Guide: Boxoffice – vad är den bra för och hur mäter man den?

När det kommer till film, så är det något som är det absolut viktigaste för filmstudiorna – pengarna (duh!) så klart. Det är detta som är den så kallade boxoffice, d.v.s. aningen förenklat förklarat vinsterna från filmerna. Som den nörd jag är länge och väl engagerat mig i. Hur funkar boxoffice – är all vinst likadan oavsett var den kommer ifrån och hur mäter man om en film är framgångsrik rent omsättningsmässigt? 

Detta var frågor som jag en gång kände starkt för, och tänker att jag nu (om än lekmannamässigt) ska förklara, i lite Q&A stil. Så om ni också är intresserade i Hollywoodmaskineriet, och hur dess kuggar fungerar – här kommer en guide som förhoppningsvis gör er lite klokare. 

Fråga 1.
Varför är domestic (den inhemska – amerikanska) boxofficen mer viktig än foreign (utländsk)?

Detta är ett långt svar – men det handlar i grunden om att förse filmstudiorna med en konstant som de kan mäta – och som de kan mäta under en längre period.

Till att börja med är det värt att nämna att ”Domestic market” avser USA och Kanada, vilket det har gjort sedan mer eller mindre starten av den kommersiella filmens ursprung.

Den utländska marknaden har däremot aldrig varit lika konstant. 
Exempelvis så kan en film tjänat XX antal miljoner i 20 länder, medan nästa film också tjänar XX antal miljoner i 20 andra länder. Lägg därtill att olika filmer kommer vid olika datum för olika länder/regioner och den mätbara vinsten är högst varierad från gång till gång. Lägg ytterligare till att olika länders generella växelkurs kan variera stort, vilket gör att 20 länder med starkare kurs kan generera mer än 20 andra – så även om exempelvis 20 länder i region A tjänar in mer pengar, medan 20 länder i region B tjänar in mindre, så kan det ändå i slutändan innebära att region B generar mer pengar bara på grund av en annorlunda växelkurs. Som ni märker så är det alltså något som filmstudiorna i Hollywood arbetat mot länge, och som kan ge olika mätbara skillnader.

Att mäta filmer är väldigt viktigt (mer om det längre ner), och det är delvis därför som de amerikanska studiorna är fokuserade på den inhemska marknaden mer (Domestic market). Detta för att den är en betydligt lättare region att mäta vinsten i, samt att de haft betydligt längre tid i att se över den.

Fråga 2.
Men om en film tjänar 250 miljoner totalt på en budget på 125 miljoner, då går det väl dubbelt så mycket plus?

Det är inte så enkelt heller är jag rädd. Till att börja med får vi än en gång återgå till domestic vs foreign market boxoffice. 
Biograferna i staterna är betydligt mer i kontakt samt kopplade samman mot de amerikanska filmstudiorna, och ger helt enkelt mer pengar. För den bistra sanningen är att alla biografer, i staterna såväl som i utlandet tar sin bit av kakan.

Den inhemska (amerikanska) marknaden låter studiorna ta 50 % (eller mer i vissa fall), medan de internationella genomsnittligen ger 40 % med undantaget Kina som ger bara 25%. De inhemska ger alltså betydligt mer pengar åt studiorna i det långa loppet. Och då har vi inte räknat med växelkurser…

Även med många stjärnor i stallet – då kan en film gå dåligt – om den inhemska boxofficen är låg.

Fråga 3.
Varför är Boxoffice summorna viktiga för studiorna även om de i slutänden inte tjänar så mycket som står där?

Tro det eller ej, men boxofficesummorna är viktiga främst ur PR syfte. Att en film tjänat in så eller så mycket ger inte bara aktieägare förtroende framåt för studion och filmen/(och förhoppningsvis) franschisen som de ämnar göra/har gjort – den är jätteviktig att visa upp för publiken. 

När en publik hör – ”Filmen som tjänat in 120 miljoner första helgen” så ger det en stark signal om att detta dels är en film som alla andra ser, och att du uppenbarligen bör se den med. Filmstudiorna framför sina största filmer som ”event” snarare än ”bara” filmer och ökar därför på intresset – och även om det självklart finns en och annan som inte går på det, så är ändå en stor del av publiken imponerad och påverkbar nog för att detta ska vara ett användbart knep.

Transformers, Jurassic World, Star Wars och många av de stora popcornfilmerna har reklamkampanjer som mer eller mindre bygger upp de som stora event och gör att många blir manade, (oavsett hur bra eller dåliga de är) att gå och se filmerna i fråga. I det läget så kan en stark boxoffice övervinna till och med dåliga recensioner – då människor oftast går efter rubrikerna.

En rolig detalj är att det faktiskt är lika viktigt för en filmstudio att kunna presentera arbetet med en uppföljare direkt vid en films release. Detta är ett powermove, vilket innebär att dels har filmens initiala första helg (som för övrigt är mycket viktig) gått bra, men mottagandet överlag har gått så bra, att de redan efter exempelvis en dag utannonserar en uppföljare. Vad detta gör är att det säger till publiken (oavsett om man sett filmen redan eller inte) att denna film minsann är bra nog att greenlightas en uppföljare – detta är ytterligare ett knep från filmstudiorna som faktiskt kan dra till sig ännu mer publik.

Fråga 4.
Men hur mycket bör en film tjäna för att faktiskt få en uppföljare?

Detta är precis som med andra frågor väldigt komplicerat, men här kommer mitt försök till svar – häng med nu!

För att en film ska vara garanterad en uppföljare, så bör den tjäna minst 3-4 gånger sin budget. 

Om en film kostar 250 miljoner – så är prognosen inte helt orimlig att den minst bör tjäna in en miljard. Skulle vinsten vara lägre, men ha den betydande delen av vinsten på en inhemska marknaden (minst över dubbelt av budgeten) och minimalt på den utländska så kan det även gå bra.

Men som tumregel, om den totala vinsten övergår tre gånger filmens budget, så går den i regel +/- på dess budget eller rentav med vinst.

Fråga 5.
Nyfiken….om en film tjänar 500 miljoner på en budget av 250 miljoner dollar (på den inhemska marknaden), kommer den få uppföljare?

Kanske, det beror på den totala vinsten (d.v.s den inhemska samt utländska marknaden kombinerat). Självklart är det mindre vinst med tanke på hur mycket de utländska biografkedjorna tar av vinsten. Men med tanke på att den inhemska marknadens biografer tar 50% av vinsten så står de +/- i vinst.

Glöm inte all reklam!

Utöver alla kostnader som går till biograferna, så kostar givetvis även PR. I regel hamnar det någonstans mellan 25-50 % av filmens budget – som sedan adderas på filmens budget. Så om en film kostar 100 miljoner dollar att göra – så får man addera ytterligare 25-50 miljoner dollar i ren reklamkostnader. Det finns en differens där av det enkla skälet att olika filmers reklam hanteras olika. T.ex. så kan ett av de stora filmbolagen äga andra reklamföretag i utlandet, och därmed spara in en del pengar, medan andra hyr in hjälp. Men som sagt, räkna någonstans på en kostnad som motsvarar 25-50% av filmens budget.

Bonus fråga!
Spelar det någon roll vilka skådespelare som är satta på projektet?

Detta är en fråga som i Hollywood till viss del blivit en het potatis – främst på grund av det politiska klimatet och kvoteringsfrågor och dylikt. Men om man bortser just nu från de politiska aspekterna så finns det självklart en direkt parallell med vem som står som top-billing (den skådespelare/skådespelerska som har huvudrollen helt enkelt), till hur bra en film kan gå i boxoffice. 

Att knyta sin film med en känd regissör eller prominent skådespelare ökar intresset för filmen markant. Så pass mycket faktiskt att i vissa fall så hänger en films framtid på att rätt talang kopplas mot den. I många fall så är skådespelarnas närvaro i sig en stor del i varför publiken ser filmen i fråga. Om en film har exempelvis Leonardo Di Caprio, Al Pacino, Brad Pitt eller till och med Vin Diesel (som är stor i Kina för övrigt) så kan det i sig dra till sig en stor publik utan att de ens tar in vad det är för slags film de ska se.

Ett av de bästa exemplena är Tom Cruise – en skådespelare som följdaktligen också tar bra betalt – men han kan det för att filmstudiorna vet om att den mängd fans som finns är i sig en bra start – eller rentav ett sätt att gå plus från start. 

Att välja rätt skådespelare/skådespelerska är därför jätteviktigt, och detta i sig är skälet till att filmstudiorna pungar ut miljontals kronor för olika filmstjärnor – de kan garantera vinst på ett helt annat sätt än en icke-känd skådespelare. 

Olika skådespelare drar olika på olika marknader – som exemplet visar. Källa: StephenFollows.com

Självklart hänger det mycket på vilken typ av film som ska göras, men överlag så bör det poängteras att denna aspekt är jätteviktig för en films överlevnad och förmåga att prestera bra i boxoffice.

I korthet – ett slutgiltigt exempel – för att visa hur det fungerar.

En film tjänar 500 miljoner dollar totalt för hela världen. Filmens kostnad var ursprungligen 200 miljoner (budget), och därefter tillkom ytterligare en kostnad på exempelvis 75 miljoner dollar i reklam.

Redan nu har vi en film som kostat 275 miljoner, och som alltså tjänat in 500 miljoner dollar.

Av den totala kostnaden så delas det sedan upp i den inhemska (Domestic) och utländska (Foreign). För exemplets skull 50/50 mellan domestic och foreign. 250 miljoner dollar i Staterna, och 250 miljoner dollar från resten av världen.

I staterna dras kostnaden av för biograferna och efterlämnar en vinst på 125 miljoner dollar, medan resten av världen hamnar på cirka 80 miljoner (om exempelvis 50 miljoner vinst i foreign – 32 miljoner i kina om 50/50)

Så redan nu så är den totala vinsten 207 miljoner totalt för filmstudiorna. D.v.s. de går med förlust – och behöver tjäna in minst 70 miljoner i vinst.

Varje gång ni ser en film gå med vinst – ta det då med en skottkärra salt.

Så för att då avsluta denna lilla guide, så sammanfattar vi här.

Hur mycket ska en film tjäna för att gå bra?
Vill ni göra det enkelt för er så tredubblar ni filmens budget – så ser ni var den bör komma för att klara sig. Och Om merparten av boxoffice ligger hos den amerikanska marknaden (domestic) så hjälper det betydligt mer för filmstudion i fråga. 

Vill ni själva kolla hur bra filmer går, och vilken budget de har – ta en titt på Boxofficemojo.com  – en oberoende sajt som följer filmers budget och framförallt boxoffice.

Självklart är allt detta betydligt mer komplicerat, och invecklat, och ja, jag gör en generalisering i vissa fall – det finns så klart mer djup här – men det får duga för denna gång. Det roliga är att filmbranschen är en högst levande bransch, där nya mål slås år från år. Särskilt nu på senare år när vi kommit in i Disneys dominans på vita duken. Lägg därtill att den kinesiska marknaden öppnats upp – och även om Kina tar betydligt mer av vinsten, så finns det stora förändringar in-the-works, då den asiatiska marknaden (primärt Kina) blir alltmer viktig för Hollywood. Varje slant är viktig – för den som vill vara störst, bäst och vackrast!

Några bra artiklar som är mer fördjupande i ämnet:
StephenFollows.com


Fann ni denna lilla guide intressant – dela den gärna på sociala medium – eller kommentera på den – på Facebook eller Twitter.

Skriven av: Fredrik Olsson

Email fredrik@nordlivpodcast.se Twitter @freddyolzzon


Ansvarig utgivare / Chefredaktör / Pressansvarig / Grundare

Medlemmar

Fredrik OlssonChefredaktör - Ansvarig Utgivare - Podcasterfredrik@nordlivpodcast.se
Danny LarsenRedaktionschef - Logistikansvarig - Podcaster - Recensentdanny@nordlivpodcast.se
Max LöfströmProducent - Ljuddesigner - Podcastermaxx@nordlivpodcast.se
Lotta LeissnerPodcaster - Producentlotta@nordlivpodcast.se
Robb LarsenPodcasterrobb@nordlivpodcast.se

NÖRDLIV

Vi ger er recensioner, krönikor, podcasts, guides och mycket mer. Allt för att ni ska kunna få en bättre inblick i spel/tillbehör/hårdvara och andra nördiga spörsmål.

Häng gärna med Nördliv, i deras podcast som kommer ut på iTunes varje söndag.

Medlemmar

Carl HolmerRecensent - Podcastercarl@nordlivpodcast.se
Sara WinoySocial Media Manager - Recensent - Podcastersara@nordlivpodcast.se
Robert JonssonRecensent - Podcasterrobert@nordlivpodcast.se
Ependyma LouiseRecensent - Podcasterlouise@nordlivpodcast.se
Erik HöglundPodcastererik@nordlivpodcast.se
Emil JohanssonRecensent - Skribentemil@nordlivpodcast.se