Hem RecensionerSpelrecensioner Final Fantasy Crystal Chronicles Remastered Edition

Final Fantasy Crystal Chronicles Remastered Edition

av Danny Larsen

Final Fantasy Crystal Chronicles släpptes 2003 till Gamecube, och nu efter 17 år får vi en Remaster på spelet. Det som jag undrar mest över är om spelet kan locka till sig nya spelare, om det har något att erbjuda dem och hur bra de har fixat till spelet?


Om du tänker Final Fantasy, tänker du troligen på att springa runt och slå ihjäl monster, samla på dig exp och levla upp. Eller att du hittar och lär dig nya magier och kanske levla upp dem också. Rida runt på Chocobos och hitta nya vänner som du kan ha i ditt gäng. Om det är det som du tänker och hoppas på när du tar dig an ett nytt Final Fantasy, är det tyvärr inget som du får i Final Fantasy Crystal Chronicles.

Om vi ska se till spelets upplägg är det ganska simpelt; du skapar en karaktär utifrån fyra olika raser. Dessa raser har alla olika fördelar, vilket de ej är så tydliga med vad de är bra eller dåliga på. Du har också valen mellan man eller kvinna, vilket i sig är bara kosmetiskt då det inte är någon skillnad mellan dem. Jag tog och valde en Clavat, vilket tydligen är den bästa att börja med om man inte kört spelet sen tidigare. Vill man veta deras styrkor får man tyvärr gå online på deras wiki för att se vad skillnaden är, vilket är ett stort minus.

När det kommer till din plats i spelets handling  är du den utvalde i din by att åka runt och samla på dig myrrh. Nu undrar du vad myrrh är, jo, myrrh är en vätska som utvinns från en speciellt träd som finns lite varstans i landet. Världen ligger inlindad i en farlig dimma som heter Miasma som skadar den som befinner sig i den. Men tack vare de kristaller som finns i världen (det är ju Final Fantasy, så kristaller måste ju vara med någonstans), skyddas alla städer och byar i världen. Men kristallernas kraft kan inte hålla borta dimman för evigt och måste därför laddas upp med myrrh, och det är här du kommer in i bilden.

Vi kommer att få åka runt i våran karavan på en karta, där man kan se olika städer och utposter där man kan samla på sig myrrh. Ibland när man flyttar sig fram på kartan kan man stöta på olika event, eller minnen som spelet kallar dem. Dessa är bara saker som man stöter på under ens färd och det är mer eller mindre bara cutscenes där man får se, och få lite information om, de andra raserna, andra karavaner och lite udda tjuvar som inte är de bästa. Dessa är mer utfyllnad för att fylla ut världen och tiden i spelet som du kommer få höra snart.

När det kommer till de olika utposter som finns, har de alla samma upplägg; du och din trofasta Moogle (som bär din bägare med myrrh) kommer att springa runt och slå ihjäl monster på banorna, leta skattkistor och till slut möta på en boss innan ni kan samla på er den viktiga myrrh droppen som finns där.

Du har inga magier när du börjar på banorna, utan dessa får du genom att besegra fiender som tappar bollar med magier, pengar eller mat. Man får hoppas att den första fienden man besegrar har cure (fyller på liv). Lite tråkigt då alla andra spel har att man alltid har magier, men de ville väl göra det så att man inte alltid vet vad man får.

Spelet går från år ett till år två osv., där du ska ge dig ut igen för att samla på dig myrrh. Men de utposter som du har varit vid har ingen myrrh kvar, så du måste ta dig vidare till nya områden. Om du har chansen att besöka en utpost du redan har varit vid kommer den att ha starkare, och en del nya, fiender. När man väl har varit runt överallt blir det lite repetitivt och tråkigt då allt man gör är samma sak om och om igen. Här tappade spelet mig ganska hårt. Visst det är jättestor variation på banorna och fienderna, men man gör bara samma sak i ett annat område, leta skattkistor, ta död på fienderna och besegra bossen.

Om vi istället ska kolla på hur de har förändrat spelet, är det här som det de har lyckats väl. Om man kollar på gamla gameplay eller traile videos ser man hur lågupplöst och diffust spelet ser ut, men om vi kollar in remaken är spelet krispigt och högupplöst, du kan ser exakt hur saker och ting ser ut. Visst, alla texturer kanske inte är de bästa, men överlag har spelet piffats upp riktigt bra. Men detta märker man bara av när en karaktär kommer för nära kameran, då man ser att texturerna skulle kunna ha arbetats mer på, vissa bakgrundstexturer ser man att de inte är HD utan bara är uppskalade och softade.

Världskartan.

Något som är nytt är engelskt tal i spelet, vilket är väldigt uppskattat. Men alla har inte tal, vilket förvånar mig då man ändå inför en helt ny grej för spelet, varför då inte spela in allt om man ändå håller på? Spelets musik har också blivit remastrad och musiken är en av de bästa sakerna med spelet, vilket känns tråkigt att säga egentligen.

På Gamecube kunde du spela tillsamman i soffan med en kompis, men det har helt tagits bort för att enbart köra online co-op, vilket är tråkigt. Spelet märks att det är gjort för att köra ihop med kompisar, detta då jag tröttnade snabbt genom att har kört spelet själv.

Saker man kunde ha fixat med är laddningstider, då det är laddningstider mellan nästan allt du gör. Nog borde man nu med en kraftigare konsol kunna skippa de mesta av laddningstiderna som var på ett Gamecube-spel som kom ut för 17 år sedan.

Överlag kan jag säga att jag inte hade den roligaste stunden med spelet. Det hade kanske varit kul en stund att köra ihop med kompisar. Överlag är det spelets gameplay och dess repetitiva upplägg som gör att jag snabbt tappar intresse och sug att spela vidare, det är helt enkelt inte kul. Att sitta och få randomiserade minnen slängd i ansiktet, bara för att fylla ut spelet och ge världen lite mer liv stup i kvarten, är inte vad jag kallar ett spel med djup. Det är kul när vi får äldre spel för nya generationer att få testa på som bara fanns tillgänglig på en gammal konsol, men de lever kanske inte upp till vad vi förväntar oss av spela i dagens utbud. Visst har det visuella uppgraderats väldigt mycket och är krispigt, om än uppskalat ibland. Men när spelets spelmekanik är så repetitivt, hjälper det inte vad de än gör med det visuella eller om man lagt till ny engelsk röst eller den förbättrade musiken är suverän. Jag hade inte kört spelet tidigare p.g.a. att jag inte hade tillgång till en Gamecube. Jag känner att jag kunde ha skippat det helt.


Specifikation

Denna recension baseras på Playstation 4 versionen.
Spelet finns även till Nintendo Switch.

Final Fantasy Crystal Chronicles Remastered Edition. Lägsta pris 309 kronor enligt Playstation 2020-09-08.

Recensionsex tillhandahållet av Square Enix.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

En stor mängd av spel- och produktrecensioner görs på Nördlivriggen som agerar testdator/testbädd.

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar