den titulära Necromancer klassen tillgänglig (kvinna som man; valet är ditt), ytterligare två karaktärsplatser, två tabbar i skattkistan, ett par benigt skelettliknande vingar, ett litet muntert husdjur (Half-Formed Golem Pet) och slutligen ett nytt banér, sigill och en mysig vimpel. Det är helt enkelt ett väldigt spartanskt litet paket som man får. Men det är här som frågan om speltid kommer in.

Är du en sådan person som värderar mycket speltid för pengarna, så kan detta ändå vara attraktivt. För Necromancerns ”skills” består av en mängd olika blodtörstiga förbannelser och sätt att utnyttja de redan gått hädan.

Formler som ”Corpse Explosion” som förvandlar dina motståndares kroppar till underbart kraftfulla explosioner. Eller ”Devour” där du rakt av konsumerar dina motståndares livskraft är bara två exempel ur den stora skara magier som man ges. Allt från aggressiva ”skills” till passiva ”skills” finns såklart tillgängliga allt eftersom, och då man spenderar minst 8-10 timmar innan man når level 70 och kan börja håva in ”paragon” nivåer, så finns det definitivt speltid initialt.

Sedan kan du säkerligen snabba på denna levling om du har en höglevlad vän att spela med.

Är det då värt att köpa?

Necromancern är en magistyrd karaktär, som bäst tar ut sina offer på avstånd, och passar därför bäst med mer närstridsbetonade karaktärer; även om de utan problem kan stå på egen hand. Blizzard har återigen gett spelarna en välbalanserad och unik karaktär som verkligen kommer passa vissa spelare som handen i handsken. Det blir återigen roligt att ta itu med Diablos underbart blodiga och ödesmättade värld, även om du med säkerhet (om du inte redan spelar tio timmar om dagen) kommer lägga spelet åsido efter du klarat av allt med karaktären.

Men trots detta, så skulle jag ändå säga att det är värt att plocka upp detta DLC paket. Dels för att Blizzard ändå uppdaterar Diablo III kontinuerligt (så det finns alltid något nytt att hitta), men även för att karaktärens speciella spelsätt återigen väcker nyfikenheten för oss spelare; vad kommer vi hitta som passar denna karaktär? Vad gör denna ”skill”? Vilka formler passar bäst ihop?

Lägg även därtill att du har hela spelet ur Necromancers synvinkel; med dennes dialog och attityd till vad som händer. Något som gör att det finns mer kött under ytan än man först anar.

Självklart så är detta ett litet DLC paket i det stora hela och anser man att priset är för högt, så missar man egentligen inte mycket. Men jag tror att detta DLC paket kryddar till Diablo III på ett unikt sätt som kommer locka tillbaka de spelare som lagt den gamle djävulen på hyllan; samt skänker ännu mer variation till de spelare som nöter ner monster dagligen.

Rise of the Necromancer ger Diablo III spelarna mer variation på ett unikt och tillfredsställande bloddrypande sätt. Dock så är priset något som bör beaktas en extra gång innan ett eventuellt köp; men om man kommer över den tröskeln utan problem, så finns det mycket roligt innehåll att upptäcka. Så trots en potentiellt sett (i relation till övrigt Diablospelande) kort speltid, så är det ändå ett bra köp!

Denna recension baseras på PC versionen.
Prisbild ca 145 kr. Recensionskod tillhandahållen av Blizzard.

• Ny klass