Översikt på Fox affären | Budgivningskriget kan börja – Vem får Fox? | #fredriksreflektioner

När godkännandet av AT&Ts förvärv av Time Warner gick igenom på 85 miljarder dollar, så gav det mer eller mindre grönt ljus till budgivningskrig av 21st Century Fox. Här kommer en lekmannamässig genomgång av hur läget ligger och vad det innebär….

Förenklad bakgrundhistoria…

Sedan Murdock ägda Fox sade sig villiga att sälja av några av deras nyckeltillgångar ( filmdivisionen exempelvis) så var Disney där tämligen omgående med ett bud på $52 miljarder. Vad ett övertagande av Fox skulle innebära för Disney, är att många Marvel licenser skulle komma tillbaka. X-Men och Fantastiska Fyran är de två största där, och skulle skapa ett oerhört stort roster av karaktärer inför framtida Marvel-Disney filmer. Detta bud som lades i December var dock något som behövdes ses över på regeringsnivå, då magnituden av uppköpet i praktiken innebär att Disney skulle få en enormt stor del av den globala marknaden. Och för ett företag som idag innehar merparten av de topp tio högst inkomstbringande filmerna genom tiderna, så skulle de då även äga licenser som James Camerons Avatar och Alien filmerna – vilket nära nog innebär att Disney har alla filmer på topplistan.

Disney ämnar dominera marknaden, och med film och tv licenser för X-Men, Avatar, Deadpool, Fantastiska Fyran och The Simpsons, så skulle detta vara den sista pusselbiten.

Hur ser det ut idag?

Comcast (en enorm koncern) avvaktade AT&Ts uppköp, dels för att se hur högsta domstolen agerade i dessa stora uppköp, men även för att se när läget helt enkelt var moget. Så när den affären blev klar, så kom Comcast med sitt bud. Comcast ökade sitt bud (i jämförelse med Disney) med nära nog 11 miljarder dollar. Så med ett all-cash (Disney var villiga att betala i aktier) bud på 65 miljarder dollar (?!) så går det lätt att säga att första ronden har startat. 

Comcast som idag äger enorma mängder tv- och filmbolag ( NBC, Dreamworks Animation, Universal Pictures, Illumination Entertainment m.fl.) är kanske inte lika stora (och framgångsrika) som Disney – och står att vinna betydligt mer än Disney. Skulle Comcast ta hem affären så är det kanske inte lika bra ur Nördperspektivet(de flesta vill att Disney tar hem Fox bara så Marvel licenserna kommer ”rätt”)men det skulle däremot betyda att Disney inte bara har mer än hälften av världens filmdistribution – utan snarare 60-70 % (beroende på hur man vinklar det).

Idag är Disney och Marvel väldigt dominerande. Så pass mycket att det exempelvis är standard för Star Wars filmerna att visas på flest biosalonger i de biografer de går i (detta gäller mest i USA ) och Om biograferna inte går med på att visa i flera salonger, så drar sig Disney helt enkelt ur – och biografägarna står helt utan Star Wars film. På detta sätt så styr de inte bara genom indirekta hot, utan även genom en taktik som sätter käppen i hjulet för en frisk konkurrens. I det långa loppet skulle det exempelvis innebär betydligt färre annorlunda/konstnärliga filmer från Fox divisionen, inte bara för att Disney är väldigt varumärkes medvetna – men så klart för att de skulle dominera i blockbuster (storfilmer som tjänar minst 1 miljard per film – är strömlinjeformade pengamaskiner – inte så mycket konstfilm) arenan. 

Comcast som idag inte äger fullt lika stor del av kakan – skulle innebära att de fick en tredjedel ( där Disney har en annan tredjedel) av den globala filmmarknaden. På det sättet skulle fortsatt konkurrens upprätthållas – samt att de skulle förses med licenser som kan väga upp redan dåliga och tveksamma beslut (The Mummy någon…?). Men frågan på om de faktiskt har kvalitetskontroll på filmer som släpps, och om de överhuvudtaget är intresserade av filmdivisionen är deras största akilleshäl.

Men vill de bara ha Marvelfilmer…?

Men inte allt är som det verkar – det är nämligen en aspekt som båda är ute efter. Hulu är en av de fyra stora streamingtjänsterna idag (särskilt i Staterna) – och med den tjänsten så skulle båda megaföretagen få snålskjuts in på streamingmarknaden . En marknad som prognostiseras till att bli den enda stora tv-marknaden i framtiden (läs redan idag).  Men varför Hulu….Netflix och Amazon är eoner före i användarbas? 

Gränssnittet är väldigt bra – sedan en storsatning i fjol – samt ett gäng prisbelönta serier (ex. The Handmaids Tale), vilket innebär att Hulu skulle innebära inte bara ett starkt varumärke, väletablerad om än liten (i jämförelse) användarbas – men framförallt en teknik för koncernerna att få ut sitt innehåll.

Disney har varit öppna med att de kommer skapa en streamingtjänst – för samtliga Disney, Marvel, Star Wars ( och allt annat de äger) licenser att visas. Det kommer vara Star Wars live-action serier, filmpremiärer – tidigare filmreleaser än vanligt, samt en uppsjö möjligheter till att visa något för hela familjen. Där skulle Hulu agera språngbräda och ge de en bra teknik – sedan skulle deras innehåll med all säkerhet öka användarbasen dramatiskt. Tänk bara på att de med Fox – skulle kunna ha ABC produktioner (Agents of Shield m.m), FX, Fox Searchlight (smalare filmer), The Simpsons, Modern Family och Atlanta (Tv-serie med Donald Glover) för att nämna några.

På samma sätt kommer Comcast vilja utöka sin repertoar av film och tv – fast då i streamingform. De om några behöver detta mer än Disney – och som ägare till USAs största bredbandsnät så skulle detta vara den perfekta skjutsen mot en större användarbas i bredbandsanvändare – samtidigt som de skulle kunna få en bra underhållning i deras streamingtjänst. Men framförallt, så skulle streamingtjänsten ta Comcast utanför landets gränser, då de (även om de är jättestora i staterna) inte har samma inflytande i resten av världen – sett till tv underhålllning.

Men vart står vi idag då?

Med Comcast bud på 65 miljarder dollar, så behöver Disney snart agera. Skulle Disney gå in i budgivningskriget, så lär summan stiga upp till minst 100 miljarder dollar. Antagligen räcker det inte heller med att Disney lägger bud där summan består av aktier – utan de behöver även gå in i affären med kontanter. 

Det var sagt att Fox den 10 Juli skulle låta sina aktieägare rösta om den eventuella försäljningen till Disney – men med detta budgivningskrig så kan detta komma att ändras. Disney har på sistone sett en nergång i sitt aktievärde – i dels mottagandet av Star Wars The Last Jedi, och den kommersiellt sedda floppen som är Solo A Star Wars Story. Visst har filmen tjänat pengar, men den tillhör en av de absolut största varumärkena genom tiderna, och överlag så har den och den senaste tiden märkliga beslut fått Disney att tappa 6 procent – vilket för ett företag av denna storlek är enormt stort. Lägg därtill att Solo dessutom mer eller mindre behövdes spelas in två gånger sedan de föregående regissörerna Lord och Miller blev avskedade och ersatta med Ron Howard – vilket gör att filmens dåliga rykte inte bara ger konsekvenser – utan att den bara i inspelningskostnader estimerats till cirka 250 milljoner dollar. 

På det stora hela – så skulle denna affär innebära massor för företagen i fråga. Överlevnad och förstärkning av varumärken för Comcast – dominans över den globala filmmarknaden, samt förstärkning med karaktärer på Marvel sidan – vilket skulle med säkerhet innebära årliga Marvelfilmer till åtminstone år 2030-2040.

Det är alltså mycket som står på spel – vilken sida är du på? Eller behöver man ens vara på en sida….

 


Hur står ni i detta – vill ni Disney tar hem detta bara för att Marvel rättigheterna ska komma hem – eller ser ni det på ett annat sätt? Maila dina tankar till oss på info@nordlivpodcast.se.

Källor:
ComingSoon
FastCompany
Dagens Industri

 

Skriven av: Fredrik Olsson

Email fredrik@nordlivpodcast.se Twitter @freddyolzzon Ansvarig utgivare / Chefredaktör / Pressansvarig / Grundare

Medlemmar

Fredrik OlssonChefredaktör - Podcaster - Recensentfredrik@nordlivpodcast.se
Danny LarsenRedaktionschef - Podcaster - Recensentdanny@nordlivpodcast.se
Max LöfströmProducent - Ljudteknikermaxx@nordlivpodcast.se
Lotta LeissnerPodcaster - Producentlotta@nordlivpodcast.se
Robb LarsenPodcasterrobb@nordlivpodcast.se

NÖRDLIV

Vi ger er recensioner, krönikor, podcasts, guides och mycket mer. Allt för att ni ska kunna få en bättre inblick i spel/tillbehör/hårdvara och andra nördiga spörsmål.

Häng gärna med Nördliv, i deras podcast som kommer ut på iTunes varje söndag.

Medlemmar

Carl HolmerRecensent - Podcastercarl@nordlivpodcast.se
Sara WinoySocial Media Manager - Recensent - Podcastersara@nordlivpodcast.se
Robert JonssonPodcasterrobert@nordlivpodcast.se
Ependyma LouisePodcasterlouise@nordlivpodcast.se
Erik HöglundPodcastererik@nordlivpodcast.se
Emil JohanssonRecensent - Skribentemil@nordlivpodcast.se